Udviklingen af den digitale postkasse har været undervejs siden 2007, og har til dags dato kostet omtrent 37 mio. kroner at udvikle. Nu er servicen, der bliver udviklet af Økonomistyrelsen, så klar til at blive lanceret, og kan fra i dag af bruges af offentligheden.
Det er dog endnu begrænset hvad den digitale postkasse kan bruges til, da systemet endnu er meget nyt, men indtil videre kan man oprette en konto og give tilsagn til, at man gerne vil modtage sin offentlige post digitalt.
Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen skrev:
Det er et stort skridt på vej mod den fulde digitalisering, men foran os ligger der fortsat et meget stort arbejde med at få de offentlige myndigheder med på løsningen.
Senest den 1. november skal alle offentlige myndigheder dog være kontaktbare, således at du kan skrive til din læge, dit barns lærer osv., igennem den digitale postkasse.
I 2012 skal tjenesten så være fuld funktionsdygtig. Fra nu af og frem til den tid, vil der så langsomt blive introduceret nye tjenester og muligheder til servicen, som leveres af e-Boks.
Det at tjenesten leveres af e-Boks gør, at hvis du allerede har en adresse der, vil denne blive koblet sammen med din digitale postkasse. Således modtager du også alt din e-Boks-post der, samt at du kan sende post fra din digitale postkasse, hvilket ikke er muligt via e-Boks.
Du kan oprette en digital postkasse inde hos borger.dk.