mboost-dp1

DSB

DSB: Grønt lys for internet i togene mellem Århus og København

- Via Comon - , redigeret af Net_Srak

Efter at have gennemført en række test med at tilbyde internetadgang i deres toge på en kortere teststrækning, så har DSB nu valgt, i samarbejde med TDC, at tilbyde internetadgang i alle deres togafgange mellem Århus og København.

Ivrige surfere skal dog vente til starten af 2009, før end systemet er klart, ligesom de skal være klar til at betale for tjenesten. Passagerer, der allerede er kunde hos TDC og har adgang til TDC’s hotspotløsning, vil opnå den billigste adgang. Alternativt kan man booke plads på første klasse, idet internetadgang så er med i prisen.





Gå til bund
Gravatar #1 - Makey
15. apr. 2008 14:30
YYYYYEEEEEEESSSS! ENDELIG!!!

Så behøver jeg ikke længere tage min 3-dongle med :D (der er forresten også dækning hele vejen.

Men hvor hurtigt bliver det og hvad med prisen?
Gravatar #2 - Disky
15. apr. 2008 14:34
#1
Behold din dongle.

Var med et af test togene, og priserne var ret højere (kan ikke huske det) og det blev ikke bedre af test priserne var det halve af de kommende rigtige priser.

Så hvis du vil andet end bare hente dine text emails, så glemt det. Behold din dongle, og hav mulighed for at surfe, streame radio osv. Samtidigt kan du jo bruge den andre steder end på den strækning.
Gravatar #3 - myplacedk
15. apr. 2008 14:35
1 skrev:
Men hvor hurtigt bliver det og hvad med prisen?

Tjah, hvis vi skal gætte kan vi jo tage udgangspunkt i prisen på TDC Hotspot.

Læg noget oveni fordi det er dyrere at etablere og vedligeholde, end stationære hotspots.

Så kan vi tænke over om DSB vil spytte i kassen, eller om de vil tjene på det. Og så kan du nok lægge noget oven i prisen igen.

(Og TDC Hotspot er ret dyrt IMHO.)

Men jeg gætter bare.
Gravatar #4 - Niemann^^
15. apr. 2008 14:51
off topic: Kun mig der ikke kan komme ind på www.engadget.com ??
Gravatar #5 - RHO
15. apr. 2008 15:04
Priser


Det er ufatteligt det ikke er kommet før.. men synes det er ret dyrt i forhold at have en dongle, i sær når alle skal dele den samme forbindelse.


TDC anvender den nyeste 3G teknologi, også kaldet HSDPA (High Speed Downlink Package Access) og vil udvide løsningen i takt med, at 3G teknologien udvikles, og behovet for bedre kapacitet øges.


Håber det går lidt hurtigere end alm. takt med
Gravatar #6 - jonasbh
15. apr. 2008 15:07
Her er priserne: http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/I...

SUPER BILLIGT kun 1,- pr. minut ;-p
Gravatar #7 - tscholz
15. apr. 2008 15:16
Minutpris? Er TDC gået ind i en tidsmaskine, som har sendt dem 10-15 år tilbage, hvor telefon modem var normen?
Burde være enten forbrugsafregnet, eller et større flatrate gebyr. Og selvfølgelig burde det være muligt at købe som tillæg til billetten hvis man ønsker det.
Gravatar #8 - webwarp
15. apr. 2008 15:20
I min verden var det noget, som skulle have været standard i alle toge, for næsten 10 år siden...

1 kr pr minut er tåbeligt. Lad os sige man bruger det på vej til og fra arbejde... 1 time, -30 dage om måneden: 1800 kr.. Det får man dælme meget 3 dongle for...
Gravatar #9 - Metoer
15. apr. 2008 15:35
Der er i det mindste max prisen på 169kr/mrd + 30 kr i ab.
Gravatar #10 - salva
15. apr. 2008 15:39
#7 tscholz

Sådan har TDC Hotspot nu altid fungeret. Det kan være, det er dig, der har gemt dig i en tidsmaskine? ;)

Men ja, det er grumt dyrt. Ville aldrig bruge DSB's tilbud - medmindre man selvfølgelig rejser på 1'.
Gravatar #11 - esbenr
15. apr. 2008 15:41
Den her diskussion er helt irrellevant. Det svarer vel til at TDC relancerede ISDN akkurat som vi er kommet over 10 MBit på de fleste ADSL-fobindelser.

Har selv en dongle fra 3 med såkaldt 7,2 MBit til 399,-/md. Der er dækning hele vejen og forbindelsen er stabil.
Den kan udkonkurrere DSB's løsning tre-foldigt.

Endvidere kan man jo lige tage et kig på TDC's dækningskort. Så vil man opdage årsagen til at det først bliver en realitet i 2009. TDC's 3G dækning er til at græde over. - Det samme gælder Sonofon's for det ikke skal være løgn.

Indtil videre så har 3 den bedste dækning. (Jeg rejser en del og kan for det meste komme på med min 3 dongle enten via 3G, HDSPA eller UMTS.
Gravatar #12 - dinmor
15. apr. 2008 15:56
OMFG, jeg ene mand kunne have banket det system op på under en måned med standardudstyr som alle kan købe i butikkerne, hvilket også ender med at være hvad DSB gør i sidste ende! Hvor er det dog umådeligt talentløst, de har jo på ingen måde været forgangsmænd med noget som helst, de har bare ventet på at teknologien er kommet til dem af sig selv, i stedet for at stille krav og være innovative... Det er simpelthen udviklingsarbejde af en klasse så elendig at den næsten ikke er selv DSB værdig. Det er en vaskeægte om'er!

Og ja, rate mig endelig flamebait, jeg er bare efterhånden så træt af at høre på DSB i den her sag, læg Jer nu bare til at dø, hvis folk vil have internet i toget har de jo forlængst anskaffet sig et 3g-modem, som jo stort set er tjent hjem på en enkelt tur mellem københavn og århus med de priser de holder sig... Og ja, fik jeg sagt at jeg kører en hel del i tog og er jævnt træt af DSB? :P
Gravatar #13 - DiscomanDK
15. apr. 2008 16:16
Jeg syntes folk glemmer maks prisen
Det koster jo maks 200 kr om måneden, også må man bruge det som man vil.
Er det mere rimeligt de satte priserne op og lod alle andre dække det?
Gravatar #14 - RMJdk
15. apr. 2008 16:22
Hvor er det flot DSB, hvad med i tog jer sammen og fik det nye toge, istedet for vi skal have forsinkelser og kører i de lorte toge. det er en sjov priotering må man sige.
Gravatar #15 - m_abs
15. apr. 2008 16:27
#12
Jeg vil da gerne vide hvilket standard udstyr du mener du kunne have brugt til at sikre der kan være signal til toget på hele strækningen mellem KBH og Århus.

Det skulle være lavet for lang tid siden, men jeg tror ikke på det er noget du kan med standard udstyr som man lige kan rende ned i en butik og købe.
Gravatar #16 - m_abs
15. apr. 2008 16:28
#11
Hvad sker der når du komme uden for 3s net med den dongle?
Gravatar #17 - tblaster
15. apr. 2008 16:44
Mht. denne kommentar:

Alternativt kan man booke plads på førsteklasse, idet internetadgang så er med i prisen.


Så skriver DSB følgende:

DSB tilbyder indtil d. 1. maj, gratis internetadgang til DSB 1' kunder i de togsæt som er udstyret med TDC Hotspot og kører på strækningen København - Korsør...


Citat: dsb.dk

Er der nogen der kan bekræfte at det bliver gratis for DSB 1' kunder?
Gravatar #18 - Ciis
15. apr. 2008 16:45
#12

Dit standard udstyr tror jeg ikke på du kan bruge til en pin, da det ikke kan klare at toget flytter sig med 180 km/t.. Der skal noget seriøst udstyr til for at det skal komme til at kunne virke uden brugeren oplever at blive smidt af..
Gravatar #19 - Ciis
15. apr. 2008 16:46
#17

Når dsb skriver det må det jo passe? det er jo en officel side?
Gravatar #20 - fusk
15. apr. 2008 16:50
mht. stationære hotspots fatter ikke hvorfor man ikke går aktivt ind og prøver at udbrede sådan noget som fonero, fonero som er gratis for alle medelemmer og for ikke medlemmer er det langt billigere.
jeg kender ingen med sund fornuft der vil spytte så meget efter hverken tdc hotspots el. det i toget.
Gravatar #21 - fusk
15. apr. 2008 16:51
16 skrev:
#11
Hvad sker der når du komme uden for 3s net med den dongle?


Så hopper den på tdc's net el. hvad der nu el. er tilgængeligt, og det betaler du ikke ekstra for, det inkl. i abo.
Gravatar #22 - Yilar
15. apr. 2008 16:58
Man skulle næsten tro det var en aprilsnar. Tag din bærbar og en internet dongle med i toget og begynd at underbyd DSB haha
Gravatar #23 - Zombie Steve Jobs
15. apr. 2008 17:07
Var også med et testtog, så priserne og brugte min telefon som modem i stedet. Hastigheden er ikke optimal, men til mails, msn og casual-surf er den glimrende og ikke mindst billigere.
Gravatar #24 - Fjolle
15. apr. 2008 17:13
18 skrev:
Dit standard udstyr tror jeg ikke på du kan bruge til en pin, da det ikke kan klare at toget flytter sig med 180 km/t.. Der skal noget seriøst udstyr til for at det skal komme til at kunne virke uden brugeren oplever at blive smidt af..

Nu er det jo sjældent at dsbs toge kører med 180 km/t :)

Og som andre skriver virker det nogenlunde med alm. 3g netværk...
Gravatar #25 - Jonasee
15. apr. 2008 17:21
14 skrev:
Hvor er det flot DSB, hvad med i tog jer sammen og fik det nye toge, istedet for vi skal have forsinkelser og kører i de lorte toge. det er en sjov priotering må man sige.


hvorfor er det DSBs skyld at deres levenrador er langsom?
Gravatar #26 - RMJdk
15. apr. 2008 17:23
#25 De kunne jo tage og slæbe dem i retten og have dropped orderen for 10år siden, istedet for at blive ved med at vente.
Gravatar #27 - kkjaergaard
15. apr. 2008 17:33
Det er da ufatteligt så dårligt nyhedsforfatterne staver! IKKE ENGANG ET SIMPELT NAVNEORD I FLERTAL KAN DE KLARE! Det er da forrykt.
Gravatar #28 - Fjolle
15. apr. 2008 17:36
25 skrev:
hvorfor er det DSBs skyld at deres levenrador er langsom?

Hvad #26 sagde.
De kunne også have ladet være med at skulle have deres helt eget specialt-designede tog og bare have købt et standard-sæt. Når de nu så gerne ville have et specielt diesel-tog kunne de have sat en producent der faktisk havde lavet et diesel-tog før i stedet for de uduelige italienere der kun har arbejdet med el-tog før i tiden.
Gravatar #29 - Disky
15. apr. 2008 17:38
#13
For en lille smule mere kan jeg få dækning i hele landet, og ikke kun på en enkelt strækning jeg alligevel aldrig bruger.

#14
Nu er det jo nemt for dig at give DSB skylden, men husk det er IKKE DSB's skyld det italienske firma ikke kan finde ud af at bygge toge til tiden.

p.s. Sæt dig lige lidt ind i tingene først.

#20
Fonero er i teorien en god ide, men i praksis duer den bare ikke, udbredelsen er stadigvæk idag meget dårlig, og derfor ikke brugbar, og da slet ikke til en kørende enhed der drøner med op til 180 km/t.

#24
Irrelevant.
Gravatar #30 - jonasbh
15. apr. 2008 18:25
#9 og #13

Det er priser FØR moms. Maks prisen er altså på ca. 250,-. Så ja der er en maks. pris, men inden da skal mange af os betale for vores internetforbindelse hjemme.

Synd at DSB ikke vælger at lokke flere kunder til toget med et helt eller delvis reklamefinancieret tilbud, som på Lollandsbanen: http://newz.dk/gratis-internet-i-tog-paa-lolland
Gravatar #31 - esbenr
15. apr. 2008 19:06
#16
Når jeg kommer uden for 3's rækkevidde roamer den. Den vil altid benytte 3G eller HDSPA i den udstrækning der er dækning ellers vil den skifte til UMTS og til sidst til GPRS. Jeg ikke garantere for prisen når den roamer (det har jeg ikke sat mig ind i), men min trafik er betalt af firmaet, så prisen jeg er sådan set ligeglad med hvad det koster. Det skal bare spille. Men tag et kig på 3's dækningskort. Man er ikke helt dårligt stillet.

Jeg har brugt min mellem Århus og KBH meget og meget i regionalbusser i østjylland. Jeg får ingen ekstra påregning for roaming.

#18
Hvad med lidt fysik? 3G (og alle de andre trådløse netværk benytter højfrekvente lydbølger) Lydens hastighed er 1230 km/t så, så længe toget kører under det skulle der være ikke være nogen problemer.

Standardudstyr. JA! En USB dongle fra Telia eller 3 eller TDC må vel betegnes som standardudstyr og efter som det virker fint selv når toget kører 180 km/t holder din påstand jo nok ikke.
Og det står sandelig også i artiklen at DSB og TDC BENYTTER 3G så de benytter jo også standardudstyr...

Og desuden: Du bliver nok skuffet hvis du regner med at DSB's toge kører 180 km/t. Dem der rejser med tog vil nok give mig ret i det?!?!?
Gravatar #32 - Disky
15. apr. 2008 19:27
#31
Hvad med lidt fysik

Helt enig, det skulle du seriøst selv lære lidt om.

3G (og alle de andre trådløse netværk benytter højfrekvente lydbølger)

Nej det er IKKE lydbølger, radio signaler og lignende bevæger sig med ca 1c, altså LYSETS hastighed, ikke lydens.

http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll122/en/sp-radio...
Gravatar #33 - Jonasee
15. apr. 2008 19:30
28 skrev:
Hvad #26 sagde.
De kunne også have ladet være med at skulle have deres helt eget specialt-designede tog og bare have købt et standard-sæt. Når de nu så gerne ville have et specielt diesel-tog kunne de have sat en producent der faktisk havde lavet et diesel-tog før i stedet for de uduelige italienere der kun har arbejdet med el-tog før i tiden.


Ja det kunne de, men nu går de jo ikke bare ud og peger og sige dem kan vi lide, selv om man skulle tro det, det bliver jo lagt i udbud, ved ikke om det er sådan man skal sige det, men der er jo nok en grund til at de valgt dem også selv om vi ikke kan forstå den.


26 skrev:
#25 De kunne jo tage og slæbe dem i retten og have dropped orderen for 10år siden, istedet for at blive ved med at vente.


Ja det ville de fleste nok have gjordt, hvorfor de ikke har er det nok en grund til, men da jeg ikke tager beslytningerne i DSB kan jeg ikke fortælle dig hvorfor dig ikke har gjort det.
Gravatar #34 - GeGandhi
15. apr. 2008 19:37
15#
lige det der med standart udstyr så vil jeg lige sige at du kan dele din
internet forbindelsel som du får fra noget 3G gennem dit trådløse netværkskort i en bærbar computer. jeg har prøvet det efter og det virker.
Gravatar #35 - Kian
15. apr. 2008 19:50
Altså hvis man nu lige zoomer lidt ud så kan det vel efterhånden ikke betale sig ret meget mere at have en fast internetforbindelse stående og tøffe hjemme i privaten (- eller?) - den eneste fordel jeg ser ved stik-i-væggen-internet sammenlignet med en 3G-dongel er at den er væsentligt nemmere at smide igennem en WiFi-router så andre også kan få glæde af nettet. Men det er vel bare et spørgsmål om tid før nogen opfinder en 3G-dongel med RJ45-stik som så kan bankes ind i WAN-porten på routeren :)

Anyway: det var da en enorm flov nyhed for DSB - ja det tangerer jo nærmest som en forsidehistorie at DSB nu tilbyder internet til oldnordiske priser og som tilnærmelsesvis max kommer til at koste det samme som en internetforbindelse i privaten. Men altså det er jo så også TDC der er bagmanden og så kan man ikke forvente så meget andet. Og som alle de andre indlæg er jeg skuffet. Og minuttaksering!? - hvad fanden er det for et mareridt at presse ned over folk i 2008.

Måske DSB egentlig bare skulle koncentrere sig om at få de der IC-et-eller-andet-tog. Og TDC har jo aldrig været specielt heldige til det der med internet... *tsk tsk*
Gravatar #36 - Disky
15. apr. 2008 20:09
#35
Jeg vil DÆLME ikke bytte min 20/2 Mbit/s forbindelse ud med en 3g forbindelse fra 3.

3G netværk er okay til farten, men ADSL er klart at foretrække, til seriøst brug.
Gravatar #37 - Hůňděštějlě2
15. apr. 2008 20:12
29 skrev:
#13
men husk det er IKKE DSB's skyld det italienske firma ikke kan finde ud af at bygge toge til tiden.



Hvor svært kan det være at smide WiFi i deres gamle toge?
Gravatar #38 - RoFuS
15. apr. 2008 20:21
#1-#35 (sådan cirka)

TDC Universal internet priser

Med andre ord får man ubegrænset internet for 169,- ekskl. moms på alle TDC-hotspot lokationer i DK + mulighed for internetforbindelse i det meste af verden under samme abonnement.

Men hvis du kun har brug for det lejlighedsvis, var det måske klogere at betale 1,- kr pr. minut.

Ang. Fonero tja ikke nogen dum ide, men nu er der jo så lige den lille detalje der hedder terror loven + det faktum at de fleste ISP'er i DK ikke tillader at du deler din internetforbindelse.

Og så skal det lige bemærkes at det var Deutsche Telekom der for 4 år siden (så vidt jeg husker) til at starte med blev sat til at udbyde Internet i DSB's tog, men at de ikke var i stand til at lave det, så det var stabilt nok, til en fornuftig pris.
Herefter blev TDC sat på opgaven.

Så bare fordi der står TDC og DSB i historien lugter det ikke nødvendigvist grimt.

Hvorfor er det store firmaer her på Newz altid bliver svinet?
Gravatar #39 - Disky
15. apr. 2008 20:32
#37
Ganske nemt, men du skal også lige på en stabil måde havde signal ind i toget, og det er det som da de startede ikke ligefrem var nemt.
Gravatar #40 - Seekers--
15. apr. 2008 22:12
#11 - jeg giver kun 299 for "flat-rate" 7,2mbit hos 3 :S

Anyways, virker som om det er lidt for sent lanceret... Hvis man har langt til arbejde og har et job hvor e-mails er en stor del af det, så har man vel allerede en 3-dongle eller lignede... Det betyder jo ikke noget for at have sådan en sat i og hvis man whinner over USB ledningen, så kan man jo evt. købe den der skal i PCMIA (eller hvad den nu hedder) slot'en :) Der er jo strømstik i togende, hvis man ellers har været så smart at be om en pladsbillet under et (shhh, insider info) :P
Gravatar #41 - Disky
16. apr. 2008 02:23
#40
Der er jo strømstik i togende, hvis man ellers har været så smart at be om en pladsbillet under et (shhh, insider info) :P

Her er et andet insider info, det virker ikke altid.

Har prøvet at ringe til 70131415 og specifikt bede om plads med stikkontakt på hvileplads og hvor man ikke skal flette ben med en anden passager. Og big surprise, det virker sjældent, DSB har kun meget lidt styr på hvordan den plads du får er, og om der er stik kontakt. Det eneste de ved er at det er en hvileplads
Gravatar #42 - Thalion
16. apr. 2008 06:35
#41

Benyt at selv vælg din plads, når du bestiller online, der kan du sagtens se hvor der er strøm eller ej... det gør jeg altid
Gravatar #43 - Hald
16. apr. 2008 07:05
kan de ik bare montere en 3 router på taget af et tog, og så lave wifi derfra? ta' jer nu sammen DSB
Gravatar #44 - gnаrfsan
16. apr. 2008 07:42
Jeg har ellers glædet mig til det her, men med de priser, er det ret ligegyldigt for mig :-(
Gravatar #45 - vandfarve
16. apr. 2008 08:13
28 skrev:
Hvad #26 sagde.
De kunne også have ladet være med at skulle have deres helt eget specialt-designede tog og bare have købt et standard-sæt. Når de nu så gerne ville have et specielt diesel-tog kunne de have sat en producent der faktisk havde lavet et diesel-tog før i stedet for de uduelige italienere der kun har arbejdet med el-tog før i tiden.


Det lader til, at der stadig eksisterer et par myter om DSB, hvilket i mine øjne kun kan skyldes, at man ikke har sat sig nok ind i sagen, så lad mig tage det for en ende af:

DSB købte faktisk et off-the-shelf tog, og teknologien i AnsaldoBredas tog var faktisk gennemtestet. Det var kun designet, som er lavet særligt til DSB. At AnsaldoBreda så stadig ikke har formået at levere et ordentligt system, det må stå for deres regning. Det fortæller den offentlige rapport, som blev offentliggjort for ca. 1-2 år siden, at DSB og Transportministeriet står uden skyld, og at leverandøren bærer hele ansvaret.

IC4-togene kunne faktisk have været indsat i denne vinter/dette forår, men DSB besluttede ved kontraktens indgåelse, at togene skulle leve op til EU's højeste miljøkrav; miljøkrav, der faktisk først bliver gjort til standard om få år. Derfor vil togene blive mere brændstoføkonomiske og udlede renere udstødningsgas, selvom det ikke er påkrævet, og selvom det pådrager DSB økonomiske tab.

DSB kan ikke blot droppe ordren og hæve kontrakten. At købe et tog er ikke noget, som man blot "gør"! Vi snakker for det første om en halvoffentlig, dansk virksomhed, som skal leve op til væsentlige krav ang. udbudsrunder og formulering af krav, forventninger osv. Desuden eksisterer der ikke forhandlere, som hvis man skulle købe en bil. Stort set alt designes fra bunden af, men det er så ironisk, at DSB har så store problemer med at få leveret deres tog, selvom de valgte en relevant afprøvet togkonstruktion.
Hvis DSB droppede kontrakten, så vil man kunne forvente, at kunderne skal vente 3-4 år endnu, før togene er klar i modsætning til nu, hvor de kan være færdige når som helst.

Flere spørgsmål?

41 skrev:
#40

Her er et andet insider info, det virker ikke altid.

Har prøvet at ringe til 70131415 og specifikt bede om plads med stikkontakt på hvileplads og hvor man ikke skal flette ben med en anden passager. Og big surprise, det virker sjældent, DSB har kun meget lidt styr på hvordan den plads du får er, og om der er stik kontakt. Det eneste de ved er at det er en hvileplads


DSB har fuldstændig styr på, hvor der er stikkontakter, og hvor der ikke er. Jeg sidder selv med programmet (ROSA) til daglig, så sjovt at du har fået den forestilling. Det handler i bund og grund om effektivitet, og at vi kun meget nødigt vil vælge pladserne manuelt, da vi skal tage højde for andre potentielle pladsbestillingerne, der kunne komme. Jeg vil anbefale dig at komme ned på stationen eller bruge internettet, næste gang du skal bestille, så du kan sikre dig den rigtige plads.

37 skrev:
29 skrev:
#13
men husk det er IKKE DSB's skyld det italienske firma ikke kan finde ud af at bygge toge til tiden.



Hvor svært kan det være at smide WiFi i deres gamle toge?


Åbenbart meget svært, men du er selvfølgelig velkommen til at komme med et bud, hvis du tror, at du kan gøre det bedre. Jeg har fuld tiltro til de IT-ingeniører m.fl., som arbejder på løsningen netop nu. Desuden skal du huske på, at vi snakker om en offentlig-privat virksomhed af en vis størrelse, som skal udbyde alt arbejde på over 1 million kroner jf. gældende EU-forordninger. Det er noget lidt andet, end hvis det var hr. og fr. Jensen, som skulle have WiFi i deres hjem.
Til sidst skal man også huske, at flere steder bevæger togene sig med 180 km/t, og det alt andet lige vil komplicere løsningen bare en smule.
Gravatar #46 - Softy
16. apr. 2008 09:59
Sorry, hvis jeg har overset noget..... gad bare ikke læse den sidste halvdel af kommentarerne lige nu (er meget sulten!) ..... Men for chist sake: Stop whining!

Hvis I synes at 3-donglen er bedre, så brug den og så ellers EOD. TDC tilbyder bare en anden løsning. Javist, den er forholdvis dyr, men kommer det som en overraskelse for jer?.... det er TDC ;)

Hele ideen med dette projekt er ikke fra start at stille alle tilfreds..... formålet er at give folk en grund til at købe 1. klasse billetter, da folk nu føler at de ligefrem får noget ud af den prisforskel der er).

Og selvfølgelig bliver det kun billigere med tiden. TDC og DSB vil nok på et eller andet tidspunkt også gerne knalde mere båndbredde på og fokusere mere bredt, så resten af toget også kan få billigt/gratis Internet..... bare gi' det tid.... men lige nu er det primært fokuseret på at få folk til at købe en billet der er en tand dyrere og dermed åbne op for generel kvalitetsløft af togrejsen.

En almindelig billet fra København til et typisk sted i Jylland koster vist for tiden 350 kr. + 20 kr. plads.... for det får man hvad?.... en plads og et stykke papir.
For 522 kr. får du nu en plads, gratis drikkevarer, evt. rundstykke og/eller snacks, samt..... tadaaaa.... gratis og ubegrænset Internet..... for 150 kr. ekstra.... kom lige og fortæl mig at det nu ikke kan betale sig at købe 1. klasse hvis man gerne vil have internet (og måske ikke har en 3-dongle).

It's the whole point of this project. Jeg vil vædde med at det næsten står i titlen af projektet hos DSB/TDC: "How to make people buy 1. class tickets" eller noget.
Gravatar #47 - Fjolle
16. apr. 2008 10:35
45 skrev:

Det lader til, at der stadig eksisterer et par myter om DSB, hvilket i mine øjne kun kan skyldes, at man ikke har sat sig nok ind i sagen, så lad mig tage det for en ende af:

DSB købte faktisk et off-the-shelf tog, og teknologien i AnsaldoBredas tog var faktisk gennemtestet. Det var kun designet, som er lavet særligt til DSB. At AnsaldoBreda så stadig ikke har formået at levere et ordentligt system, det må stå for deres regning. Det fortæller den offentlige rapport, som blev offentliggjort for ca. 1-2 år siden, at DSB og Transportministeriet står uden skyld, og at leverandøren bærer hele ansvaret.

IC4-togene kunne faktisk have været indsat i denne vinter/dette forår, men DSB besluttede ved kontraktens indgåelse, at togene skulle leve op til EU's højeste miljøkrav; miljøkrav, der faktisk først bliver gjort til standard om få år. Derfor vil togene blive mere brændstoføkonomiske og udlede renere udstødningsgas, selvom det ikke er påkrævet, og selvom det pådrager DSB økonomiske tab.

DSB kan ikke blot droppe ordren og hæve kontrakten. At købe et tog er ikke noget, som man blot "gør"! Vi snakker for det første om en halvoffentlig, dansk virksomhed, som skal leve op til væsentlige krav ang. udbudsrunder og formulering af krav, forventninger osv. Desuden eksisterer der ikke forhandlere, som hvis man skulle købe en bil. Stort set alt designes fra bunden af, men det er så ironisk, at DSB har så store problemer med at få leveret deres tog, selvom de valgte en relevant afprøvet togkonstruktion.
Hvis DSB droppede kontrakten, så vil man kunne forvente, at kunderne skal vente 3-4 år endnu, før togene er klar i modsætning til nu, hvor de kan være færdige når som helst.

Flere spørgsmål?


Masser..
Havde AnsaldoBreda lavet dieseltog før de fik ordren på ic4?

Ville det være komplet umuligt for dem at købe det tyske ICE tog der allerede kører i danmark?

Kalder du dette at være klar til at blive indsat?

Hvilke miljøkrav snakker du om? Ifølge ingeniøren er ic4-togene allerede overhalet at standarderne, og det bliver kun værre i de kommende år.
Gravatar #48 - rauhe
16. apr. 2008 11:18
Til mange (udenfor emne...):
En usb dongel fra 3 eller Telia er da smart, men deres "flatrate" aftale går ud på at man max. må downloade 10GB pr/mdr. Hvis dette overskrides bliver forbindelsen lukket eller man kommer til at betale pr. MB man overskrider de 10GB.

Indtil loftet forsvinder over download vil en fast linie ('rigtig' flatrate) klart være at foretrække. IMHO.
Gravatar #49 - vandfarve
16. apr. 2008 11:31
47 skrev:

Masser..
Havde AnsaldoBreda lavet dieseltog før de fik ordren på ic4?

Ville det være komplet umuligt for dem at købe det tyske ICE tog der allerede kører i danmark?

Kalder du dette at være klar til at blive indsat?

Hvilke miljøkrav snakker du om? Ifølge ingeniøren er ic4-togene allerede overhalet at standarderne, og det bliver kun værre i de kommende år.


1) Jeg ved ikke, om AnsaldoBreda har leveret dieseldrevne tog, før DSB lagde sin ordre, og jeg er i virkeligheden ret ligeglad. De Norske Statsbaner har også haft problemer med dem, indrømmet, men en uvildig undersøgelse frikendte både Transportministeriet og DSB i det store hele, så hvad er din pointe?

2) AnsaldoBreda vandt udbudet på baggrund af de krav, som DSB formulerede. Jeg har ikke kendskab nok til de tyske tog, som kører i mellem Hamborg/Berlin og København, til at jeg kan kommetere det. Der er sikkert en logisk grund til, at DSB valgte AnsaldoBreda, men her må jeg henvise til de offentlige sagsakter og den uvildige undersøgelse.

3) Hvilke miljøkrav? Ifølge DSB's interne avis, DSB Idag, (som selvfølgelig ikke kan være 100% objektiv pr. definition) blev AnsaldoBreda bedt om at opgradere motorerne allerede nu (før alle togsættene bliver leveret), så de lever op til EU's miljøkrav, og det er det, som jeg forholder mig til.

Som det kan ses, så leverer motorerne endnu ikke op til Euro 4- og slet ikke Euro 5-standarden, men der står endvidere, at Iveco er underleverandøren.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login