Igennem de seneste år er der med jævne mellemrum dukket overskrifter op i medierne, der fortæller om it-skandaler i det offentlige, som har kostet danske borgere mange penge.
Dorthe Toft har i sin blog kigget nærmere på, hvad årsagen til de store udgifter har været, og peger på, at it-konsulenter har en del af “æren”.
Ser man tilbage i tiden, har der været flere forslag til, hvordan der bør strammes op omkring offentlige projekter, blandt andet foreslås det i Bonnerup-rapporten fra 2001 at danne et rejsehold af folk med stor praktisk erfaring, som kunne sikre en ordentlig start på projekterne.
Som det er set på bl.a. sundhedsområdet, er sådanne tiltag ikke blevet til noget, ikke mindst på grund af vejledning fra konsulenter, der har overtalt beslutningstagere til at gå andre veje.
I 2001 mente formanden for daværende Dansk Dataforening, i dag Dansk IT, at det var bedre at satse på 5-10 mindre EPJ-projekter (Elektronisk Patient Journal) og få dem hurtigt i luften, end at lave én fælles platform, som ville tage længere tid at lave.
I dag gentager Finansrådet den næste 10 år gamle anbefaling, som vil sætte konsulenterne mere ud på sidelinjen til fordel for et rejsehold af eksperter. Spørgsmålet er så, hvem politikerne vælger at lytte til i dag. Hos konsulenterne mener man ikke, de har del i skylden for de kuldsejlede projekter, men derimod at det skyldes udbudsreglerne.