mboost-dp1

Styring af lysshow - med "dual" trådløs udfordring

Gå til bund
Gravatar #1 - IT-ekspert Kejser
25. dec. 2007 23:47
Hej newz´er.

I denne søde juletid er jeg blevet overfaldet af den julede nørde-trang.

Jeg har fået en ide - men mangler Jeres råd..

Min idé går ud på at styre noget lys. i f.eks. en vindueskarm. Som det er nu skal jeg styre 7 lamper/lyskæder - dog kan 2 af dem køres som en lampe/kæde dvs. 6 kilder ialt.

Jeg vil gerne kunne styre lysene som det passer mig - til dette vil jeg f.eks. gerne bruge et "kontrolpanel" bestående af 7 on/off switches. Jeg har en 12 volts strømforsyning til rådighed til selve kontrolpanel siden og til lyskæderne.

Det tricky kommer ind i spillet nu. Jeg vil gerne kunne styre dette trådløst. Tænker lidt i baner af RF styring da det ikke er sikkert at der er visuel bane fra sender til modtager. Er der andre muligheder??

Og lige få at gøre projektet endnu mere nørdet kunne det være fedt hvis man kunne styre flere at disse "lysshows" - evt. ved en slags binær kodning? Så jeg f.eks. kan styre lyset i en vinduskarm med et kontrol panel og så en anden med et andet kontrolpanel - uden interferens mellem dem?

Jeg er ikke den største haj til elektronik men har da snust en lille smule til det før længe siden.

Jeg håber ikke denne post er for kryptisk.. Ellers sig til for så vil jeg prøve at forklarer mig mere tydeligt.

Her er også et link til en lille tegning jeg har lavet for at visualisere min "problemstilling".

Link:

lystegning.png

Kom frisk alle sammen..

:-)
Gravatar #2 - IT-ekspert Kejser
27. dec. 2007 22:33
Slet ingen takers??
Gravatar #3 - Saxov
28. dec. 2007 22:52
Tja, du kan vel fixe det med at koble en radio sender til din com-port, og så skrive et styringsprogram til comporten.
En radio sender/modtager kan du sikkert købe i din lokale elektronik hobby butik.

Eller hvis du vil holde computeren helt ude af legen, så bare koble radio senderen direkte til en flok fysiske kontakte, som din tegning også viser.

Men vel tro at en hobby shop/elektronik butik har alt hvad du skal bruge, det er jo ikke anderledes end det der skal til for at samle en fjernstyret helikopter, eller en bil.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login