mboost-dp1

Opråb!! - (Video nørder) Hjælp :-)

Gå til bund
Gravatar #1 - siliankaas
9. mar. 2011 17:53
Hey

Det går jo så fantastisk med at få hjælp af de altid "alt vidende Newz nørder" :-)

Derfor melder jeg mig lige på banen igen:

Jeg har en del gamle video bånd (hi8) - har også et videokamera med Composite stik / SVHS video udgang.

Af Video hardware har jeg:
1 x Terratec (Cinergy HTC USB XS)
1 x Elgato eyetv hybrid
Jeg har en MAc til rådighed samt en Windows7 PC.

Der følger selvfølgelig software med til begge USB stik, men jeg må sige at jeg langt fra er imponeret - desværre :-(

EyeTV til Mac er sikkert super godt til DVD-C/T men den analoge del virker som om den hakker i billedet, og det bliver underlige sløret, og kvaliteten jeg ender med at få ud, minder og de spæde dage med MPEG film fra Internettet (=R*v dårlig)

Terratec software til Windows, fejrede det første rip, medet crash, og efterfølgende et billede der hopper og hakker.

Nu kunne man selvfølgelig forestille sig at det er kameraet der skal afspille de her bånd, der i virkeligheden fejler, men når man sætter kamera til et TV så står kvaliteten noget bedre (selvfølgelig ikke overgodt, men bestemt acceptabel)

OG så til spørgsmålet: Er der nogle her der har en form for erfaring i at overføre analog video til digital - enten via MAC eller via PC - hvilket software bruger I, og hvilken hardware?
Gravatar #2 - MiniatureZeus
9. mar. 2011 18:41
Min kærestes bror har de sidste 2-3 måneder haft en computer til at sidde og overføre omkring 50 videobånd med gamle hjemmeoptagelser og det har været en gigantisk opgave.
Han har vidst brugt noget windows 7 og så et stykke hardware lavet til opgaven (en tuner med scart indgang) og så ellers bare lade det køre derud..
Der er to ting at sige om dette:
- Det tager laaaaaang tid. Generelt tager det dobbelt så lang tid at optage VHS båndet på computeren, som der er tid på båndet (mange af de bånd han sidder med, er på 4-5 timers optagelse, nogle helt op til 8 timer!)
- Kvaliteten (som du selv er inde på) bliver meget meh.. Den er generelt grynet og lidt pixelleret, samt har han haft problemer med at det får et gulligt skær, specielt på snebilleder.
Bagefter skal han så sidde og sortere i alle optagelser, inkl. slette en masse optaget bras og indele i kapitler. I hvert fald et par timers arbejde pr. bånd

Samtidig har min onkel fået konventeret omkring 30 VHS bånd om til DVD'er hos en fotoforhandler (tror det var i ballerup) hvilket vidst kostede ca. 150-200 kr. pr. bånd, inkl. DVD-medie (Kodak langtidsholbar)
For det første er kvaliteten rigtig god, nærmest bedre end original mediet.
For det andet er alle klip på VHS båndene blevet delt op som kapitler på DVD'en.
Derudover så er alt irrelevant, såsom gamle Barneby optagelser, blevet slettet.

Så, hvis jeg var i samme sitation, ville jeg helt sikkert bare få en professionel til at gøre det, med mindre det drejer sig om 2-3 bånd.
Når man ser på den samlede pris (ca. 6000 kr. for den prof), så er det jo også ganske rimeligt, taget i betragtning af hvor meget strøm man bruger, hvor mange timer man bruger og indkøbet af special hardware (som min kærestes bror har gjort, hvilket vidst kostede 1000 kr. i Bilka).
Gravatar #3 - Chewy
9. mar. 2011 19:02
@1

Terratec software til Windows, fejrede det første rip, medet crash, og efterfølgende et billede der hopper og hakker.

Det kan da ikke komme bag på dig med det navn ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login