mboost-dp1

Backupløsning

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
25. aug. 2009 11:39
Mojn

Vi skal have lavet en ny backupløsning, da vores gamle tape-stationer ikke kan klare mere end 800GB pr. stk. Vi regner med at komme over 1 TB data rimelig hurtigt, når vi samler nogle forskellige filservere i én.

Hvad har i af forslag?

Økonomien er selvfølgelig vigtig i det her spørgsmål, da vi som alle andre også skal spare, så vi kan ikke bare lige købe en ny tape-station til 20.000 :)

Jeg sidder og tænker NAS, men jeg er lidt i tvivl om, det er stabilt og sikkert nok i det lange løb. Til gengæld er det en forholdsvis billig løsning.
Gravatar #2 - Plimmer
25. aug. 2009 16:00
2x nas med 2x raid1 er ret sikkert. Køb eventuelt 2 forskellige typer harddiske så de ikke alle 4 går ned samtidigt. :)
Gravatar #3 - XorpiZ
25. aug. 2009 20:42
Jeg er ikke sikker på, om det er nødvendigt med to stationer. Dataene ligger jo trodsalt både på vores fil-server og på nas-serveren.

Men omvendt, så kan man jo placere den ene umiddelbart tæt på serveren og den anden et andet sted i huset, just in case.
Gravatar #4 - XorpiZ
27. aug. 2009 12:06
Nu skal jeg lige høre jeres ekspert-mening :)

Jeg kigger på denne:

http://www.synology.com/enu/products/CS407e/index....

Min tanke var at købe 4x1TB diske og samle dem i et raid, så at sige. Eller nærmere 2 raids - nemlig 2x1TB x 2, så at sige. Kan det lade sig gøre?

En anden mulighed var at købe 2x2TB diske og så nøjes med raid 1.

Hvad vil i anbefale?
Gravatar #5 - Plimmer
27. aug. 2009 12:17
Problemet med den slags løsninger er at hvis controlleren går i den og det er 5 år siden du har købt den, så laver de dem nok ikke mere. Hvis du så er endnu mere uheldig så er de gået over til et nyt hardware raid system som ikke er bagud kompatipelt. Dvs. du står med 4 diske der virker perfekt, hvis du kunne finde et hardware raid kort som kunne læse dem.

Software raid ville jeg fortrække, medmindre du virkeligt har brug for den hastighed som nogle hardware raid kort giver dig.
Gravatar #6 - XorpiZ
27. aug. 2009 12:21

Så stort er problemet vel ikke. Det ville jo kræve at filserveren og backuppen døde samme dag. Og selvom alt der kan gå galt, går galt, så er sandsynligheden vel noget nær 0 for at det sker :)

Hvad havde du i tankerne med softwareraid? Købe en lille pc og sætte nogle diske der i?
Gravatar #7 - Plimmer
27. aug. 2009 12:26
Tag en gammel pc i har til at stå, smid diske i smid linux/unix/freenas på også har du sparet dit firma for hvad en synology koster. :)

Men ja, det problem med at både backup og raidet går ned sker nok ikke (knock on wood).
Gravatar #8 - XorpiZ
27. aug. 2009 12:28

Hmm, er sgu ikke sikker på, at vi har en pc stående, der kan håndtere 2 TB diske hehe.

Ligeledes har jeg absolut ingen anelse om, hvordan jeg skulle sætte en linux-server op til det formål :D
Gravatar #9 - Plimmer
27. aug. 2009 12:39
http://www.freenas.org/

Det er lettere end at installere windows.
Gravatar #10 - XorpiZ
27. aug. 2009 12:57

Ah ok, jeg troede det skulle placeres ovenpå en linux/bsd installation.

Min norske kollega er dog ikke ubetinget glad for, at vi laver den slags backup. Han ser gerne, at vi laver det på bånd, der bliver gemt enten på en anden lokation eller som minimum i en brandsikker boks.

Jeg må lave lidt mere research på området :)
Gravatar #11 - zin
27. aug. 2009 13:38
#10: Din norske kollega er helt rigtigt på den, man bør køre nogle båndstationer og i en brandboks - det plejede vi også at gøre her, men... Det gør vi ikke mere. For mange bånd. :-P
Gravatar #12 - vandfarve
27. aug. 2009 14:20
#10 Bånd? Du siger "bånd"?

Hvad er der galt med, at du backupper dataen to gange og evt. placerer systemet i en anden bygning eller bare et helt andet sted i samme bygning?
Gravatar #13 - XorpiZ
27. aug. 2009 15:01

Det gør vi også pt.. men hold kæft, hvor er jeg træt af de bånd :D

Ja, bånd du ved.. :)

Men jeg ville også mene, at man kunne placere en backup-station f.eks. på 1. sal, når serveren står i kælderen. Omvendt, brænder bygningen, så brænder begge dele vel..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login