mboost-dp1

diodematrixfarver!

Gå til bund
Gravatar #1 - buchi
11. jun. 2011 12:31
godt med nogle sammensatte ord ;)

Jeg står og er igang med at lave et matrix af dioder, der skal fungere som alm. belysning. Som det er nu, regner jeg med at bruge sammenlagt 204 leds, der kan give en lysstyrke på ca. 700 lumen, hvilket skulle være rigeligt til ovenbelysning ;)

spørgsmålet er omkring den røde farve. Jeg har nemlig ikke tænkt mig at gøre brug af hvide LED's men røde, blå og gule.

deres lysstyrker ser ud som føler:

rød: 3.5 cd/Lumen
blå: 9 cd
gul: 7 cd

Bør jeg bruge dobbelt så mange røde, som af de to andre farver? altså 102 røde og 51 blå og gule, eller er det fint nok bare at køre 68 af hver?

Ideen er jo at jeg gerne ville kunne lave hvidt lys af dem.

Hvad anbefaler I?
Gravatar #2 - Brugernavn
11. jun. 2011 12:33
Hvis du skal have hvidt lys, skal du enten regulere antallet eller modstanden. Men i det hele taget kan jeg ikke anbefale ideen, hvis den skal bruges til andet end pynt. Du får et meget smalt udvalg af farvespektre. Måske skulle du supplere med hvide dioder, der er beregnet til belysning, eller halogenpærer.
Gravatar #3 - buchi
11. jun. 2011 12:38
Det er primært pynt, og så et forsøg ;)

Alle LED's kommer til at have en PWM kanal, så de kan styres individuelt, men jeg vil jo gerne kunne give den noget lysstyrke? :)
Gravatar #4 - Brugernavn
11. jun. 2011 12:40
Du kan give dem mere styrke med drivere, der pulserer effekten. Altså pumper dioderne. Jeg kender dog ikke lige konkrete produkter.
Gravatar #5 - buchi
11. jun. 2011 12:45
jeg kommer til at kunne styre alle dioderne med ca 15 TLC5940 kredse :) Det er nogle 12 bits sataner af PWM drivere, men maks styrken på de røde er stadig 3500mcd, så hvis jeg skal have et jævnt lys bliver jeg vel nødt til at skrue de grønne og blå ned på ~50% lysstyrke?

Det giver maks lyseffekt på 714CD, men hvis nu jeg sætter dobbelt så mange røde i, som de andre (102 røde) kan jeg få en total effekt på 1071CD :)

Spørgsmålet er bare om det virker sådan?

dioderne er disse: http://www.dotlight.de/en/LEDs/LED-Ultrabright/LED...
Gravatar #6 - Brugernavn
11. jun. 2011 12:48
Godt spørgsmål. Det kommer nok til at kræve lidt eksperimenter, for øjnene opfatter jo heller ikke farverne lige kraftigt. Så et er hvad, du kan måle. Et andet er, hvad du kan opfatte.
Gravatar #7 - buchi
11. jun. 2011 12:52
Lige præcis :)

Jeg skal også finde ud af om jeg mister for meget lysstyrke ved at tilsætte lidt multiplexing, så kunne jeg spare nogle af PWM driverne væk :) (og lidt strøm ;) )
Gravatar #8 - Dreadnought
11. jun. 2011 17:47
Yeah liderlys! Har selv købt nogle dioder hjem, dog til en analog PWM-styring. Er dog ikke nået videre.

Zhadow (4) skrev:
Du kan give dem mere styrke med drivere, der pulserer effekten. Altså pumper dioderne. Jeg kender dog ikke lige konkrete produkter.

Det er noget hø! Don't do it! Levetiden reduceres kraftigt.
Gravatar #9 - buchi
11. jun. 2011 18:40
Bare roligt, dioderne her kommer aldrig over anbefaling hvad strøm angår ;)

planen er et plade med 32 "super pixel", hvor hver pixel indeholder 2 røde en blå og en grøn. Derudover to kraftige hvide dioder. En på 25cd der lyder med koldt lyd, og en på 18cd der lyder med et varmt lys :)

så skulle der være rigeligt instillinger og mulighed for lysshow ;)
Gravatar #10 - Chewy
12. jun. 2011 14:19
@9
En på 25cd der lyder med koldt lyd,

Hader når det sker...
Sorry, men kunne ikke lade være :-)

Ellers er jeg generelt enig med Zhadow
Gravatar #11 - D_V
14. jun. 2011 08:42
Ved ikke om det betyder noget, men øjet er en del bedre til at se røde farver end de andre.
Det bliver bland andet brugt i kamera sensorer, hvor der er cirka dobbelt så mange røde sensorer som grønne eller blå.

Men tror nok du må forsøge dig lidt frem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login