mboost-dp1
Hvad skal man i gymnasiet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hmm..
"Man skal ofre noget for at blive til noget."
På uni vil jeg oversætte det til at man ofrer tid og derved også 'socialliv' samt potentiel indtjening her og nu og derved levestandard i en årrække mod at få en akademisk uddannelse.
Der er naturligvis en undtagelse for de mennesker der har en intelligens, viden og baggrund som gør at de kan flyve igennem selv uni med lightspeed. Dem har jeg mødt nogle stykker af.
"Man skal ofre noget for at blive til noget."
På uni vil jeg oversætte det til at man ofrer tid og derved også 'socialliv' samt potentiel indtjening her og nu og derved levestandard i en årrække mod at få en akademisk uddannelse.
Der er naturligvis en undtagelse for de mennesker der har en intelligens, viden og baggrund som gør at de kan flyve igennem selv uni med lightspeed. Dem har jeg mødt nogle stykker af.
Da jeg gik på uni fik vi gentagende gange at vide at vi skulle huske at holde fri ind i mellem, have det sjovt og socialisere da det ville være med til at forme os som mennesker. Det er nemt at komme til at begrave sig i bøgerne og opgaverne. Men det er naturligvis ikke sådan politikerne gerne vil have det.
Universitetet fik kun penge for de studerende som gennemførte og det var nok deres erfaring at lidt mindre pres og lidt mere socialt sammenhold kunne løfte dem der måske ikke var helt så stærke og forhindre at de droppede ud.
Universitetet fik kun penge for de studerende som gennemførte og det var nok deres erfaring at lidt mindre pres og lidt mere socialt sammenhold kunne løfte dem der måske ikke var helt så stærke og forhindre at de droppede ud.
demolition (3) skrev:Da jeg gik på uni fik vi gentagende gange at vide at vi skulle huske at holde fri ind i mellem, have det sjovt og socialisere da det ville være med til at forme os som mennesker. Det er nemt at komme til at begrave sig i bøgerne og opgaverne. Men det er naturligvis ikke sådan politikerne gerne vil have det.
Universitetet fik kun penge for de studerende som gennemførte og det var nok deres erfaring at lidt mindre pres og lidt mere socialt sammenhold kunne løfte dem der måske ikke var helt så stærke og forhindre at de droppede ud.
så det er derfor de under bertal haarder indførte de regler der skulle sparke folk igennem uni hurtigst muligt plus straffe dem der dumper det mindste eller tager sabbat?
det om noget pisker jo netop folk til at smide deres liv fuldstændigt væk til fordel for bøgerne... og dem der så ikke er hyper intelligente og måske derved kan risikere dumpe et enkelt fag, de får i bedste fald et uddannelses bevis der er mindre værd... såfremt de kan klare det ekstra semester uden SU... A og B hold...
Det ligger mig meget fjernt at sige at folk skal arbejde jernhårdt konstant gennem gymnasiet og universitetet.
Men jeg mener at der er nogle vigtige pointer:
1) Man skal udnytte sine evner uanset om de er store eller små og uanset hvilket område man har evner indenfor.Man skal forsøge at blive rigtig dygtig. Om det er til at tale fransk, spille fodbold, matematik, medicin, spille musik, programmer i C, bodybuilding, undervise børn eller noget helt andet er mindre vigtigt.
2) At blive dygtig kræver en indsats. Uanset talent så skal så skal der arbejdes med det for udnyttet talentet. Peter Norvig har skrevet en klassisk tekst om dette http://norvig.com/21-days.html, men han understreger netop at det er generelt - det kræver 10 år eller 10000 timer at blive dygtig til noget.
3)
Selv de områder som man ikke har evner indenfor og ingen planer har om at bliev dygtig til er det en stor fordel at kunne arbejde hårdt med for at nå et acceptabelt resultat. Det er em egenskab som man kan få stor nytte af både på arbejdsmarkedet og i privatlivet.
Derfor selvom man ikke skal arbejde hårdt konstant 3 år i gymnasiet og 5-6 år på universitetet, så skal man helst arbejde hårdt med noget nogen tid. Ellers har man afskrevet sig en masse muligheder.
Men jeg mener at der er nogle vigtige pointer:
1) Man skal udnytte sine evner uanset om de er store eller små og uanset hvilket område man har evner indenfor.Man skal forsøge at blive rigtig dygtig. Om det er til at tale fransk, spille fodbold, matematik, medicin, spille musik, programmer i C, bodybuilding, undervise børn eller noget helt andet er mindre vigtigt.
2) At blive dygtig kræver en indsats. Uanset talent så skal så skal der arbejdes med det for udnyttet talentet. Peter Norvig har skrevet en klassisk tekst om dette http://norvig.com/21-days.html, men han understreger netop at det er generelt - det kræver 10 år eller 10000 timer at blive dygtig til noget.
3)
Selv de områder som man ikke har evner indenfor og ingen planer har om at bliev dygtig til er det en stor fordel at kunne arbejde hårdt med for at nå et acceptabelt resultat. Det er em egenskab som man kan få stor nytte af både på arbejdsmarkedet og i privatlivet.
Derfor selvom man ikke skal arbejde hårdt konstant 3 år i gymnasiet og 5-6 år på universitetet, så skal man helst arbejde hårdt med noget nogen tid. Ellers har man afskrevet sig en masse muligheder.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.