mboost-dp1

Switch problmer

Gå til bund
Gravatar #1 - Lykke92
25. maj 2010 19:58
Hej allesammen.

Jeg har et problem med min switch ( eller modem, men gætter på switchen )
Jeg har købt en ny PC og derfor bruger vi nu en switch, men når jeg prøver at bruge en port til den nye PC går nettet ned med det samme, på begge PC'er.

Hvis jeg så tager stikket ud af switchen ( fra en af pc'erne, ligemeget hvilken ) så virker det fint på den der stadig sidder i switchen.
Så det må helt klart være noget der er galt med switchen.
Nogen der har et forslag, inden jeg drager ud og køber en ny :)

Tak på forhånd!
Gravatar #2 - slemmebirk
25. maj 2010 20:01
Nu ved jeg ikke skide meget om netværk, men vil skyde på at du mangler en router.
Gravatar #3 - XorpiZ
25. maj 2010 20:04
slemmebirk (2) skrev:
Nu ved jeg ikke skide meget om netværk, men vil skyde på at du mangler en router.

I concur.
Gravatar #4 - Bundy
26. maj 2010 14:08
Hvad de andre sagde..

Fortæl lidt mere om dit setup, har du ADSL, kabelmodem, eller hvad? Hvilken type, hvilken udbyder?
Gravatar #5 - OxxY
26. maj 2010 14:19
Da dit modem højst sandsynelig kun kan allokere en IP adresse kan du ikke bruge switchen til at komme på nettet med flere computere samtidig, så derfor skal du som de andre forslår nok have fat i en router i stedet for.

Alternativt kan det være at du kan få mere end en offentlig IP af din internetudbyder, det tilbyder nogle i hvertfald.
Gravatar #6 - Lykke92
26. maj 2010 22:34
Mange tak for det. Tager ud og anskaffer mig en router i løbet af imorgen. Så vidt jeg har forstået, så skal det så være

Modem --> Router --> PC'er.
Eller Modem --> Router --> Switch ( hvis jeg har flere pc'erne end routeren kan tag går jeg ud fra )

Men tusind tak for hjælpen allesammen. Virkelig taknemlig! :)

Gravatar #7 - kasperd
30. maj 2010 17:34
slemmebirk (2) skrev:
Det lyder sandsynligt, men det kan også skyldes fejl på switchen. En af mine venner havde en switch med en fejl som betød at hvis vi begge havde vores laptops koblet til switchen samtidig og den også var koblet til routeren, så holdt den op med at forwarde pakker. Men så længe der kun var to af de tre enheder koblet til switchen, så virkede den.

Men med mindre man specifikt har købt ekstra IP adresser, så vil man hos de fleste udbydere kun få en enkelt, og man kan derfor ikke tilslutte mere end én computer uden en enhed der foretager NAT. De fleste routere der sælges til privat brug foretager NAT som default.

Men selv hvis man kobler begge computere på på samme tid, så burde internetforbindelsen ikke forsvinde for dem begge. Derimod burde den første computer fortsat kunne bruge nettet imens den anden ikke kan.

Det kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre for udbyderen at fuske med nettet i en sådan grad, at begge computere mister netforbindelsen. F.eks. kunne de give begge maskiner den samme IP adresse. Jeg har også hørt om en ISP der fuskede med trafikken sådan at en normal router ikke kunne bruges på deres netværk.

Hvis ikke man selv har ekspertisen til at fejlfinde, så er det nemmeste at koble en router på og se om det virker.

Lykke92 (6) skrev:
Mange tak for det. Tager ud og anskaffer mig en router i løbet af imorgen. Så vidt jeg har forstået, så skal det så være

Modem --> Router --> PC'er.
Eller Modem --> Router --> Switch ( hvis jeg har flere pc'erne end routeren kan tag går jeg ud fra )

Men tusind tak for hjælpen allesammen. Virkelig taknemlig! :)
Til at starte på skal du lige sikre dig at du køber en router der passer sammen med dit modem. Der kan være forskel på hvilken slags forbindelse og hvilken protokol der bruges imellem dem. Der findes også nogle routere med indbygget modem, hvis du anskaffer sådan en skal du ikke længere bruge dit modem, og i stedet skal routeren passe til hvad du har på den anden side af modemet.

Da du nævner at du har koblet switch og modem direkte sammen, og det faktisk virkede med en enkelt computer må den interne forbindelse på dit modem være ethernet. Men det er ikke nok til at jeg kan sige om den kører IP direkte på ethernet eller om den kører IP over PPP over ethernet. Der findes routere med ethernet på WAN side, som kan begge dele.

Hvad har du på den anden side af modemet? Er det kabeltv, ISDN, ADSL, eller noget andet?

De fleste routere har indbygget en switch, så den switch du allerede har får du kun brug for, hvis et følgende er tilfældet:
- Du vil tilstlutte flere computere end der kan tilsluttes direkte til routeren.
- Den seperate switch er hurtigere end den der er indbygget i modemet, og du har brug for den ekstra hastighed imellem computerne på lokalnettet.

WAN porten på routeren skal tilsluttes enten modem eller direkte til din udbyder, hvis routeren har indbygget modem.

På LAN siden har routere typisk omkring fire switch porte. Den seperate switch kan tilsluttes til én af dem. Du kan koble lige så mange switches sammen på den måde som du har lyst til. Der er blot to ting man skal være opmærksom på.
- Hastigheden på trafikken imellem computerne på lokalnettet afhænger af den langsomste forbindelse på routen fra den ene til den anden.
- Hvis der er løkker på nettet holder alt op med at fungere. I nogle tilfælde kan det også få computerne til at gå ned.

Mit gæt er at du ikke får brug for swichen fordi du blot kan koble begge computere til routeren.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login