mboost-dp1
Får jeg mærkbar performance af en SSD HDD
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej alle
Jeg overvejer at investere i en Corsair Solid State Drive 64 GB, men får jeg mærkbar performance ud af det i forhold til min Samsung SATA Disk? Og er det pengene værd? Ca. 1000kr
Jeg overvejer at investere i en Corsair Solid State Drive 64 GB, men får jeg mærkbar performance ud af det i forhold til min Samsung SATA Disk? Og er det pengene værd? Ca. 1000kr
Det kommer meget an på hvilken hastighed den SSD har og det er meget forskelligt.
Hvis det er en af de hurtige, så ja. Det kan mærkes. Jeg synes det var pengene værd. Man slipper i bund og grund for raid, hvis man skal sammenligne hastigheden med klassiske harddiske.
Hvis det er en af de hurtige, så ja. Det kan mærkes. Jeg synes det var pengene værd. Man slipper i bund og grund for raid, hvis man skal sammenligne hastigheden med klassiske harddiske.
Jeg tænker på denne her:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=al...
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=al...
Den er ikke i den hurtigste ende, men læser med 170 MB i sekundet og skriver med 100. Men du burde kunne mærke en tydelig forskel, hvis du ikke kører med raid i forvejen. Er det pengene værd? Det er svært at svare på. Jeg synes at det var, men load tider er noget man glemmer ret hurtigt, synes jeg.
Jeg har lige købt en ny netbook, og med den HDD der fulgte med, bootede Windows XP på 60 sekunder (BIOS ikke medregnet). Efter at have skiftet til denne OCZ SSD kom boot tiden ned på 25 sekunder. Alle programmerne, specielt min mail klient, starter mærkbart hurtigere.
Den er så også en del dyrere, men mon ikke prisen falder lige så stille.. Kan se på OCZ's hjemmeside at den har fået en del awards, og så er hastighederne en bedre end Corsair's.
Hvad jeg sådan lige høre rundt omkring er at den OCZ vertex er den mest hotte for tiden, den der er mest problem fri, og bedste pris/performance.
Hvis det var mig, ville jeg købe 2x vertex 30gb og sætte dem i raid0 = så har du også 60gb til system i stedet for 30. 2000kr~ dog :-/...
Men bare 1 ssd skulle da gerne give mærkbar performance, + lydløs.
Men uanset hvad du vælger, så husk at undersøg om den SSD du kigger på har nogle problemer..
Hvis det var mig, ville jeg købe 2x vertex 30gb og sætte dem i raid0 = så har du også 60gb til system i stedet for 30. 2000kr~ dog :-/...
Men bare 1 ssd skulle da gerne give mærkbar performance, + lydløs.
Men uanset hvad du vælger, så husk at undersøg om den SSD du kigger på har nogle problemer..
Nu er jeg ikke så meget inde i RAID, har faktisk aldrig prøvet det. Jeg har læst i min manual til mit bundkort, som har 4x SATA og 1 sata raid, at hvis jeg slår Raid til i Bios, så kører ALLE sata porte i Raid.
Vil det sige jeg ikke kan sætte en alm. HD til min sata port og bruge den som lager?
Vil det sige jeg ikke kan sætte en alm. HD til min sata port og bruge den som lager?
Hvis du alligevel har en alm. HD som lager, så går jeg ud fra at du har planer om udelukkende at bruge SSD'en som boot-disk, og til programmer. Har du så reelt brug for 64GB, eller kunne du nøjes med mindre?
En 60GB OCZ Vertex koster iøvrigt kun kr. 1.735, så det kan ikke betale sig at overveje et raid setup med 2x30GB.
Bare for god ordens skyld, skal jeg nok minde dig om at der er tale om 2,5" diske (både Corsair og OCZ), så hvis den skal monteres i en stationær, skal du muligvis have en 2,5"->3,5" HD-ramme.
En 60GB OCZ Vertex koster iøvrigt kun kr. 1.735, så det kan ikke betale sig at overveje et raid setup med 2x30GB.
Bare for god ordens skyld, skal jeg nok minde dig om at der er tale om 2,5" diske (både Corsair og OCZ), så hvis den skal monteres i en stationær, skal du muligvis have en 2,5"->3,5" HD-ramme.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.