mboost-dp1

unknown

CompactBSD

- Via Slashdot -

Nu er der kommet en lille fiks udgave af BSD der kan køre på din embedde PC. Den har sikkerheds- og netværks-detaljerne med fra OpenBSD.





Gå til bund
Gravatar #1 - Miklos
24. aug. 2002 09:17
Hvis vi så kunne få den med FreeBSD istedet for OpenBSD :)

Hvis man ikke er farvet er man monochrome.
Gravatar #2 - C#
24. aug. 2002 12:40
:)
Gravatar #3 - Hektor
24. aug. 2002 15:34
#1 Miklos:
"Hvis man ikke er farvet er man monochrome"

Nej, hvis man ikke er farvet, er man gennemsigtig.
Gravatar #4 - Raenil
24. aug. 2002 15:54
#3 Hektor
Nej, hvis du ikke er farvet, så er du sort. De fleste fysikerer vil være enige om, at sort ikke er en farve, men fraværet af alle farver...
Gravatar #5 - Raenil
24. aug. 2002 16:05
Så Miklos kan have ret - vi skal bare have defineret ensfarvet til at være sort... Bortset fra at det jo lyder lidt forkert at oversætte monochrome til ensfarvet, hvis det ikke er en farve... Jeg er vidst godt igang med at gøre mig selv forvirret, nu går jeg ud og vasker op...
Gravatar #6 - H.E.R.O.
24. aug. 2002 16:32
ej det kan du vente med til i morgen
Gravatar #7 - Hektor
24. aug. 2002 16:33
#4 Raenil:
Sort er tilstedeværelsen af alle farver. Når noget er rødt, er det fordi, det kun er rødt lys, der reflekteres tilbage - altså er tingen alle farver undtagen rød. Det samme gælder de andre farver.
Gravatar #8 - Raenil
24. aug. 2002 17:08

#6 Helt
Jeg får fødselsdagsgæster – og nogen af dem er lidt emsige med det der oprydning. Og hvis man vil score en af dem…

#7 Hektor
Jeg mente nu ellers at have forstået, at hvid var hele farvespektret blandet sammen – bl.a. derfor at Rød, Grøn og Blå bruges i en computerskæm, da hvid dannes ved at blande de tre grundfarver.
Den næste bliver nok forvirrende, da jeg ikke helt kan huske teorien, men:
Sort, er den ikke netop dannet ved at alle farver er filtreret væk? Hvis man blander de tre kontrær farver Cyan, Magneta og Gul, så skulle vi have sort. Måske mener vi det samme, sagt på forskellige måder – men jeg vil nu ikke definere sort som en farve, men netop som fraværet at alle farver, da der ikke er noget genskin tilbage – alle farver er simpelthen blevet opsuget på det sorte stykke papir, hvorimod det hvide rundt om teksten genskinner samtlige farver?

(En eller anden fysiker kan sandsynligvis gøre det her bedre end jeg…)
Gravatar #9 - Menkhaf
24. aug. 2002 18:16
Hvis man arbejder med lys, saa er hvid, det modsatte af sort, en blanding af de tre grundfarver.
Gravatar #10 - Coma
24. aug. 2002 20:17
og sort er sort fordi ingen af de 3 grund farver bliver kastet tilbage.. også derfor en sort overflade bliver varmere end nogen i andre farver...
Gravatar #11 - Kegle
24. aug. 2002 20:35
Der findes to farvesystemer, det additive og det subtraktive.

Når man arbejder med malerier osv. så bruges det substraktive farvesystem. Dog er det en udbredt misforståelse at grundfarverne i det substraktive farvesystem er blå, rød og gul, i virkeligheden er det cyan, magenta og gul. En hvid overflade, er en som reflekterer alle farver, og farvesystemet kaldes substraktivt fordi at hvis man bruger en rød(magenta) farve så fjerner man cyan og gul fra reflektionen.

I det additive farvesystem bliver farverne ikke reflekteret men genereret som med en skærm eller lyspære. Her er grundfarverne rød, grøn og blå, og sammen giver alle farverne hvid.

At folk ikke kan finde ud af dette er ikke nyt og kan ses selv på populære sider som toms hardware, hvor jeg nåede at kopiere dette citat fra en artikel om skærme inden at den blev ændret:
<B></B>
<B>Most artists will notice that red, green and blue aren't the primary colors (red, yellow and blue are). This is another phosphor-related issue, and the simple explanation is that when color TV was first introduced, the engineers simply couldn't get yellow phosphors - so, they had to work out a system using red, green and blue dots, instead.</B>
Gravatar #12 - duck-1
25. aug. 2002 13:54
det vil sige at jeg godt kan vaske alt mit sorte tøj som ikke farvet vask? altså sammen med det hvide, uden problemer da sort ikke er en farve og ikke kan smitte af ?

bare en tanke....
Gravatar #13 - PlattFuss6.7
25. aug. 2002 14:11
duck-1

Nej det kan du ikke da det er den hvide der vil smitte af på den sorte og gøre den grå.
Gravatar #14 - fzkuno
25. aug. 2002 15:41
undskyld.. jeg kom ind lidt sent i samtalen... hvad drejer det her sig om? Er det en afstikker på grund af Miklos kommentar i #1 ? Man kan vel ikke være monokrom uden at være farvet ?
Selvom det så kun er én farve, så er det vel stadig en farve.
Gravatar #15 - sKIDROw
25. aug. 2002 15:41
Vedr. TOPIC så er det da glædeligt at se, at man nu også begynder at værdsætte BSD i embedded sammenhæng.
Gravatar #16 - Raenil
25. aug. 2002 19:20

#13
Ja, diskussionen er vel ret offtopic. Men det går vel efterhånden ud på om sort er en farve eller ej. Efter hvad jeg kan læse ud af Kegles udmærkede indlæg i #11, så er sort ikke en farve i det additive farvesystem, hvorimod det er en farve i det substraktive farvesystem… Tjae – hvad vi kan udlede af det, og overhovedet bruge det til, det ved jeg faktisk ikke…
Gravatar #17 - Hektor
25. aug. 2002 19:24
Det hedder altså ikke sort. Det hedder afro-farvet.
Gravatar #18 - Raenil
26. aug. 2002 09:09
Det vil sige, at min compaq Armada er Afro-farvet?
Gravatar #19 - BurningShadow
26. aug. 2002 09:11
#18
Ja, og det var NeXT Cube også. Og omkring denne opstod begrebet "afro-farvet hardware"...
Gravatar #20 - Raenil
26. aug. 2002 09:16
Når jeg tænker på de tusindvis (+/- et par hundrede) mennesker jeg kender der sværger til IBM servere, fordi de er sorte - og så aner de ikke, at serverne istedet er afro-farvede... :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login