mboost-dp1

Formål med SIM kort

Gå til bund
Gravatar #1 - ghostface
10. maj 2010 09:29
Nogen der kan forklare mig hvorfor vi stadig benytter SIM kort i mobile enheder?
Jeg forstår udemærket at der på simkortet ligger noget identifikation så min udbyder ved hvor jeg er og kan sende data og opkald til mig.
Men hvorfor kan den identifikation ikke ligge på telefonen som software?

Hvis det lå som software ville det åbne op for at de understøttede telefoner kunne have et væld af numre tilknyttet sig. Jeg kunne eksempelvis tilføje mit arbejdsnummer til min private telefon så jeg kun skulle rende rundt med en. Eller det forestiller jeg mig, der er trodsalt mobiler med understøttelse for mere end et simkort.

Er jeg totalt afsporet og ligger der en naturlig forklaring?
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
10. maj 2010 09:48
Det er egentlig et godt spørgsmål, et login og passworde burde i princippet være nok, og ikke mere usikkert end et simkort.
Jeg er enig med dig, i princippet burde det være overflødigt. Alle ens kontakter og sms'er er, i hvert fald for mine telefoners vedkommende, i selve telefonens hukommelse og på computere. Sådan når man tænker over det, er det egentlig forfærdeligt forældet.

I princippet handler det nok om, at det er nemmere for teleudbyderne at binde dig til dem via SIM-kortet?

Aner det ikke!
Gravatar #3 - Bundy
10. maj 2010 09:56
Tjah - Jeg er ihvertfald også godt træt af at rende rundt med 2 telefoner.
Gravatar #4 - ghostface
10. maj 2010 11:46
Hvis telefonen kan læse simkortet så er der vel ikke noget i vejen for at læse det en gang for alle og route alle følgende læsninger til nogle variabler på telefonen. Det må da være muligt på nogen af de mere åbne telefoner.
Gravatar #5 - Slettet Bruger [1606276201]
10. maj 2010 12:27
Kunne forestille mig en af de ting der bremser, er at hvis tingene ligger på telefonen, så har brugerne bedre muligheder for at mess'e med det.

og har sku ikke det store problem i simkort.
Gravatar #6 - GormDK
10. maj 2010 15:16
ghostface (1) skrev:
Hvis det lå som software ville det åbne op for at de understøttede telefoner kunne have et væld af numre tilknyttet sig. Jeg kunne eksempelvis tilføje mit arbejdsnummer til min private telefon så jeg kun skulle rende rundt med en. Eller

Det er ikke et væld af numre, men man kan i hvert fald få to (f.eks. privat og arbejde, som du nævner) numre på ét sim-kort. Dog kan kun et nummer ad gangen være koblet på nettet, men jeg ved ikke, om det ville være anderledes uden simkort.

https://www.bibob.dk/side/278/produkter-dobbeltnum...

Gravatar #7 - BlackFalcon
10. maj 2010 16:19
Der findes faktisk mobiler der kan håndtere 2 sim kort samtidigt. De er bare rimelig dyre (sikkert pga. hardwaren og manglende efterspørgsel). Jeg så på nogen på CeBit 2008, da det var efterlyst på mit daværende arbejde.

I øvrigt gemmer jeg alle mine kontakter på mit sim-kort, da det så er nemmere at flytte over ved ny telefon eller ved defekt. Det er nok en smags sag men jeg ønsker ikke at have mine kontakter liggende hos en tjeneste på nettet og gider heller ikke en papir-liste.
Gravatar #8 - Ronson ⅍
10. maj 2010 17:22
Har solgt en Samsung telefon til 2 sim-kort til en kunde for 1300 kr (var det vist), så ved ikke om det er dyrt?

Den havde var en rimelig stor skærm og var rimelig lækker at pille ved.
Gravatar #9 - Ronson ⅍
10. maj 2010 17:24
Det er så denne: https://www.telmore.dk/1210851780634/NewsItem_C/om...

Hvis man skal have 3G og pr0n og kaffe ud af den så er det nok ikke lige den man skal have, men ellers en lækker telefon.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login