mboost-dp1

Forbinde til Windows computer bag ved NAT

Gå til bund
Gravatar #1 - on_dope
10. feb. 2013 15:10
Hej,

Gennem et stykke tid nu har gerne ville finde en løsning til at udnytte de kræfter jeg har i en computer der står i mit øvelokale, til f.eks. encoding af video osv.

Desværre er denne computer bag ved NAT, hvor jeg ikke har adgang til at åbne porte på routeren, og den eneste løsning jeg har fundet til at få adgang til computeren remote er LogMeIn.com, hvor man installerer en server på den, som man så kan få adgang til via hjemmesiden.

En anden løsning jeg har prøvet er Reverse VNC, hvor jeg sætter min linux server eller os x bærbar til "lytte-mode" (vncviewer -listen), og så bruge logmein til at forbinde fra Windows computeren med vncserver til lytte-vieweren. (Håber det giver mening hvis man er inde i hvordan VNC fungerer). Dette virker også fint, men er ikke videre praktisk, når man allerede skal have forbindelse til serveren for at få VNC forbindelse.

Den løsning jeg allerbedst kunne tænke mig er noget lignende ssh(fs) til linux, bundet op via en webserver, så jeg kan få adgang til filerne på Windows computeren hjemmefra i OSX, Linux osv via terminalen. Har trevlet nettet efter løsninger, men synes ikke helt at kunne finde en sådan ting der kører på Windows bagved NAT.

Tldr; søges: logmein-lignende filserver løsning til brug bag NAT.
Gravatar #2 - Hubert
10. feb. 2013 15:26
Jeg ville nok se på hvad netcat for Windows kunne gøre for mig hvis jeg var dig.
Gravatar #3 - fjols
11. feb. 2013 06:04
Prøv at google "reverse portforwarding", så skal du godt nok stadig igennem din Linux server, men den kan du sætte op til altid at lytte på f.eks. VNC og FTP portene.

Jeg har desværre kun erfaring fra Linux, så kan ikke lige hjælpe med Windows.
Gravatar #4 - bjoeg
11. feb. 2013 06:59
TeamViewer gratis for private
http://www.teamviewer.com/da/index.aspx

Så er det kun ét produkt du skal anvende, og det fungerer fint uden du skal rode i firewall/router.
Gravatar #5 - Bundy
11. feb. 2013 08:19
Måske du kunne sætte nogen VPN op på din linux server, også forbinde windows computeren til den?
Gravatar #6 - kasperd
11. feb. 2013 11:03
En anden løsning er at bruge IPv6. Hvis din Linux server har en offentlig IPv4 adresse, så kan du bruge en IPv6 tunnel, det vil sige at du kan komme i gang selvom ingen af udbyderne har native IPv6.

Hvis du vil gå den vej, så skal du gøre følgende:
1. Sørg for at Windows maskinen som sidder bagved NAT har Teredo slået til. Alle nyere Windows versioner har en indbygget Teredo klient, den skal bare slås til. Teredo er en metode til at køre en IPv6 tunnel selvom man sidder bagved NAT.
2. Sæt IPv6 op på din Linux server, så den annoncerer sig selv som IPv6 router til dit lokalnet. Om du bruger native IPv6, en tunnel udbyder eller 6to4 bør ikke gøre den store forskel.
3. Sæt et Teredo relay op på din Linux server. I princippet kan du sagtens køre uden. Men det setup jeg beskriver vil blive mange gange mere pålideligt med eget Teredo relay. Miredo er et fornuftigt valg af Teredo relay.

Hvis du bruger Ubuntu kan Miredo installeres på følgende måde:
1. apt-get install miredo
2. Rediger /etc/miredo.conf
- Sæt RelayType til relay
- Fjern ServerAddress
- Sæt BindPort til en passende værdi, f.eks. 64646
3. service miredo restart

Så skal du bare finde ud af hvad Windows maskinens IPv6 adresse er, og du kan forbinde til den IPv6 adresse fra dit lokalnet.
Gravatar #7 - on_dope
11. feb. 2013 19:56
Tak for idéerne, tænkte nok I havde nogle indspark så jeg kunne komme videre. Lige et par spørgsmål:
Hubert (2) skrev:
Jeg ville nok se på hvad netcat for Windows kunne gøre for mig hvis jeg var dig.

Angående netcat, kan du bringe mig på sporet af hvordan du tænker det kan bruges?

fjols (3) skrev:
Prøv at google "reverse portforwarding", så skal du godt nok stadig igennem din Linux server, men den kan du sætte op til altid at lytte på f.eks. VNC og FTP portene.

Jeg har desværre kun erfaring fra Linux, så kan ikke lige hjælpe med Windows.

Jeg har nemlig også kun linux/bsd erfaring, så synes det er svært at finde ud af om man kan køre en ssh server på windows. For i så fald kan jeg bruger "reverse ssh portforwarding" som beskrevet her http://toic.org/blog/2009/reverse-ssh-port-forward... Den skal desværre køre windows pga. lydkortet og softwaren ifbm. indspilning.

bjoeg (4) skrev:
TeamViewer gratis for private
http://www.teamviewer.com/da/index.aspx

Så er det kun ét produkt du skal anvende, og det fungerer fint uden du skal rode i firewall/router.

Kan Teamviever dele filer med et filhåndterings/terminal interface eller er det rent GUI en-fil-ad-gangen-via-en-server? Kan ikke rigtig læse mig ud af det..

Bundy (5) skrev:
Måske du kunne sætte nogen VPN op på din linux server, også forbinde windows computeren til den?

Er ikke så godt inde i hvordan VPN kan bruges i denne sammenhæng, for kræver det så ikke jeg har remote adgang til Windows computeren i forvejen for at forbinde den til min linux server?

kasperd (6) skrev:
En anden løsning er at bruge IPv6. Hvis din Linux server har en offentlig IPv4 adresse, så kan du bruge en IPv6 tunnel, det vil sige at du kan komme i gang selvom ingen af udbyderne har native IPv6.

Hvis du vil gå den vej, så skal du gøre følgende:
1. Sørg for at Windows maskinen som sidder bagved NAT har Teredo slået til. Alle nyere Windows versioner har en indbygget Teredo klient, den skal bare slås til. Teredo er en metode til at køre en IPv6 tunnel selvom man sidder bagved NAT.
2. Sæt IPv6 op på din Linux server, så den annoncerer sig selv som IPv6 router til dit lokalnet. Om du bruger native IPv6, en tunnel udbyder eller 6to4 bør ikke gøre den store forskel.
3. Sæt et Teredo relay op på din Linux server. I princippet kan du sagtens køre uden. Men det setup jeg beskriver vil blive mange gange mere pålideligt med eget Teredo relay. Miredo er et fornuftigt valg af Teredo relay.

Hvis du bruger Ubuntu kan Miredo installeres på følgende måde:
1. apt-get install miredo
2. Rediger /etc/miredo.conf
- Sæt RelayType til relay
- Fjern ServerAddress
- Sæt BindPort til en passende værdi, f.eks. 64646
3. service miredo restart

Så skal du bare finde ud af hvad Windows maskinens IPv6 adresse er, og du kan forbinde til den IPv6 adresse fra dit lokalnet.

Meget meget spændende.. Jeg vender lige tilbage om jeg kan få det til at virke. Har det umiddelbart nogen betydning for mit ipv4 netværk herhjemme?
Gravatar #8 - Hubert
11. feb. 2013 20:27
on_dope (7) skrev:
Angående netcat, kan du bringe mig på sporet af hvordan du tænker det kan bruges?

Jeg ville se på at bruge netcat til at lytte på en af de porte der allerede er forwarded til maskinen. Men det lyder ikke som om der er nogle porte der er forwarded til maskinen.

Jeg har nemlig også kun linux/bsd erfaring, så synes det er svært at finde ud af om man kan køre en ssh server på windows. For i så fald kan jeg bruger "reverse ssh portforwarding" som beskrevet her http://toic.org/.. Den skal desværre køre windows pga. lydkortet og softwaren ifbm. indspilning.

Der findes sshd's til windows. Jeg har godt nok aldrig brugt det men jeg har da set det installeret på en windows kasse i min tid som point and click admin.
Gravatar #9 - Bundy
12. feb. 2013 14:20
on_dope (7) skrev:
Er ikke så godt inde i hvordan VPN kan bruges i denne sammenhæng, for kræver det så ikke jeg har remote adgang til Windows computeren i forvejen for at forbinde den til min linux server?

Mjoh, men ville du ikke også skulle det med f.eks. SSH? Det er jo ikke noget i vejen for at du bare sætte windows boxen op til altid at have VPN forbindelse aktiv.
Gravatar #10 - kasperd
12. feb. 2013 14:21
on_dope (7) skrev:
så synes det er svært at finde ud af om man kan køre en ssh server på windows.
Jeg tror idéen var at køre en ssh klient på Windows maskinen og ssh server på Linux maskinen.

on_dope (7) skrev:
Idéen ville være at have VPN klienten kørende permanent på Windows maskinen. Man skal så lige være opmærksom på opsætningen af VPN klienten, da nogle VPN klienter som default sætter routning op på en måde, så man ikke længere kan kommunikere med lokalnettet.

on_dope (7) skrev:
Har det umiddelbart nogen betydning for mit ipv4 netværk herhjemme?
Nej, men til gengæld er der en mulighed for at nogle applikationer, der hidtil har brugt IPv4, vælger at bruge IPv6 når de får muligheden. Er applikationerne intelligent indrettet, vil de selv finde ud af hvilken protokol, der fungerer bedst, og bruge den. Mindre intelligente applikationer kan få et problem, hvis de vælger at bruge IPv6 til at kommunikere med en server, som har bedre IPv4 forbindelse end IPv6 forbindelse.
Gravatar #11 - Bundy
12. feb. 2013 14:30
kasperd (10) skrev:
Idéen ville være at have VPN klienten kørende permanent på Windows maskinen. Man skal så lige være opmærksom på opsætningen af VPN klienten, da nogle VPN klienter som default sætter routning op på en måde, så man ikke længere kan kommunikere med lokalnettet.

Klient/server skal selvfølgelig konfigureres sådan at der stadig er adgang til LAN, og at alt internet trafik ikke bliver routet gennem VPN medmindre det er ønsket.
Gravatar #12 - on_dope
12. feb. 2013 18:07
Ok jeg har allerede SSH server samt afp på linux serveren som jeg bruger på lokalnetværket, og kan fint connecte med putty fra Windows maskinen, det er desværre bare ikke en lige så fed løsning som noget álá mounte Windows maskinens drev i en mappe på serveren+min bærbar.

Det ser det tilgengæld ud til jeg kan med kasperd's løsning :)
Gravatar #13 - on_dope
12. feb. 2013 21:45
Jeg fandt en god løsning i teamviewer, da deres filoverførselssoftware er ret god, og softwaren er free as in beer.

Så kan jeg initiate begge vejs transfers og/eller styre skrivebordet.
Så en god løsning. Vil dog også rode med de andre med tiden...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login