mboost-dp1

Biler og privatliv


Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
8. sep. 2023 05:56
Wow. Det er lidt svært at finde hoved og hale i alt det. Men der er er vel to hovedkategorier:

1. Dataopsamling i selve bilen ved kameraer, sensorer, mikrofon, lokation osv.

2. Dataopsamling i forbindelse med bilens smartphone app.

Mig bekendt underskriver man ikke en EULA når man sætter sig ind i en bil og kører. De kan vel ikke indsamle big data alene baseret på punkt 1? Mon ikke det begrænser sig til at give myndigheder private informationer, hvis de beder om det i forbindelse med kriminalitet eller mistanke herom.

Angående 2, skal man jo typisk acceptere en kilometer lang EULA og så er vi i velkendt "tag mig hårdt bagfra" territorie der bliver multipliceret med alle de informationer en bil kan indsamle og bidrage med.

Endnu en fantastisk grund til at holde de halv-gamle, ikke dataificerede, biler kørende...
Gravatar #3 - larsp
8. sep. 2023 06:17
Hvad hvis man køber en brugt bil ramt af dette? Den første ejer er jo forbundet med bilkøbet og som jeg læser det kan være udsat for en masse dataindsamling, selv uden at installere nogen apps.

Hvad med den næste ejer? Bør man registrere et eller andet sted hos producenten at man nu ejer og fører denne bil, for at undgå at "fortælle" den tidligere ejers profil alt om ens køremønster og privatliv?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login