mboost-dp1

Dele internet forbindelsen?

Gå til bund
Gravatar #1 - Aggiz
4. dec. 2009 16:18
Hej

Jeg har to computer, hvor den ene er en bærbar med Windows 7 og den anden er en stationær også med Windows 7.

Den stationære har ikke WLAN og det er ikke muligt at trække et kabelt ned til der hvor den står foreløbigt. Men min bærbare PC har, så jeg vil høre om det er muligt, at dele forbindelsen imellem de to computere, så jeg kan gå på nettet igennem min stationære computer.

Grunden til jeg helst vil sidde ved den, er fordi den er langt mere behagelig at bruge over længere tid, når man arbejder.

Hvis det er muligt, må i meget gerne guide mig igennem det
Gravatar #2 - Rasmus064
4. dec. 2009 16:55
Jeg mener det kan lade sig gøre, men ville det ikke være letter at bruge lidt penge et et trådløst netværkskort?
Du kan jo også sætte skærm, mus og tastatur til en bærbar. Går ud fra det er det som gøre den stationære bedre.
Gravatar #3 - Aggiz
4. dec. 2009 17:28
Har desværre ikke et kabel liggende, som kan forbinde min bærbar til min skærm og vil helst gerne finde en løsning hvor jeg ikke behøves, at skulle ud at købe noget, da det kun er midlertidigt.
Gravatar #4 - Skak2000
4. dec. 2009 17:28
Ja, det kan lade sig gøre, det er faktisk rimeligt nemt.
Du sætter et netværks kabel mellem de 2 computere.

Så går du ind på den bærbar og marker de 2 netværks kort og vælger "opret broforbindelse". Hvorefter den stationær kan komme på internettet gennem den bærbar.
Men det kræver som du nok ved at den bærbar står tændt når den stationær skal på nettet.

Det kommer også til at koste en del i strøm i længden.
Den nemme løsning er at du køber et usb netkort og monter i din computer.
Kan anbefale dig det her:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=1...

Et netværks kabel koster ca. 50 kr. i butikkerne.
Mens det netkort koster 200 kr.
Gravatar #5 - Aggiz
4. dec. 2009 17:54
Jeg fandt ud af, så mange tak for hjælpen :)
Gravatar #6 - kasperd
5. dec. 2009 10:58
Aggiz (1) skrev:
Den stationære har ikke WLAN og det er ikke muligt at trække et kabelt ned til der hvor den står foreløbigt. Men min bærbare PC har, så jeg vil høre om det er muligt, at dele forbindelsen imellem de to computere, så jeg kan gå på nettet igennem min stationære computer.
Det burde kunne lade sig gøre, men jeg ved ikke, hvordan det sættes op.

Der er en ting du skal være specielt opmærksom på i sådan et setup. På den computer der sender pakker imellem de to netværksinterfaces kan det gøres på to måder. Der kan enten routes imellem dem eller bridges.

Hvis der bridges vil maskinen uden trådløs netkort have nøjagtig samme adgang til netværket som hvis den havde haft sit eget trådløse netkort.

Hvis der routes imellem de to interfaces skal det enten sættes op så din normale trådløse router kender til det andet netværk og kan route pakker korrekt dertil, eller også skal den computer der agerer router foretage masquerading (også kaldet NAT).

Hvis du vælger default konfigurationer over det hele vil du sikkert få en opsætning hvor begge routere foretager NAT. NAT kan skabe nogle problemer, og to lag af NAT kan skabe endnu flere problemer. Men hvis det blot skal bruges til webbrowsing kan to lag af NAT godt komme til at fungere. Har du brug for at foretage dig noget mere kompliceret over netværket skal du være opmærksom på om NAT giver dig problemer.

Af de tre konfigurationer er NAT nok det nemmeste at sætte op, fordi det sandsynligvis er default. Bridging er den næstnemeste fordi det stort set blot kræver at det skal slås til, og ingen ekstra konfiguration ud over det. Men jeg har selv et enkelt trådløst netkort liggende jeg har ikke har kunnet få til at fungere med bridging (det en et Linksys Wireless-N USB Network Adapter). Løsningen med to gange routning og kun NAT på den yderste router er nok den bedste løsning, men også den mest komplicerede at sætte op, og der er ingen garanti for at den yderste router faktisk kan konfigureres så det kommer til at virke.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login