mboost-dp1

Ulovlig kopiering udbredt i danske virksomheder og skoler?

Gå til bund
Gravatar #1 - TYBO
17. okt. 2003 11:39
Ved ikke helt om tallene her svare til virkligheden da de typer som kommer på newz.dk ikke svare til gennemsnit brugerne som er på nettet.
Gravatar #2 - TheFaN
17. okt. 2003 11:50
Artikel, eller kommentarer tilknyttet cirkeldiagrammer?

Jeg synes man skal huske, at der nok er nogen som svarer for "sjov" i en undersøgelse om denne. Den med "Ja, håber ikke APG kommer forbi" var der nok nogen der kunne tage bare fordi det lyder sjovt/fedt.

Endvidere, så tror jeg mange bruger computere på arbejdet/skolen til hosting af warez fordi det er sværer at blive taget. Hvis APG skulle buste computerne, så kan man altid sige "jeg kender sgu ikke noget til det" og næsten per automatik falder ansvaret i hovedet på chefen!
Gravatar #3 - The-Lone-Gunman
17. okt. 2003 11:51
Neeej, en fin artikel :D way to go newz!

Men, som #1 siger, arbejder de fleste af os sikkert i IT virksomheder, så derfor er det nok ikke 46% af alle virksomheder, men tallet er da stadigvæk vildt, dog ikke overraskende.
Gravatar #4 - dasbutt
17. okt. 2003 11:54
Statistikker kan vise hvad som helst, det ved 8 ud af 7. Derudover er disse statistikker allerhøjest udtryk for læserne er og ikke den hele Danmarks befolkning. Fx istedet for "
46% af skoler og/eller virksomheder huser ulovligt materiale."
skulle det måske hellere være "46% af de skoler og/eller virksomheder hvor der er newz.dk læserer, huser de ulovligt materiale".
"Målingen" er jo ikke foretaget af et bredt udvalg af befolkningen.
Hvis man kigger lidt på hvordan analyse firmaerne sørger for at få valgt bredt og mere nøjagtige undersøglser, ville man nok være forsigtig med at lægge for meget i tal fra spørgsmål som disse for flertallet af læserne er meget interesseret i emnet og stadig ikke er fuldt udvokset.
Gravatar #5 - NFX
17. okt. 2003 11:59
Hvordan får i 23% + 20% til at være 46% i det første diagram?
Ellers "det de andre siger" :)

Tror i øvrigt også at mængden af ulovlig software og lignende er noget højere på en skole (folkeskole, teknisk skole, htx, lign.), end den er på f.eks. et rådhus eller et hospital (de har vel også netværk?).
Gravatar #6 - Pernicious
17. okt. 2003 12:02
#1 og #4

Lige det faktum at det er newz læsere der har svaret, vil jeg argumentere for at det gør afstemningen mere rammende. Jeg kender personligt mange læsere som sidder i en job-posistion hvor de har et stort indblik i deres virksomhed eller skoles infrastruktur.

Det kan naturligvis være, at det er et meget skævt bekendtskab jeg har :), men jeg synes da nok at man kan konstaterer at de fleste newz-læsere, jo da i det mindste har et størrer it-kendskab end gennemsnittet. Derfor har de også bedere muligheden for at se hvad der sker.

Det er klart at hvis det måske var på JP, BT eller EB spørgsmålet blev stillet, så ville "Har jeg ingen anelse om", sikkert have været markant større. Men det mener jeg ikke vil give en mere korrekt resultat, tværtimod.
Gravatar #7 - faetteren
17. okt. 2003 12:05
tror mest at den extreme store procent del skyldes en overvægt af skole gængere som har stemt....

kan ikke forestille mig virksom heder som vil være med til den slags...
Gravatar #8 - Pernicious
17. okt. 2003 12:08

Jeps det er klart at afstemningen skal tages med visse forbehold, da det ikke er til at vide hvem det er der har stemt!
Gravatar #9 - Insight
17. okt. 2003 12:10
Siger dette ikke mere om den holdning div. admins har rundt omkring ??? end omfanget af Warez på de maskiner !

Eller den kompetance / mangel på samme hos de admins ?

Hvis du er admin på et netværk - så vil jeg mene at en af dine arbejdes opgaver er at holde det frit fra warez og sådanne ting ... om det så er defineret af din arbejds giver el ej !

er det så oxo ok at ha børne p0rn på netværket bare fordi der en som ikke har beskrevet at man IKKE må ha det ?
Gravatar #10 - Disky
17. okt. 2003 12:11
Jeg ville ikke stole på tallene, afstemningssystemmet har gentagene gange vist det er fejlramt.

Det kan ikke tælle
Man kan stemme gentagne gange
osv..

Så statistisk korrekte data er det desværre ikke :(
Gravatar #11 - Rollo Tomasi
17. okt. 2003 12:18
En ting er at have f.eks. musik og/eller film på arbejdets eller skolens computere - en anden ting er, om de pågældende filer er ulovlige.

Umiddelbart vil jeg gætte på, at hvis Jens f.eks. har 3 GB MP3-filer liggende på sin workstation på sin arbejdsplads, og det kun er Jens, der har adgang til dem, og det endvidere kun er rippet fra hans egen musik-samling, så vil de fleste af Jens' arbejdskolleger tro, det er ulovligt, men det er ikke nødvendigvis tilfældet.

Naturligvis vil Jens' kolleger nødigt have besøg af APG, for falder de først over Jens' private musik-samling, så ryger hele firmaet nok under luppen, hvilket ikke er specielt fedt, selvom det kun er Jens, der har materiale liggende.

Mange tror, fejlagtigt, at ALT musik-kopiering er ulovligt uanset hvad, også newz' læsere; det er bare ikke ensbetydende med, at det er tilfældet.

Jens' samling kan jo også være sammensat af musik fra alskens lovlige online samlinger, hvorfra han har hentet musikken. Og så videre og så videre.
Gravatar #12 - JUNK de LUXE
17. okt. 2003 12:21
Det må siges at være intet mindre end bekymrende.

Forstil dig hvis alle i verdenen havde købt og betalt for de programmer, film, musik osv. som de rent faktisk gjorde brug af. Så ville verdenen måske se noget anderledes ud i dag. Måske...!
Gravatar #13 - Pally
17. okt. 2003 12:28
Udmærket artikel. Inden der lægges alt for meget i tallene, vil jeg gerne påpege en væsentlig detalje: det er ikke muligt at skelne mellem stemmer fra folk med arbejde eller under uddannelse.

Jeg tror, eller vil gerne tro, at fordelingen ser anderledes ud afhængig af, om der alene måles blandt folk med arbejde eller under uddannelse.

Risikoen ved at blive opdaget i at downloade film og musik på f.eks. en teknisk skole er yderst begrænset. En løftet pegefinger i de fleste tilfælde eller måske bortvisning i en periode hvis bølgerne går højt; jeg har i hvert tilfælde ikke hørt om permanent bortvisning. Under alle omstændigheder kan anden uddannelse pågyndes uden problemer.

Downloader man derimod de samme film i sin arbejdstid og bliver opdaget, kan konsekvensen være langt alvorligere. Pludselig at stå uden arbejde (og løn) er meget surt. Det bør være en begrænsende faktor; eller sagt med andre ord: Man skal ha' maven fuld af is eller hovedet fuld af lort for at gøre det.

Så, jeg håber og tror i min naivitet at tallene ser bedre ud på de danske arbejdspladser.
Gravatar #14 - Just@ce
17. okt. 2003 12:52
Att. Pernicious:

Angående den statistiske nøjagtighed er den fin hvis du vælger at se på folk der arbejder indenfor eller har tilknytning til IT Branchen. Som i selv havde stående i titlen på jeres side for ikke så længe siden, er denne side målrettet efter nørder - og eftersom man må antage at det dermed er størstedelen af jeres besøgende der kommer fra den befolkningsgruppe, kan man næppe sige at undersøgelsen er baseret på et repræsentativt udsnit af befolkningen.

Hvis samme undersøgelse blev foretaget med et sådant og resultatet blev det samme, ville jeg (og sikkert også de fleste andre newz-brugere) blive meget overrasket. Jeg tvivler derimod på, at det overraskede mange af folkene her på siden hvordan afstemningen endte.

Om du stadig påberåber dig 'sys-admins med større kendskab' som i post #6, må jeg udpege at det var ret tvetydigt hvad der egentligt blev spurgt om. Spørgsmålet kan både opfattes som værende:
1: Kender du til nogen ulovliglige filer på din arbejdsplads / skole? og
2: Har du selv nogen ulovlige filer på din arbejdsplads / skole?

Alt efter hvordan jeg kan se du har valgt at opfatte det i din artikel, må jeg tilstå at jeg så spørgsmålet den anden vej rundt (som: "har du selv...") - dermed gælder min stemme ikke længere, for hvis den havde været møntet på hele virksomheden havde jeg svaret anderledes. Hvor mange andre der kan sige det samme er så i virkeligheden det interessante her. Jeg ved jo hvad jeg selv har, og hvad de fleste andre har... men derfor er de to jo ikke nødvendigvis det samme.

Hvis din artikel skal kunne bruges til noget skulle spørgsmålet enten have været mere præcist formuleret, eller målgruppen været angivet i selve artiklen som værende 'besøgende på newz.dk'.

Ellers fint initiativ må jeg sige, havde forudsætningerne været i orden kunne den have været i JP i morgen.

Jeg vil venligst frabede mig flaming. Det er konstruktiv kritik, ikke ondt ment.
Gravatar #15 - Cyberguyen
17. okt. 2003 12:55
Det er vel ikke underligt at systemansvarlig i en virksomhed ikke kan kigge alle maskiner efter i sømmene, for ophavsret stridigt materiale.

Eneste måde at sikre sig imod den slags, er at blokke portene, fjerne alle drev og lukke for internet og mail.

Jeg vil vædde med at selv APG's organisation indeholder den slags materiale!!!
Gravatar #16 - booster
17. okt. 2003 13:05
God og velskrevet artikel. Mere af det.
Gravatar #17 - Pernicious
17. okt. 2003 13:23

Som jeg har påpeget i et andet indlæg, er det korrekt at afstemning sandsynligvis er præget af folk som stammer fra IT-branchen. Jeg vil derfor argumentere for, at det lige præcis er det rigtige udsnit af befolkningen der hermed er blevet spurgt. Det er personer som sandsynligvis har et bedre kendskab til, hvad der foregår på virksomheden eller skolen de er på.

Det brede udsnit af befolkningen som du savner vil derfor, i mine øjne, give et mindre korrekt resultat, da det ikke kan forventes at hr. og fru jensen har noget indblik i hvad der sker på deres virksomhed, andet end de naturligvis selv henter!

Du nævner to punkter, som du synes burde være udspecificeret ved afstemningen. Jeg har dog svært ved at se at det ikke er to sider af samme sag. Om det er dig selv der har materialet liggende eller en anden, så er det jo stadig inden for samme organisation.

Kontruktiv kritik og velargumenterede indlæg bør aldrig føre til flames, så fotsæt du bare :)
Gravatar #18 - DUdsen
17. okt. 2003 13:28
#13 der skal så derudover tages højde for, at en stor del af de PC'ere der findes på netværkeet på en undannelses institution, er privat ejede PC'ere, og derfor også en ellers andens primære lager for musik-filer!
Jeg tror nemt vi kan opnå enigned om at skole aspektet putter pænt meget grus i maskineriet mht. TDC-sagen!

Det kunne værre interesant med en rundspørge om der forefindes ulovligt matriale på de dele af netværket der administres og overvøges af ledelse/IT-afdeling!
Her tror jeg du får et helt andet svar.
Gravatar #19 - Deternal
17. okt. 2003 13:33
#14: Nu har jeg kigget på afstemningen - og det er muligvis en arbejdsskabe men jeg kan personligt kun tolke det som at det er for hele netværket og at det selvfølgelig inkluderer ens egen arbejdsmaskine.

At newz.dk's afstemningssystem er bundet på maskine (cookie) fremfor på brugerlogin er straks værre - jeg tror jeg fik stemt en 2-3 gange (det kunne evt. undgås at folk som jeg stemmer flere gange ved ganske simpelt at give folk mulighed for at trykke på 'show results' ;P).

Så vil jeg også tillade mig at quote fra slashdots polls (som har flere af de samme problemer som newz'):
"This whole thing is wildly inaccurate. Rounding errors, ballot stuffers, dynamic IPs, firewalls. If you're using these numbers to do anything important, you're insane.".
Gravatar #20 - mikkelfa
17. okt. 2003 13:45
#10: over 5000 stemmer, må siges at være statistisk acceptabelt, på trods enkelte muligvis stemmer 2 gang!!!
Gravatar #21 - ThomasD
17. okt. 2003 14:43
Gravatar #22 - techie
17. okt. 2003 15:13
Det er umuligt at holde alt ulovligt materiale ude af store organisationer.

Jeg svarede "Nej, de kan bare komme", velvidende at jeg for nyligt faldt en bruger maskine med et par gb. mp3 musik. Men vi sletter den slags med det samme, når det bliver fundet og der er en klar politik om hvad folk må og ikke må på maskinerne.

Hvad folk laver derhjemme er jeg bedøvende med, men de skal ikke lave det på det netværk jeg har ansvaret for.
Gravatar #23 - Just@ce
17. okt. 2003 15:17
#17 - som sagt så gjort :-)

Jeg siger ikke at du ikke har ret i at de der deltager, ikke giver det bedst mulige billede af hvordan det ser ud i IT virksomheder og skoler - men der er jo andre virksomheder end lige IT virksomheder der har computere, og der ligger da højst sandsynligt også skumle ting og lurer på de netværk (eller gør der? ... det er jo vel egentligt spørgsmålet). Men dermed mener jeg ikke at der er grundlag for at sige at det giver et rammende billede af _alle_ virksomheder og skoler. F.eks.: Hvor mange elever fra kunstakademiet kommer her? -og hvad med ansatte ved de danske gas-selskaber?)
Så vidt jeg kan se burde der være mange folk der har stemt, som ved hvad de taler om, den får du. Men ang. resten er sandsynligheden så ikke større for, at en der virkelig kender til computere også har ulovlig software af den ene eller den anden slags?

Desuden synes jeg stadig at "Ulovlige filer på arbejdet/skolen?" er for tvetydigt. Spørgsmålet burde have lydt enten:
1: Har du ulovlige filer på arbejdet / skolen? eller
2: Findes der ulovlige filer på arbejdet / skolens netværk?

Det andet er for tvetydigt til at man kan basere noget på det, og det er jeg 100% sikker på at enhver statistiker vil give mig ret i.
Gravatar #24 - NightBreaker
17. okt. 2003 15:27
Okay jeg synes det er fint med en aftsemming som dette, men bygger ikke på meget efter min mening.

Hvad er ulovelig materiale ?.

Hvis vi snakker om mp3`er ,så er der ikke mange der kan komme uden om at der er uloveligt materiale tilstede, for det meste er det skoler, og hvis vi ser på hvor mange af newz`s bruger går i skole, ville dette nok vise at de fleste går i skole.
Problemet med skoler er at de er så mega store, det er meget svære at holde styr på folk der har adgang til en computer på en skole end på en virksomhed. Der er ikke de samme "regler" eller politik, og de fleste der går i skole, opfatter det ikke som deres pligt at holde computeren ren, og mange mener også at det er jo ikke deres computer og selv om skolerne køre med meget lav forståelse for dette. Der kommer måske endda en hvis uviden om hvad der er uloveligt.
Jeg kender det selv alt for godt, jeg har nemlig arbejdet på en skole, hvor vi var et rigtigt godt it-hold, men der var ingen muligheder for os at tjekke hver computer for mp3 filer. Selv med den bedste sikkerhed var det ikke muligt for hos at holde folk væk fra at tage cd`ere med mp3 sange med op til skolen og ligge dem ind. Det er bare ikke muligt at holde hver computer ren for dette.

Folk har et hvis ønske om hvordan ting skal virke, og det vigtigeste er alså, at der kommer penge ind i kassen, og alle er galde for at arbejdet.
Der er alså langt flere ting, der er vigtiger end, om der er uloveligt materiale tilstede.
Det er bare ikke vigtigt nok, det er ikke fordi folk er lige glade med det, men det er bare noget man ser på undervejs.

For at komme tilbage til afstemming, så mangler der bare mere facts om hvilken type af uloveligt materiale, der er snakke om. Hvis vi anser alt copyrightet materiale for at være uloveligt er dette fint, så er det sårn set en okay afstemming men jeg synes ikke dette giver noget realt billede.
Gravatar #25 - jegge
17. okt. 2003 16:23
"Hvis du er admin på et netværk - så vil jeg mene at en af dine arbejdes opgaver er at holde det frit fra warez og sådanne ting ... om det så er defineret af din arbejds giver el ej !"

Undskyld mig, men den sætning skreg mig lige i øjnene.
Hvad du *mener*, og hvad dine arbejdsopgaver reelt er, er altså to meget forskellige ting.
Selvfølgelig vil man sidde med 10 ubetalte overarbejdstimer i ugen, på det hersens 500 mand store netværk, for at rydde op i det...jada !
Jeg kan nok finde et job til dig.... ;P
Gravatar #26 - Euroman
17. okt. 2003 16:42
Jeg syntes det var en god afstemning, og jeg tror at resultatet er mere eller mindre repræsentativt. Jeg arbejder ikke i en IT-virksomhed, men på en virksomhed med MEGET skrap it control, alle mails bliver kopieret til en tekst fil og trafikken bliver tæt overvåget iøvrigt. I dette øjeblik kan det være at IT sidder og læser med på min skærm, og under alle omstændigheder ved de at jeg er på denne hjemmeside, hvor længe jeg er her og hvor tit.

Men men men, derfor flyder det alligevel med ulovligt mp3 jeg har selv smidt ca 1 GB fra egne CD rom skiver, så jeg har noget at lytte til mens jeg arbejder, da det er dejligt afstressende. Til forskel for en skole eller lignende multi bruger offentligt system, så tror jeg ikke at der bliver hentet noget somhelst her udefra. ALT hvad der er på vores netværk er på den ene eller anden måde "båret" ind i virksomheden og livligt distribueret på udvekslingsdrev.

Jeg tror at her ville lagkagen nok hedde mere end 50% der har noget liggende vil jeg tro, men det er måske også atypisk. Men fra venner og bekendte der også arbejder ved jeg at der også ligger ulovlige ting på deres maskiner. Så det er lantfra kun skoler der har ulovlige ting liggende. Derimod tror jeg at skoler har et langt større problem med downloads der sløver linien ud og smadrer systemerne med virus, spyware og andet trash.
Gravatar #27 - gr0nne
17. okt. 2003 17:32
Havde jeg vist, at min stemme ville blive brugt til en artikel, der konkludere en situationen i det danske it samfund. Havde jeg ikke stemt. Men det må jeg så lade være med i fremtiden.
Gravatar #28 - techie
17. okt. 2003 18:26
En anden ting der er meget vigtigt at skældne imellem er om det er pirat kopiering sanktioneret af firmaet.

F.eks en grafisk virksomhed som kun køber 3 licenser til Adope EtEllerAndet, men 10 personer som bruger det eller om det er fordi en eller anden kopierer et par CD'ere og hører lidt musik imens han arbejder istedet for at tænde for radio'en.

Igen syntes jeg også det er endnu mere vigtigt om det er den enkelte som så måske lytter til lidt mp3 (som jo også kan være lovligt nok), eller om det er en firma server som bruges til at alle kan høre/hente musik fra.
Gravatar #29 - Disky
17. okt. 2003 20:40
Deternal, en simpelt check i databasen på om den bruger der er logget på har stemt, gør det noget mere sikkert folk kun stemmer en gang.
Gravatar #30 - XorpiZ
17. okt. 2003 20:41
Wuw

Bare mod mig ned..det var bare en test det her :)
Gravatar #31 - Net_Srak
17. okt. 2003 20:45

Artiklen konkluderer jo egentligt ikke andet, end det de fleste kan se ud fra afstemningsresultaterne :)
Gravatar #32 - Whoever
17. okt. 2003 21:20
Tjaaa...

Udover små ulovlige programmer har jeg personligt ikke brugt den type lagerplads til ulovigt materiale.

Mest fordi jeg har adgang til det software jeg har brug for, men også fordi DR's netradio er GOD!

:D
Gravatar #33 - [BC]ravn
17. okt. 2003 21:58
Netop på skolerne, kan jeg da huske fra min folkeskole tid, at "alle da!" havde napster eller lign program på deres konto på skolens computere..
Godt nok sagde skolens computeransvarlige, at man da ikke måtte have ulovlige ting på sin konto. Men så længe man ikke overskred de x antal Mb plads der var tildelt, brokkede de sig ikke...
Og ang. sagen mod TDC, kan man da sagtens forestille sig, at der i en så stor virksomhed må være nogen, som brugere deres computer til ulovlige filer... Om det så er pga at de ikke ved bedre, eller der bare ikke er nogen intern kontrol på området, skal jeg så ikke kunne sige...
Jeg kan dog med sikkerhed sige, at på mit arbejde har vi intet liggende på vores 100 mhz intelcomputere, med 20 mb ram drev :)
Gravatar #34 - Pernicious
18. okt. 2003 08:31

At folk der læser newz kun skulle arbejde i IT-virksomheder eller gå i skole, tror jeg er en forkert antagelse. Selv arbejder jeg i en virksomhed der producerer gødning, jeg sidder så i deres IT-afdeling. Jeg tror der er flere der sidder i stillinger som jeg, altså i en IT-afdeling i en ikke IT-virksomhed.

Ud fra den tanke, mener jeg at afstemningen vil ramme bredt.

Angående hvad det er for en slags ulovligt materiale, er det copyrightet materiale der er tale om. Afstemningen blev til umiddelbart efter at TDC sagen havde været fremme, og det er med den og de ting der der blev dømt ulovligt, at der blev tænkt på. Der kunne måske nok have stået "Er der ulovlige kopier af copyrightet materiale på din skole/virksomhed?", men det var som sagt det der var underforstået.

At det ikke er muligt at holde styr på hvad der er på de computere der er på netværket, er nu ikke sandt. Der findes en lang række værktøjer til den slags, de fleste falder under kategorien Asset Management. De er naturligvis ikke gratis, (kan være der er nogle der er, kender dem så ikke), men med den slags software er det muligt at haolde styr på alt hvad der er på en computer. Det er også muligt at lave automatisk oprydning osv osv.

Angående antallet af studerende som er herinde på newz, Vil jeg vurdere at godt halvdelen, måske 60% er det, må komme an på afstemning en dag :)

Er da ked af det hvis du ser det på den måde, men kan nu ikke se at afstemningen på nogen måde er blevet mishandlet til noget, man ikke kunne konkludere ved at se på resultatet?
Gravatar #35 - Odin
18. okt. 2003 09:12
Jeg syntes det utrolig at en afsteming med 5000 deltagere skal flyekneppes til at være ikke noget.
I typer der sidder og argumentere for denne afsteming ikke rammer bredt skulle lige tænke på at en gennemsnitlig menings måling bliver foretaget på 1000 mennesker
Gravatar #36 - Shadow Walker
18. okt. 2003 09:46
hmmm... jeg sys bestemt det var en god afstemning, som var ganske relevant, og som du citerer APG for at konkludere, må jeg give dem ret i. Det er utroligt, specielt på skolerne, at der skulle findes så meget ulovligt materiale. Det kan dog også skyldes, som det nok er på vores skole, at der er for få itadmin'er til alle eleverne, da de skoler hvor der bliver brugt komputere, oftest huser enormt mange elever, som også bruger deres bærbare komputerer, hvilket admin'erne ikke harkomtrol med.
Gravatar #37 - Deternal
18. okt. 2003 13:04
Disky: Ja - var det ikke også ca. det jeg sagde (hint: brugerlogin) ? :)
Gravatar #38 - H.E.R.O.
18. okt. 2003 13:14
relevant for hvad?

synes det er ligegyldigt og har ikke andet formål end at styrke apg's forkvaklede dagsorden
Gravatar #39 - Kisbye
18. okt. 2003 13:32
Det skal vel tages med et gram salt.
Man kan jo ikke være sikker på at alle stemte ærligt.
Gravatar #40 - Pernicious
18. okt. 2003 15:28

Man kan sige meget om APG, men selve formålet med organisationen er jo reelt nok, de prøver at komme ulovlig kopiering af copyrightet materiale til livs. Det kan jeg bestemt ikke se at man kan have noget imod.

Deres metoder for hvordan de opnår deres resultater, er derimod en helt anden sag, og det er også blevet diskuteret utallige gange, ikke mindst her på newz.
Gravatar #41 - tl
18. okt. 2003 19:31
#35: Antallet af deltagere i en undersøgelse er langt fra så interessant som hvem deltagerne er.

Så vidt jeg kan se, er der nogle grundliggende problemer med tallene der ligger bag artiklen:

1) Man spørger enkeltpersoner om deres virksomhed/skole - altså vil store virksomheder/skoler blive overrepræsenteret, da der er flere personer på disse.

2) Folk kan stemme "forkert" - man stemmer jo blot udfra sit eget kendskab til virksomheden/skolen, og det kan jo godt være forkert.

3) Kun folk der læser newz.dk har stemt.

4) Folk vælger selv om de vil deltage.

5) Folk kan stemme flere gange.

Alt i alt mener jeg ikke at man korrekt kan konkludere ret meget udfra tallene andet end stemmefordelingen...
Gravatar #42 - DUdsen
18. okt. 2003 21:20
Det behøver ikke at værre skide dyrt at holde et systemt fri for ulovligt matriale.
Mht software kommer man langt med at anvende de indbyggede privilegie seperations systemer, og forbyde alm brugere at instalere software, det er selvfølgeligt et problem med win9x, og til en hvis grad også unix!
mp3 filer er også trivielle at opspore specielt hvis brugerne kun har skrive adgang til netværks drev.
På unix systemer kan 'find -exec file \{\} \;|grep MP3' finde alle mp3 filer uanset filendelse.
tilsvarende triks kan gøres med andre filtyper.
Jeg er sikker på der findes en VBrutine der kan noget der modsvarer ovenstående!

Men hvis mp3 filer og eget instaleret software er normal, og acepteret praksis, er det et helt andet problem!
Jeg har svært ved at se hvordan det kan gøres uden at sys admin manuelt er inde og godkende alle nye filer af en bestemt type!
Gravatar #43 - DaQuar
18. okt. 2003 22:14
Nej, den statistiske nøjagtighed er ikke acceptabel.. den er temmelig langt ude i tovene. Men det er seævfølgelig også kun journalistik vi har at gøre med her, ikke videnskab.

Jeg vil skyde på en statistisk usikkerhed på omkring 25%, men det er jo OGSÅ bare et gæt :)
Gravatar #44 - NightBreaker
19. okt. 2003 01:07
Pernicious : tak for dit svar.

Men lige en tid til.
Ikke alle computer på denne skole var på netværk, og ikke alle var tilkobblet det samme netværk. Med mere end 10.00 computer, er det ikke muligt at holde styr på det. Men på de fleste netværke hvor der var login og kontore virket det fint.
Men som sagt med et it-hold, der har meget at se til er det ikke muligt at gå rundt til alle computer ,(der ligger over 5 hovedbygginger), med mere end 5km mere hver. Selvfølgelig kunne man ligge filter ind og det er der også, men desværre bruges format mp3, også til undervisning og dette gør det til et problem for computere der ikke er tilkobblet et netværk, (hvor der er bruger adgang), udover det er der også mange der bruge det til deres projekter, hvor der er lovelig musik (mange af dem laver deres musik selv som en del af opgaven). Dette er problem, filteren tager nemlig også disse mp3. Vi kigget meget på hvilken områder der hvade brug for disse krav, men dette er og vil ikke være 100% fri.

men jeg vil da gerne sige tak for at du kommer med et svar. tak
Gravatar #45 - NightBreaker
19. okt. 2003 01:20
Dette fremgår jo også af dette afstemming. tro mig ingen ønsker at havde uloveligt software eller ulovelig mp3`er ligge ind på ens netværk, når man er system administrater, men der er fucking mange opgaver, og ikke alle har lige vigtigt, som sagt, opgaven med at få mp3`er er ikke så vigtigt, som andre opgaver, det er bare noget man ser på undervejs. nu er problemet hellere ikke så voldsomt med normal bruger af computer, det er mere dem der ikke ved bedre end tror de ved bedre, dem midt i er der aldrig nogle problemer med.

vil stoppe nu, smutter i seng nu. :)
Gravatar #46 - malterub
19. okt. 2003 09:56
Jeg tror ikke man skal ligge så meget i de "undersøgelser", da man ikke har helt kontrol med stemmeafgivelsen....

selv tror jeg sjældent på statestikker, især da det ofte/(for det meste) er jounalister der skriver opfølgningen på dem, hvilke sjældent efter min mening har givet et godt resultat...

men også total usammenhængende konklusioner, som f.eks at virus tilfældene var faldet med 2000%...

jeg så forresten en sjov statestik den anden aften, det var ang den amerikanske prof. basball liga, hvor antallet afg bolde skudt "ud af stadionet" (ofte op blandt tilskuer), var mere end fordoblet siden 1950érne (tror jeg det var)... hvad man så ikke i statestikken kunne se var at tilskuerrækkerne var rykket en del meter ind mod banen....
Gravatar #47 - Phearaz
19. okt. 2003 12:00
Stof til eftertanke lige der !
Gravatar #48 - LagAres
21. okt. 2003 05:18
Blot et lille forslag:
Jeg tror at hvis man vil være sikker på at resultaterne ikke bliver "forskubbet" af at nogle stemmer to gange osv. så skal undersøgelserne kun ligge på siden efter man er logget ind som bruger....

En tankevækkende undersøgelse....
Gravatar #49 - Pernicious
21. okt. 2003 13:00
Til de af jer som tror at det er nemt at stemme to eller flere gange, kan jeg informere at det ikke er så nemt enddag. Der bliver testet for flere ting, bl.a. på bruger-id, ip-nr., cookie samt et par andre faktorer jeg ikke vil røbe.

At man kan stemme igen hvis man sletter sin cookie, er rent visuelt, der vil _ikke_ ske en registrering.
Gravatar #50 - Zaxo
22. okt. 2003 06:46
Alle de steder jeg kender ( arbejde Skole ) er der ulovlige film og musik. Det er da næsten umuligt at finde en skole med "helt lovlig hd" Kan ikke se det er overrraskende for apg.

/Zaxo
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login