mboost-dp1

XP boot problemer efter Ubuntu uninstall..

Gå til bund
Gravatar #1 - ducktarius
10. mar. 2008 17:51
Hej
Jeg har haft Ubuntu installeret på min stationære computer, for at lege lidt med det, i noget tid. Jeg blev så nødt til at fjerne det og proppe XP, da jeg skulle bruge nogle windows only programmer.

Jeg har hele tiden haft to partitioner på min hdd. Hvoraf den ene indeholder os'et og en anden indeholder en del ting som jeg meget nødigt vil miste! Jeg har nu installeret XP på samme partition som hele tiden har været brugt til OS. Men det nægter simpelthen at boote!

Jeg når til lige efter hvor den checker for om den kan boote fra cd'en og så når den ikke videre.

Jeg har roddet lidt rundt med partitionerne og opdagede at mit gamle data drev, som får i tiden hed D: pludselig er blevet til C: og den partition jeg opretter for at installere xp er blevet til D:.. Jeg ved ikke om det kan have noget at sige, men burde den ikke boote fint alligevel?

Jeg har pillet med de recovery tools der følger med xp installationen, men det eneste jeg har lavet er egentlig at rense MBR'en vha. fixmbr værktøjet, da den her skrev at den var korrupt..

Anyway... jeg er helt blank på hvad jeg ellers kan gøre.. Ved ikke engang om det gav nogen mening hvad jeg fik skrevet her. :)

Min partitions tabel er lige nu
hdd0/partition0/ = c: med data
hdd1/partition1/ = d: med xp

samt to gange 8mb som ligger før og efter de andre som den ikke gider allokere.

Pft
Anders B
Gravatar #2 - kimx
10. mar. 2008 17:59
samme sted som du brugte fixmbr, brugte du så også fixboot ? Hvis ikke så prøv det.
Gravatar #3 - ducktarius
10. mar. 2008 18:12
Jep.

Jeg kørte den med parameteren "d", så den fixede D drevet. Jeg er i tvivl om hvad den laver, så turde ikke lade den røre C drevet, som jo ikke er den windows ligger på.

Jeg tog lige et billede af min partitions tabel i partition magic, bootet fra en cd, ved ikke om det er til nogen hjælp:
http://www.aub.dk/~ducktarius/DSC05225.jpg
Gravatar #4 - ducktarius
10. mar. 2008 18:15
10GB drevet er selvfølgelig der jeg har os'et installeret.
Gravatar #5 - kimx
10. mar. 2008 18:18
Du skal nok til at have fat i den partition du har med data, jeg mener ikke at xp kan finde ud af at placerer sin bootloader på et logisk drev så den vil så vidt jeg ved bruge den først primære partition, so i dit tilfælde er dit data drev.
Gravatar #6 - ducktarius
10. mar. 2008 18:28
Så jeg skal køre fixboot på c: eller hvad mener du?
Gravatar #7 - ducktarius
10. mar. 2008 18:32
Nå, nu prøvede jeg hvertfald fixboot på c uden nogen videre success.
Gravatar #8 - 3214N
10. mar. 2008 18:35
hvad med bare at kopiere data ud på en disk, og format og install XP forfra?

/3214n.
Gravatar #9 - ducktarius
10. mar. 2008 18:39
Jeg har ikke lige nogen ekstern hdd. Og det er ganske svært at kopiere noget som helst uden et OS. Men det kunne være jeg skulle putte Ubuntu på igen og forsøge at kopiere til min bærbare... Det er bare pokkers besværligt når der ikke er plads på min bærbare til alt det der skal tages backup af. :)
Gravatar #10 - 3214N
10. mar. 2008 18:48
No problem, du booter bare fra en live boot CD, med Windows eller Linux OS, og kopierer ud et sted hvor der er plads.

Men hvis du ikke selv har plads, eller kan låne noget, kan det være et problem. Så må du sige til hvis det er, jeg er udkørende i Kbh. aften/weekend.

/3214n.
Gravatar #11 - ducktarius
10. mar. 2008 18:51
Du siger noget med den live cd. Kan jeg da gøre som en sidste udvej. Men ville megetgerne have det her til at virke! :)
Gravatar #12 - ducktarius
10. mar. 2008 19:13
Prøvede lige med ubuntu live cd, og jeg kan også se mine delte mapper på min laptop. Men jeg kan ikke komme ind på dem. Den ber om en kode, men jeg fatter ikke hvad det er for en kode den vil ha.
Gravatar #13 - kimx
10. mar. 2008 19:29
Det jeg ville gøre for at fixe det var at oprette partitionen til din xp installation med partition magic, og så sørge for at partitionen bliver primær og sat som active.
Herefter burde du så være i stand til at installerer xp, og være i stand til at starte den op bagefter.
Gravatar #14 - ducktarius
10. mar. 2008 20:04
Nu har jeg prøvet som du foreslog. Så er der to primære og den lille tomme partition sat til active. Men nu låser installationen lige efter der er loaded drivers ind og den skriver "setup is loading windows" nede i bunden af den blå skærm. Lige inden man skal til at vælge partitioner.

Den låser endda hvis jeg sætter den store partition til hidden...

Jeg fatter ikke en skid mand.. :(
Gravatar #15 - 3214N
10. mar. 2008 20:15
11 skrev:
Du siger noget med den live cd. Kan jeg da gøre som en sidste udvej. Men ville megetgerne have det her til at virke! :)

Du siger bare til...

/3214n.
Gravatar #16 - ducktarius
11. mar. 2008 22:19
Til sidst kunne jeg slet ikke komme ind i parttion magic. Et eller andet gik helt galt for den hdd. Så jeg endte med at tage backup over til min laptop fra en Ubuntu live cd og brugte også denne til at lave nogle fornuftige partitioner. Tak for hjælpen!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login