mboost-dp1

Wireless router eller AP

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
12. apr. 2010 07:37
Jeg skal sætte et trådløst netværk op hos min mormor. Det skal være så stabilt som muligt.
Hun har allerede en router med DHCP-server, fra telenor, men skal have mulighed for at komme på netværker trådløst.
Enten sætter jeg et accesspoint til routeren, og lader den stå for DHCP, eller også sætter jeg en trådløs router til telenor-routeren og deaktiverer DHCP i en af dem.
Hvad vil give det mest stabile netværk?
95% af tiden vil der kun være en PC på netværket.
Jeg regner med at det skal køre med WPA eller WPA2 kryptering (alt efter hvad der er muligt), hvis det har nogen indflydelse.
Router/AP vil stå i samme rum som den PC der er på 95% af tiden, men det er selvfølgelig bedst hvis der er fornuftig dækning i hele huset (1-plans villa på ~140 m2).

Budgettet er ikke fast, men jeg vil sætte pris på at udgifterne til router/AP og et trådløst netværkskort ikke overskrider 600 kr.

Hvis I kender et trådløst netværkskort (PCI/USB 2.0) som kører godt med en bestemt router/AP, please do tell.

På forhånd tak.
Gravatar #2 - Colapusheren
12. apr. 2010 08:37
Den mest stabile router jeg nogensinde har haft, har været en Linksys WRT54G(S?) med dd-wrt firmware installeret. Den har stået i mine forældres hus siden august sidste år, uden så meget som en eneste afbrydelse. Vil tro den kan erhverves for 450 kr,- efterhånden?
Gravatar #3 - holmen
13. apr. 2010 16:50
Okay. Håber på lidt flere input.
Gravatar #4 - zin
14. apr. 2010 01:17
Man kan også bare købe en WAP45G fra Linksys, smide dd-wrt på den også kan den (alt afhængig af version) WPA2. :-)
Jeg har haft min (v.2.1 mindes jeg) til at køre i 240+ dage, med min nabo på godt 4 - 6 timer om dagen. Ingen klager. :-)
Da jeg endelig skulle pille det ned (det skulle bruges andetsteds), blev han chokeret fordi han (citat) "altid bare var på det trådløse".
Hvis ellers Telenor's router er stabil nok burde denne opsætning være optimal. Seperation af opgaver (switch, routing og WiFi) er altid den professionelle løsning. Det er der en grund til. :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login