mboost-dp1

Hjælp til design af damp pumpe

Gå til bund
Gravatar #1 - IT-ekspert Kejser
19. sep. 2011 12:28
Hej igen,

Vi er ved at lave et projekt hvor vi skal bruge en damp pumpe til at overføre noget varme.

Jeg har linket til et billed af vores udkast (lavet i Inventor). Vi kan dog ikke få vores aksel til at bevæge sig frem og tilbage ved hjælp af det damptryk som kommer ind af de 2 inderste og øverste porte.

What to do?

Link 1 - sketch mode
Link 2 - shaded mode
Gravatar #2 - fe950
20. sep. 2011 14:28
Enten laver du fis, eller har tegnet den mest ulogiske pumpe.
Gravatar #3 - Colapusheren
20. sep. 2011 15:45
Tror der er stor friktion mellem stål og sort flet.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
20. sep. 2011 15:51
Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan i vil få den aksel til at bevæge sig via damp? Dampen kommer ind i midten ik?
Gravatar #5 - Colapusheren
20. sep. 2011 15:56
Dampen kommer ind skiftevis af hullerne i siderne, og får derved akslen til at flytte sig frem og tilbage. Dårlig placering af hullerne dog, og ikke særlig hensigtsmæssige vinkler.
Gravatar #6 - IT-ekspert Kejser
20. sep. 2011 16:02
Enig. Skylder at sige at udgangspunktet er en membranpumpe. Derfor mangler der også min 1 aksel mere. Vores lærer kunne godt se at der var en fejl i hans udspil.

Ja - materialerne var bare for at tydeliggøre hvad der var hvad. :P

Der kommer damp ind af de 2 inderste huller i toppen - der er indlagt dræn til dampen i bunden og så er der huller til vand-"rummet" som udgør den volumen pumpen kan suge pr "ryk i akslen".
Gravatar #7 - Colapusheren
20. sep. 2011 16:08
Der kommer forhåbentlig damp ind andre steder end kun de to inderste huller? Ellers vil du aldrig kunne få den ud af den position den står i nu.
Gravatar #8 - Alrekr
20. sep. 2011 16:14
Næste gang du laver en skitse, så tegn nogle pile på og skriv noget forklaring om hvor dampen kommer ind og ud henne. Det ville gøre det meget lettere at gennemskue.
Gravatar #9 - Colapusheren
20. sep. 2011 16:18
Og hvorfor er det lige I bruger damp? Det virker ærlig talt ikke særlig praktisk.
Gravatar #10 - IT-ekspert Kejser
20. sep. 2011 16:41
Enig - men det er fordi vi skal overføre noget varme fra nogle grillkul til en koger på et campingvognskøleskab.
Gravatar #11 - Mamad (moveax1ret)
20. sep. 2011 16:47
Nu er alle så grove ved dig- så jeg bare sige at jeg synes din tegning er fin :)
Gravatar #12 - IT-ekspert Kejser
20. sep. 2011 16:48
Her er lige nogle flere koncept skitser:

Link 1
Link 2
Gravatar #13 - myplacedk
20. sep. 2011 17:04
Hr. Kejser (10) skrev:
det er fordi vi skal overføre noget varme fra nogle grillkul til en koger på et campingvognskøleskab

...på den mest tekniske og fejlindbydende måde?

Simpleste løsning: Sæt en gryde på kullene. Tada.

Simpleste løsning med varmeflytning nedad via damp: Sæt en lukket vandbeholder på kullene, med en slange hen til der hvor du skal bruge varmen. Vandets ekspansion driver dampen uden brug af pumpe.

Oh well. Skoleopgaver SKAL ikke give mening. Så ville det jo nærmest være brugbart arbejde. (Har jeg nogensinde fortalt at jeg hader skoleopgaver?)
Gravatar #14 - IT-ekspert Kejser
20. sep. 2011 17:24
Nu er det meningen at der skal være en kontinuerlig varmeoverførelse fra vores grill kul og til kogeren. Det er er køleskabsagregat som ikke bare kan placeres over kullene. :P
Gravatar #15 - myplacedk
20. sep. 2011 17:37
Hr. Kejser (14) skrev:
Nu er det meningen at der skal være en kontinuerlig varmeoverførelse fra vores grill kul og til kogeren. Det er er køleskabsagregat som ikke bare kan placeres over kullene. :P

Dvs. vandet skal genbruges? Alle de dampdrevne whatever jeg har set hælder bare nyt vand på af og til. Eller konstant.
Gravatar #16 - IT-ekspert Kejser
20. sep. 2011 18:19
Der vil unægtelig skulle mere vand på men vi skal ikke bruge en dampkedel men en dampgenerator (samme princip - dog bruger man røret som kedel i stedet for en decideret kedel). Det meste af dampen skal genbruges.
Gravatar #17 - myplacedk
20. sep. 2011 18:27
Ja så kan jeg da godt se at der er behov for en eller anden slags pumpe. Eller tyngdekraft, hvis kogeren kan være højere oppe end kullene.

I det sydlige Europa er det jo ikke at have solvarme til varmt vand drevet af tyngdekraften. Man har et solpanel på taget, og en vandbeholder over solpanelet. En slange øverst på solpanelet leder varmen op til vandbeholderen, en anden leder det afkølede medie (vand) ned til bunden af solpanelet.

Jeg springer lige over detaljerne, for de skal alligevel laves helt om når det skal tilpasses til kul og damp.
Gravatar #18 - IT-ekspert Kejser
20. sep. 2011 18:36
oui og faktisk er vores koger lavere end kulene. Dvs vandet skal pumpes op tilbage til generatoren.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login