mboost-dp1

Lydstyrke på CD

Gå til bund
Gravatar #1 - slemmebirk
5. nov. 2009 10:17
Jeg har ikke en skid forstand på hifi, men har alligevel investeret i en subwoofer fra pioneer til mini cooperen. Mest fordi jeg er helt tosset med højt gangster musik når jeg kører til og fra arbejde :)

Nu til mit spørgsmål, hvorfor er lyden så lav på de cd'er jeg brænder i forhold til radioen. Jeg havde samme problem i min gamle cooper og det løste jeg ved at brænde mp3 cd'er i stedet for. Men da min nye har en fancy 6 cd-changer understøtter den åbenbart ikke Mp3 cd'er.

Jeg brænder mine cd'er med Ashampoo, det er dog det sammen når jeg bruger Windows Media player som brændeprogram.

Håber i kan hjælpe! :)
Gravatar #2 - XorpiZ
5. nov. 2009 10:23
Har du prøvet at skrue op?

:D
Gravatar #3 - slemmebirk
5. nov. 2009 10:37
Self, men hvis jeg skruer helt op imens jeg hører cd og så skifter til radio er det meget højere.

Udover det, kan i anbefale et program til at skrue ned for bassen i en Mp3 fil. Jeg har tre sange hvori bassen er helt ekstrem og nærmest smadrer bilen når jeg skruer op. Samtidig er teksten utrolig svær at høre.

Jeg har skruet helt op for diskant og helt ned for bassen på anlægget, alle andre sange lyder super godt.
Gravatar #4 - XorpiZ
5. nov. 2009 10:57
slemmebirk (3) skrev:
Self, men hvis jeg skruer helt op imens jeg hører cd og så skifter til radio er det meget højere.

Det "problem" har jeg også. Så vidt jeg husker, så er det fordi equalizeren på mit anlæg er stillet anderledes ved radio fremfor CD. Ved radioen er der skruet op for diskant, bas, boost osv. osv. Det er der ikke ved CD.

Måske det er problemet?
Gravatar #5 - slemmebirk
5. nov. 2009 13:56
Har tjekket at indstillingerne er ens for radio og cd.
Gravatar #6 - Clauzii
5. nov. 2009 14:23
Radiostationer 'overkomprimere' det signal, de sender ud i æteren af to årsager:

Som lytter 'lyder det bedre', hvis stationen er kraftigere end en anden station.

Og en given station er nemmere at høre via 'gammeldags' antenne, hvis den 'brøler' forbi nabostationerne. Der så også komprimeres osv.

Og derfor lyder NRJ, Radio3 og andre utroligt 'livløse', da der ikke er mere dynamik at komprimere af.

Hvis du har et program som Wavelab (Steinberg) e. lign. lydredigeringsprogram, kan du prøve at lege med den effekt der hedder 'Puncher'. Det skulle kunne stramme dine lydfiler 'lidt' op ;)
Gravatar #7 - slemmebirk
5. nov. 2009 14:27
Tak for hjælpen :), det vil jeg prøve at lege lidt med så!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login