mboost-dp1

Hjælp til at slette ca. 4 gb windows filer

Gå til bund
Gravatar #1 - *Iceman
3. feb. 2013 20:20
Jeg tænkte, at der sikkert er nogle lyse hoveder herinde som kan hjælpe mig med en løsning.

Mit problem er kommet, efter jeg har købt windows 8 pro og villet opgradere. Jeg har længe kørt med windows 8 developer preview, siden den udkom og besluttede at købe windows 8 pro, grundet det gode tilbud og min tilfredshed med produktet til mit mediacenter.

Jeg fik downloaded isoen og brændt den ud på en usb stick, via deres installer. Gjorde det på min stationære, da det var lidt nemmere.

Jeg bootede op på sticken, valgte customs install, slette paritionen og installerede 'clean'

Da jeg så skulle til at aktiverer, fik jeg ikke lov, grundet det var en upgrade. Nå - jeg fandt min gamle vista skive frem og løb en hel installation igennem. Nu ville jeg så køre upgraden, men er løbet ind i et problem. Den disk jeg kører på er kun en 40 GB SSD disk (hvilket er mere end rigeligt normalt til at boote op på og køre alt fra min NAS server)

De 40 GB er ikke nok til at kunne rumme en hel Vista (eller Windows 7) installation, og så samtidig have de 20 GB fri plads det kræves for at kunne køre en upgrade. Jeg mangler ca. 4 GB plads, for at få de 20 GB.

Er der nogle som kender til nogle tricks, hvor man kan slette ca. 4 GB af en ren windows installation, så jeg har plads nok til at køre min upgrade.

Alternativ løsning 1 - er det muligt at installere Vista/Win7, på en normalt harddisk og have SSD'en til som disk nr.2 og så tvinge den til at installerer Win 8 på den sekundære disk og efterfølgende tage den anden ud?

Alternativ løsning 2 - Hvis SSD'en har været bootable, er det så muligt at kopiere en komplet installation (hele disken, hvor jeg har været løsningen med Vista/Win 7 igennem) over på SSD'en efterfølgende - vil den så boote rigtigt?

Håber der er nogle kvikke hoveder, som kan hjælpe mig med at løse denne her kattepine.

// Poul
Gravatar #2 - *Iceman
3. feb. 2013 20:32
Nå - nogle gange hjælpe det åbenbart bare at skrive problemstillingen ned.

Løsningen blev således:

Jeg disablede windows paging file og slukkede for den automatiske system restore feature på en ren installation. Vupti - så havde jeg plads nok.

....tak for den hurtige hjælp og et godt forum :)

Gravatar #3 - Barkane
3. feb. 2013 20:40
det var så lidt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login