mboost-dp1

Hjemmebygget mediecenter

Gå til bund
Gravatar #1 - afischer
7. dec. 2009 14:08
Hej alle!

Jeg skal til at samle mit første mediecenter. Jeg har dog ikke beskæftiget mig med hardware siden 2002, så man kan mildest talt sige, at jeg ikke har noget som helst indblik i hardware-junglen, som den er i dag - og slet ikke i dette regi.

Jeg har søgt på Google efter guides/information omkring hvad jeg bør se på. Desværre er alle de links, som har fundet, af ældre dato (slut 2008 - start 2009). Jeg har fundet enkelte, nyere threads på hol.dk omkring emnet, men jeg synes ikke at de står mål med mit behov.

Mediacenteret skal bruges til afvikling af 1080p materiale, DVD-images, musik (sluttet direkte til min forstærker, så ordenlig lydudgang er et must). Det er ydermere et krav, at den har DVB-C tuner. Herudover vil den skulle bruges som webserver (PHP mySQL) - dog i mindre stil. Jeg kommer ikke til at spille nogen spil på den.

Min samling af DVD-film og musik er ret omfattende. Jeg har ikke ret meget 1080p materiale endnu, men regner med at få købt en del mere, når jeg har en reel mulighed for at afspille det.
Da jeg ikke vil afspille skiver, er det derfor vigtigt for mig med høj harddiskkapacitet. Eller snarere mulighed for at kunne udvide efter behov. Jeg har behov for HDMI udgang (gerne med lyd). Én vil være fint, to vil være perfekt!

Selve kabinettets udformning er ikke supervigtigt, da jeg regner med at gemme det af vejen et sted i mit soveværelse, hvor det ikke kan ses. Men det er ret vigtigt, at støj niveauet er lavt. Jeg har tænkt mig at kable den med min router, så om den har wifi er ikke vigtigt - men selvfølgelig fint, hvis det følger med.

Da mediacenteret vil skulle stå tændt hele døgnet, ser jeg helst at den er så strømbesparende som muligt.

Jeg vil gerne købe alle delene enkeltvis - og samle det selv, da jeg forestiller mig at det er den bedste måde, at jeg kan nå mit mål.

I øvrigt har jeg ingen anelse om hvad jeg skal gøre med betjening af mediecenteret. For hvis jeg gemmer mediacenteret væk i mit soveværelse, bliver der et betjenings problem. Hvordan kommer man nemmest udover det? Og hvilken software er anbefalingsværdig som OS? :)

Jeg undskylder for wall of text - og takker på forhånd for alle de indspark I kan give (gerne links til relevante artikler/guides også) :)

NB.
Jeg skriver en lignende thread på hol.dk!

mvh.
Andreas Fischer
Gravatar #2 - Plimmer
8. dec. 2009 04:25
Bliver lidt kort, men det burde kunne få dig sparket lidt i gang.

2 hdmi udgange tror jeg ikke du skal satse på (og slet ikke hvis du vil kører linux som jeg vil anbefale lidt længere nede).

Vil du have god lyd, eller smide penge efter det god lyd? Næsten alle bundkort har 7.1 surround i en forstand, færre bundkort har optisk ud og hvis du vil køre lyden over hdmi er det så ikke ligemeget?

Bundkort er en atom altid en mulighed, den kan måske endda trække 1080p, jeg har aldrig selv prøvet et og har læst blandede ting om den. Ellers et matx mobo med et grafikkort der understøtter dvxa. Den sidste løsning ville være mit foretrukne.

Nu skal jeg ud af døren. Held og lykke fremover.
Gravatar #3 - Bundy
8. dec. 2009 07:33
Jeg har selv bygget mig et mediecenter, men det var nu ikke nogen stor succes, mest på grund af at jeg er en taber :)
Købte et slimline kabinet, med de resultat at der blev aaalt for varmt derinde og ikke var plads til blæsere - Så nu kører der uden låg :)

Software:
Jeg har installeret en skrabet version af XP, og oven på den har jeg installeret Mediaportal.
Mediaportal er et gratis mediecenter software - Jeg synes det virker ret godt, og det har den fordel at kombineret med daemontools kan det mounte og afspille ISO'er. Jeg har ikke selv prøvet at bruge tuner delen i det, men har hørt fra en ven at det virker godt.

Med hensyn til betjeningen, har jeg købt en Microsoft MCE remote til omkring 150kr - jeg er dog ikke sikker på at den kan fås mere. Den virker rigtig godt med Mediaportal, og alle knapperne kan konfigureres som det passer en - der er MANGE muligheder. Mediaportal har også understøttelse for andre remotes, men det må du læse mere om på deres site. MCE remoten kommer med en USB-reciever med forholdsvis langt kabel, og virker på XP som default - ingen erfaring med vista og 7 dog, men mon ikke. Jeg tror dog ikke at kablet er langt nok til at nå ind til dit soveværelse, men det kan du evt. løse med den her.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login