mboost-dp1

SMTP i Small Business Server 2003 R2

Gå til bund
Gravatar #1 - *Iceman
24. feb. 2008 18:33
Jeg har som en vennetjenste opsat en Small Business server for en bekendt som skulle have fælles fil og print server til en mindre virksomhed.

I begyndelsen skulle den ikke være andet, og det magtede jeg sagtens at sætte op :), men pludselig kom der flere og flere krav, så nu endte det ud en større opsætning som næsten er lykkedes til fulde på nær en enkelt ting.

Serveren skal være exchange server, forstået på den måde at han kan logge på din mail via den faste ip adresse og have alle sine mail adresser i den samme indbakke. Da han i sin tid bestilte hjemmesiden, blev der oprettet en hjemmeside og nogle mails (hvilket jeg intet havde med at gøre), som jeg har tilføjet til hans profil ved hjælp af POP3 manageren og så tjekker den alle hans mail adresser igennem hver 15 minut og smider dem videre i hans exchange. Det er også lykkedes fint og jeg har opsat hans mail med adgang via nettet og det hele, men mit spørgsmål går så på, hvordan får jeg opsat en udgående smtp adresse, som ikke er via hans domaine?

Da jeg oprette domain serveren (.local) og dens internet/ email opsætning via den indbyggede wizard fik jeg på intet tidspunkt mulighed for at skrive en udgående smtp adresse.

Så når står jeg i den situation at jeg godt kan modtage mails, dele filer med forskellige rettigheder, og alt det andet han ønskede, men kan ikke sende mails :(

Hvor finder jeg muligheden for at tvinge den til at bruge en anden udgående smtp adresse, som f.eks. den der fulgte med hans internet abbonoment?
Gravatar #2 - freesoft
25. feb. 2008 17:12
Tror det er Smart Host du leder efter. Google det eller kig her http://support.microsoft.com/kb/821911 og http://support.microsoft.com/kb/265293

Håber det kan bruges til et eller andet :-)
Gravatar #3 - *Iceman
27. feb. 2008 06:49
Takker - jeg gik også ud fra, at det var derinde. Har prøvet med asmtp.mail.dk som smart host og ligeledes angivet hans brugernavn og password. Kan stadig ikke få det til at spille. Af en eller anden grund bliver hans mails ved med at ligge og vente på exchange serveren og ryger ikke videre ud.

Men jeg er også løbet ind i et andet problem. Net hastigheden på klientmaskinen kører simpelthen så langsomt. Der er ingen problemer med at surfe fra serveren, men så snart klienten surfer, kommer der nærmest et delay på 20 sekunder, inden den finder siden? Så problemer må ligge ved serveropsætningen. Den er bare kørt med diverse wizards til opsætningen, så jeg har ikke været inde og pille underlige steder.

Kunne forklaringen være firewallen? Den burde da bare være åben eftersom de sagtens kan surfe?
Gravatar #4 - Knightmare
27. feb. 2008 07:17
Prøv at kigge din eventlog igennem for fejl især DNS fejl.
Hvis DNS ikke er sat rigtigt op, kan serveren stå og kæmpe med det hver gang du vil på internettet.
Gravatar #5 - *Iceman
28. feb. 2008 19:33
@ FreeSoft

Så lykkedes det, havde faktisk forwarded den, men af en eller anden grund virkede den smtp som stod i de papirer fra tdc ikke selvom jeg lavede det med brugernavn og password.

Da jeg så skiftede smtpen til stmp.mail.dk (havde lige prøvet at telnet'te den og der virkede det også) Så nu kom der hul igennem

@ Knightmare

Kørte internet configurationen fra remote og der stod dns'en til serveren ip adresse.

Så jeg fandt 2 TDC ip'er :
194.239.134.83
193.162.153.164

Håber der løser problemet...sidder kun på remote access og computeren står i en anden by..så glæder mig til at høre svaret i morgen.

Tak for hjælpen indtil videre
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login