mboost-dp1
Hvor kan man købe sådan en laptop?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Er der nogen som kender en butik i Århus, som kunne tænkes at have en laptop med følgende specifikationer? (Jeg har kigget på hjemmesiderne for de butikker jeg plejer at handle hos uden at finde noget).
- Skærm 14-15 tommer. Skal kunne justeres op til en fornuftig lysstyrke.
- Dansk tastatur
- Touchpad med tre knapper og scroll funktion.
- USB 2 eller 3.
- Gigabit Ethernet
- WIFI med god rækkevide
- Minimum 40GB solid state storage
- 2GB RAM
- Passiv køling
- Præinstalleret Linux
- Pris underordnet
- Skærm 14-15 tommer. Skal kunne justeres op til en fornuftig lysstyrke.
- Dansk tastatur
- Touchpad med tre knapper og scroll funktion.
- USB 2 eller 3.
- Gigabit Ethernet
- WIFI med god rækkevide
- Minimum 40GB solid state storage
- 2GB RAM
- Passiv køling
- Præinstalleret Linux
- Pris underordnet
Hvorfor skal Linux være præinstalleret?
Du indsnævrer dine muligheder meget hvis du ikke vil installere selv, men skal have det præinstalleret.
Du indsnævrer dine muligheder meget hvis du ikke vil installere selv, men skal have det præinstalleret.
Fordi jeg vil have en computer der bare virker. Jeg gider ikke skulle rode med selv at installere det for derefter at konstatere at der mangler en driver til enkelt enhed og så skulle til at have bøvl med at returnere den igen.skovtrolden (2) skrev:Hvorfor skal Linux være præinstalleret?
kasperd (1) skrev:- Præinstalleret Linux
kasperd (3) skrev:Fordi jeg vil have en computer der bare virker
Bwahahaha.
Linux er nok ikke lige det du skal satse på hvis du ikke orker selv at installere det.
Jeg kan sagtens selv installere det hvis hardwaren er understøttet. Den nemmeste måde at få en garanti for det er ved at købe en computer hvor det er præinstalleret.SlettetBruger (4) skrev:Linux er nok ikke lige det du skal satse på hvis du ikke orker selv at installere det.
Desuden betyder det at jeg spare den tid jeg ellers ville have brugt på at installere det. Og hvis alle affinder sig med at man selv er nødt til at installere det, så får vi jo aldrig ændret på status quo.
Svjv er det vel kun Dell og Lenovo der har Linux præinstalleret..?
edit: Kan dog ikke lige finde noget omkring det nu..
Edit: http://en.community.dell.com/support-forums/softwa...
MiniatureZeus (6) skrev:Svjv er det vel kun Dell og Lenovo der har Linux præinstalleret..?edit: Kan dog ikke lige finde noget omkring det nu..
Tror ikke de gør det længere, HP måske.?
kasperd (5) skrev:Og hvis alle affinder sig med at man selv er nødt til at installere det, så får vi jo aldrig ændret på status quo.
Dell og HP tilbød det i flæng engang, men der var ikke salg i det. så din "status quo" må være at i havde chancen men der var ingen der gad :P
største grund til at folk købte netbooks med linux var sikkert prisen
Systran (8) skrev:I må også gerne holde mig opdateret, hvis I finder en bærbar med USB 3.0, det kunne jo være noget svedigt.
Lenovo'er der slutter på 10 :) T510, T410 og W510 har USB 3,0.
Hvilket stinker fordi de virker ikke før man har installeret drivere..
De eneste jeg kunne finde som har en linux distro præinstalleret er HP mini 5101 og HP mini 5102
som jeg fandt på på midtdatas hjemmeside
http://www.midtdata.dk/
som jeg fandt på på midtdatas hjemmeside
http://www.midtdata.dk/
Jeg har en MacBook Pro til arbejdsbrug. Jeg synes langt bedre om Mac OS X end Windows, men jeg bliver aldrig helt glad for Mac OS X. Mac OS X går ned lidt for tit. Og jeg synes heller ikke specielt godt om brugerfladen. Der er mange ting som ikke kan konfigureres til at opføre sig sådan som jeg helst vil have det. Og med Mac OS X er der ingen mulighed for at vælge en anden brugerflade. Man kan vælge den der følger med, og det er så det.Bundy (11) skrev:Get a mac?
Udover at brugerfladen ikke kan konfigureres til at opføre sig som jeg vil have det, så er der også flere bugs i implementationen. En enkelt applikation der hænger får dele af vindues håndteringen og menuer til at hænge.
Hvis du skifter til en applikation der hænger, så kan du ikke få adgang til systemmenuen. Nogle gange får det også command+tab og doc funktionen til at hænge.
Normalt når man skifter til en applikation bringes alle applikationens vinduer foran alt andet. Det er irriterende at man ikke selv kan få lov at vælge hvilke vinduer man vil have forest. Funktionen er desuden ikke helt korrekt implementeret. Hvis man skifter til en applikation der svarer lidt langsomt, så forekommer det ofte at den unlader at bringe vinduet til front.
Og hvis netforbindelsen er ustabil, så kan man nogle gange ikke åbne en terminal.
Men til arbejdsbrug kan den lige gå an fordi jeg alligevel kun har brug for en browser og en kommandolinie. Og hovedparten af mit arbejde foregår alligevel med en ssh forbindelse til min desktop maskine der kører Linux.
Jeg kunne godt overveje at køben en Mac og sætte den til at dualboote imellem Linux og Mac OS X. (En af mine kollegaer har skrevet en boot menu til Macs, som jeg sikkert godt kan overtale ham til at hjælpe mig med at sætte op). Men det generer mig dog lidt at deres tastaturer mangler nogle af de taster som jeg ellers er vant til at have på mit tastatur (hvorfor vælger man at integrere backspace og delete sammen til en enkelt tast), og så har de ikke tre museknapper.
Nogen der ved om Apple yder support hvis man installere darwin på den? Det vil jeg umiddelbart mene er et rimeligt godt alternativ til linux.
EDIT: det virker nok rimelig godt, da det er begrænset hvor mange 'permutationer' der findes af macintosh maskiner ifht. almindelige pc'er. Og så er darwin også lavet til Apples computere. wat
EDIT: det virker nok rimelig godt, da det er begrænset hvor mange 'permutationer' der findes af macintosh maskiner ifht. almindelige pc'er. Og så er darwin også lavet til Apples computere. wat
Dengang jeg var i et job hvor man skulle bruge Windows var det Windows XP. Det blev jeg ret hurtigt træt af. Det største problem jeg så i Windows var den manglende kompatibilitet med Unix. Man kunne installere cygwin som implementerer en posix API ovenpå Windows. Men cygwin performance var elendig. Og fordi det var noget som var bygget ovenpå, så virkede integrationen med resten af systemet ikke i alle tilfælde. Derudover led Windows XP af det problem at man fik en brugerflade og ingen mulighed for at udskifte den, på det punkt er der ikke den store forskel på Windows XP og Mac OS X.Bundy (13) skrev:Hvordan vil du sammeligne OSX og Win7?
Jeg har aldrig prøvet Win7, men mig bekendt har de ikke skiftet det underliggende system ud med noget der ligner Unix, så jeg tvivler på at det vil være nogen bedre oplevelse.
Det er sådanset et rigtig godt spørgsmål. Hvor meget overlap er der mellem darwin og Mac OS X? Hvis de nederste lag er det samme, kan man så køre en hybrid hvor man kører begge dele på én gang? Jeg tror egentlig blot jeg skulle have udskiftet nok til at få X i stedet for den oprindelige brugerflade for at jeg ville kunne bruge systemet. Der er dog stadig problemet med de manglende taster på tastaturet, og de få museknapper.onetreehell (14) skrev:Nogen der ved om Apple yder support hvis man installere darwin på den? Det vil jeg umiddelbart mene er et rimeligt godt alternativ til linux.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.