mboost-dp1

2xnVidia "dødsfald" på 1 mrd.

Gå til bund
Gravatar #1 - B230FT
27. jul. 2010 16:08
Sidste måned sad jeg og surfede på min stationære, med et nVidia 8800 GTS 640MB, da skærmen pludselig blev lyseblå.

Efter reboot, var der intet output fra grafikkortet overhovedet - jeg kunne høre, at Win 7 bootede normalt.

Kort tid efter, steg mit 8400M GS af, på min Dell M1330 bærbare - der kom de flotteste lodrette farvede striber, og på Win Vistas log, kunne jeg læse "hardware grafikfejl"
Nu er den så helt død - allerede under boot, kommer der lodrette farvestriber.

Jeg har, efter nogen googelsøgning erfaret, at der er nogle grundlæggende design- og/eller konstruktions-fejl i nVidia 8x00 chipserien.

Mine spørgsmål:

1) Er der nogen der ved, hvad problemet reelt skyldes?
Jeg har læst alt fra "hotspots" i chipdesignet, som gør at afgrænsede områder på chippen bliver for varme, til en forklaring om en metallegering, som ikke leder varmen ordentlig væk fra chipkernen.

2) Har nogen kendskab til, hvorvidt nVidia tilbyder udvidet garanti på disse fejl?

Jeg plejer selv at trække lidt på smilebåndet, når jeg læser flamewars mellem Intel/AMD eller nVidia/ATI, men nu må jeg nok indmelde mig til et livslangt medlemskab hos ATI og deres fanbois ;-)

/B230FT
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
27. jul. 2010 17:11
Hvis du er uden for den normale garanti/reklamationsperiode, kan du godt vinke farvel til al support.

Du kan dog prøve at bage grafikkortet. Jeg har haft 100% succesrate med 2 bærbare budkort, 3 grafikkort og et par mobiltelefoner.

Hvis det er en komponent som GPUen der er brændt af, vil det dog ikke hjælpe.
Gravatar #3 - Woller
27. jul. 2010 17:57
hvor varm skal ovnen være? har hørt både 200 og 265 grader, er lidt nervøs for at gøre det og vil gerne være sikker på at få gjort det ordentligt
Gravatar #4 - Jakob Jakobsen
27. jul. 2010 18:26
200 grader og det skal ikke være en varmluftsovn.
Den skal desuden være forvarmet.
Gravatar #5 - Corholio
27. jul. 2010 20:58
Af ren nysgerrighed:

Hvor længe skal sådan en "sag" bage, eller skal man bare se til den en gang imellem, til den er lysebrun ovenpå?
Gravatar #6 - Caek of Doom
27. jul. 2010 21:00
10 minutter cirka.
Gravatar #7 - Jakob Jakobsen
27. jul. 2010 21:03
Jeg plejer at sige nøjagtig 10 minutter, så slukker og åbner du ovnen og lader den køle så meget af at du kan tage emnet ud med fingrene.
Enhver bevægelse imens den er varm, kan ryste komponenter af.
Gravatar #8 - Corholio
27. jul. 2010 21:06
Caek of Doom (6) skrev:
10 minutter cirka.

Hrmmmm..... CIRKA?

Overvej følgende.

1. Du bager kage, men de kommer til at være fraværende, dine kager bliver tørre - du drikker mælk til.

2. Du bager grafikkort / mobo, men kommer til at være fraværende, du har nu ødelagt det, og bliver nødt til at bage kage, for at trøste dig selv. Jvnf. punkt 1, bliver disse tørre, og du får depression.

Tak for info.
Gravatar #9 - Caek of Doom
27. jul. 2010 21:08
Damn, slap dog af dude.... Med "cirka" mener jeg at det kan være 8 minutter eller 12 minutter eller alt imellem. Jeg siger sgu da ikke, at du skal lade den stå der i en halv time og lade være med at holde øje med lortet.
Gravatar #10 - B230FT
28. jul. 2010 16:11
#2 - Tak for svar.

Heldigvis er den bærbare Dell stadig omfattet af reklamationsret, har jeg erfaret efter en samtale med Dell-DK (problemet har været serviceret tidligere, men dengang optrådte det kun ret sjældent).

GPU er loddet på MB, så hele molevitten skal skiftes - jeg er blevet lovet en lignende eller bedre config - håber bare ikke, at jeg får et MB med en tilsvarende fejlbefænget GPU - i så fald bliver der kørt seriøs burn-in test på GPU'en.

Prøver at smide GF fra min stationære i ovnen ved lejlighed - her er der intet at tabe, da rekl. ret er udløbet.

/B230FT
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login