mboost-dp1

Bærbar: Et spørgsmål om støj

Gå til bund
Gravatar #1 - ITemplate
8. sep. 2008 13:52
Hej,

Jeg har lidt svært ved at google mig til information om hvad der får en bærbar til at støje. Sagen er den at jeg skal have en bærbar. Det skulle helst være en med lidt power. Jeg har desuden den forestilling at den bærbre skal kunne bruges på skødet i stuen - uden at brænde mine ben og uden at genere dem som sidder og ser film.

Det stiller jeg som minimum det krav at blæseren ikke skal køre hele tiden. Jeg læste et forum indlæg hvor det var tydeligt at fx Zepto maskinerne larmer temmeligt meget. Det ville være en katastrofe at give 8000+ kr for en bærbar og så opdage at den larmer så meget.

Jeg er selv "hooked" på enten Vega, HP eller Novabook men er meget i tvivl om hvad jeg kan tillade mig at købe - samtidigt med at jeg holder støjniveauet nede...Er der ting jeg specifikt bør undgå? Fx "den type grafikkort" eller "den type processorer" eller "undgå 7200 rpm disks".

Jeg spiller ikke spil, men jeg vil gerne have noget med "spark i". Jeg sidder med en Core2 2Ghz HP/Compaq på arbejde og ser helst IKKE at en ny bærbar bliver langsommere :)

Nogen råd?

--
Gravatar #2 - Sanity
8. sep. 2008 17:07
Har samme bekymringer som dig og er selv ved at købe ny bærbar, jeg sidder nemlig med en gammel Asus der larmer som en støvsuger...

Som regel følger der støj med ydeevne, selvfølgelig ikke helt proportionelt, men jeg tror ikke det er helt galt at sige sådan. Jo mere power der skal pakkes ind på lidt plads, jo mere larm. Dog arbejdes der en del på at udvikle komponenter der bruger mindre strøm, udleder mindre varme, og derfor ikke skal køle så meget => mindre støj.

Jeg er ved at bestille en Novabook Fuzion v2. Et ordentligt monster af en computer, så jeg frygter det værste. Om en uges tid kan jeg sige mere, der er sikkert også kommet et par anmeldelser af netop den maskine har jeg hørt. Jeg spurgte >sælgeren< mht. støjen, og han sagde, at selvfølgelig ville der være noget lyd, men han synes at det var rigtig godt i forhold til kraften i maskinen, og han sagde også at det slet ikke var lige så meget som deres XLerator maskiner. Så nu må vi se...

Jeg tror generelt ikke man kan sige undgå f.eks. 7200 rpm diske, tror det betyder mere hvor godt de er fremstillet, så man skal nok gå mere efter kvalitet på de enkelte komponenter frem for at afskrive bestemte typer dele.
Gravatar #3 - ITemplate
8. sep. 2008 19:13
Det skal blive interessant at høre hvordan din Fuzion lyder. Jeg er nok at finde i den lidt billigere ende, jeg har sendt en email til EU-Computer service tidligere idag, om en objektiv vurdering af hvor meget en "Spiro" larmer.

Tak for svar.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login