mboost-dp1

muligvis vandskade på laptop

Gå til bund
Gravatar #1 - halal
8. feb. 2009 18:53
Jeg er lige kommet til at vælte et glas vand ned i min laptop. Det var ikke specielt meget vand der ramte, men det var bagpå.

Efterfølgende var skærmen kun hvid da jeg tændte. Og efter at have slukket om tændt igen slår computeren selv fra efter ca 2-3 sekunder.

Lige nu har jeg sat computeren op af en radiator for at tørre den.

Er der andet jeg kan gøre lige nu?

Hvis den ikke kommer til at starte igen, hvad er så min bedste mulighed for harddisk recovery??

Anders
Gravatar #2 - engfeh
8. feb. 2009 18:56
Tændte du den mens den stadig var våd? Det er mildest talt ikke smart!

Mit bedste råd er at lade den tørre grundigt (et par dage) før du prøver at tænde den igen. Hvis den stadig ikke virker må du vel sende den til reparation eller flytte harddisken til en anden computer.
Gravatar #3 - halal
8. feb. 2009 18:59
Troede kun at vandet havde ramt overfladisk og at jeg derfor havde fået det tørret væk da jeg tændte...

Den bedste måde at lade den tørre på, er det bare at lade den stå i stuen ved normal temp, eller lade den stå op af en, ikke for varm, radiator??
Gravatar #4 - halal
8. feb. 2009 19:00
Det jeg ikke forstår er at da jeg prøvede at tænde den, lød det normalt de første par sekunder og så er det ligesom at den lukker ned automatisk igen.
Gravatar #5 - Dreadnought
8. feb. 2009 19:20
Det lyder som om at strømforsyningen har taget skade, hvis den stadig gør det efter den er gennemtør.
Gravatar #6 - JensOle
8. feb. 2009 19:59
Grundregl for elektronik der bliver vådt:
1) Tag alt strøm af ink. batterier så hurtigt som muligt.
2) Lad det gennemtørre.

Stort set alt elektronik kan tåle vand så længe, der ikke er strøm på for så kortslutter det og brænder af.
Gravatar #7 - tordenskiold
19. feb. 2009 16:37
Jeg har selv oplevet at vælte en kop te ned i min bærebar, og det er pænt surt, men min pc overlevede, så du får lige den opskrift jeg brugte.

Først af alt af med alt strømmen, hvis der ikke ligefrem er skadelige middler i væsken, så kan næsten alt elektronik overleve.

Dernæst splittede jeg min maskine ad i alle de dele jeg kunne komme til på fornuftig vis. Det kan måske være nok af bare tørre maskinen i et par dage, men f.eks. i mit tilfælde var der kommet væske ind mellem printpladerne, og det var aldrig kommet ud, uden en hovedrengøring.

Derefter fandt jeg en hårtørrer frem, og blæste fra en god afstand på alle de dele der var blevet våde, stillede det hele til tørre i et døgns tid, og samlede alt igen. Det var nødvendigt med en hårtørrer da jeg også fandt vand imellem komponenterne og printet, specielt under de lange chips. Hvis du bliver nød til at bruge den slags metoder, så husk at holde hårtørrenen på en god afstand, og ikke med for høj varme, så du ikke kommer til at skade komponenterne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login