mboost-dp1

Bærbar med vægt på kvalitet

Gå til bund
Gravatar #1 - mads_laur
13. feb. 2009 13:35
Efter at have læst lidt herinde virker det til at det her er et forum hvor man får nogle gode, seriøse svar.

Jeg har været igang med at afsøge markedet for bærbare computere, da min gamle medion står med mere end det ene ben i graven. Jeg har dog svært ved at gennemskue markedet, særligt fordi de ting der er vigtigst for mig ikke sådan lige er til at finde ud af på nettet.

Computeren skal bruges til musik, lidt surfen og henten ting på nettet, og andet almindelig brug. Det er altså ikke så meget den vilde performance der er vigtig, men derimod at computeren er stille, rar at bruge, ikke bliver alt for varm, og frem for alt at den er holdbar. Min nuværende begyndte hurtig at fungere halvdårligt, larme med blæseren og HD'en og så videre. Det gider jeg ikke igen, så det er vigtigt at det er kram. Det gælder både komponenterne, men også selve computeren, da den bliver flyttet rundt i lejligheden hele tiden, og det ender tit med at man bare løfter i hjørnet eller lignende. Det vigtigste er at den kan opfylde de krav. Og så skal den have DVD-brænder. Det trækker også meget op hvis man kunne finde en der ser nogenlunde pæn ud.
Jeg vil derudover også foretrække en rimelig performance til prisen (processor, HD-størrelse, opløsning, mens grafikkort ikke er så vigtigt), decent batterilevetid, indbygget mikrofon, bluetooth og kamera og HDMI-udgang, men det er lidt mere optional.

Jeg havde forestillet mig at bruge en cirka 5000 da jeg ikke behøver have det vildeste nye grej - jeg kan dog godt strække budgettet lidt hvis jeg finder det rigtige.

Baseret på alle de her ting forelskede jeg mig næsten i en sony vaio FW21E (http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=393493&cks=ASS&assoc=B2EE2DC9-79A9-4643-8E9B-BB3EEB25CF18, 6700,-), som virkede passende. Da jeg fik set den i virkeligheden var den dog lidt mindre lækker i finished og mere chunky end jeg troede, så nu ved jeg ikke rigtigt om det skal være den.
Har ladet mig fortælle at Acer også skulle kunne honorere mine krav om kvalitet og komfort, ligesom Lenovo, dell og de nyere HP også skulle være ok, men kan ikke rigtig finde ud af om det er rigtigt.

Undskyld hvis det blev lidt langt, men håber at der er nogen der lige har set noget der passer helt perfekt.
Gravatar #2 - MiniatureZeus
13. feb. 2009 14:33
For det første får du ikke meget kvalitets bærbar for 5-6.000 kr., du skal nok fordoble dit budget lidt, eller kigge brugt.
For det andet går jeg udfra du kun er interesseret i en Windows PC?

For det tredje, hvis du kigger efter en bærbar i den størrelse (omkring 15,4"-16,4") og den skal kunne holde til at blive løftet i hjørnet rundt i huset, så kender jeg kun to mærker som kan det, Apple MacBook Pro (old alu) og Lenovo Thinkpad. Ingen af disse kan du ikke få til 5-6k hvis den skal være nogenlunde up2date.

Med hensyn til Acer, HP, Lenovo og Dell, så lad os tage dem en ad gangen:
HP og Acer er begge meget billige computere, som lokker med mange features og store hastigheder. De er dog ikke bygget til at blive slæbt rundt i et hjørne og de er generelt lavet af knirkende plastic. Til prisen er de dog gode, men forvent ikke at de holder i mange år frem eller er specielt lydløse.
Dog er specielt HPs business serie ret så lækker og på højde med Dells business serie også.
Og nu vi er ved Dell, så ville jeg nok kigge mod dem. De laver nogle yderst gode bærbare til tit ret billige penge. Vosvo er dog generelt meget billig og ringe kvalitet. Dell har dog tit gode tilbud og lige nu kan du få den ret lækre og helt nye Inspirion 15 til omkring 6k. inkl. deres killer hjemmeservice som er virkelig nice. Hvis du skal en klasse op i performace og stil så kig på deres Studio 17, også en decent bærbar. Dog er det hotteste hos Dell pt. deres XPS M1330 som både fås i 13,3 og 15,4", dog også til en lidt højere pris. Den forventes desuden snarest (inden for et 3/4 år) at blive kraftigt opdateret.

Lenovo snyder lidt med at de både laver ThinkPads og deres egne serier. Umiddelbart er det dog kun deres ThinkPads som er noget værd, de andre er for dyre i forhold til den plastikkvalitet du får.

For lige at vende Sony også, så det et fedt mærke, men ikke i den billige ende dog.

Til dine behov ville jeg dog helt klart gå efter en Dell XPS M1330 og selvom det er en gamer pc, så er den ultra lækker til en relativt billig pris. Sekundært ville jeg kigge på den dyreste inspirion 15 med deres hjemmeservice...

Held og lykke
Gravatar #3 - Systran
13. feb. 2009 17:18
Er en ASUS kind-a-guy :) Synes de laver nogle kvalitetscomputere, men som #2 mener jeg heller ikke, at man får meget kvalitet får ~5000 kr.

Kommer også an på, hvor du køber din computer henne. Du får væsentligt mere kvalitet for f.eks. 8000 kr. i Expert eller komplett.dk end du gør i Bilka, uanset om det er det samme mærke, der handles med i de pågældende forretninger.

Men http://www.asus.com/ er bestemt et kig værd, synes jeg!

God jagt :)
Gravatar #4 - Bean
13. feb. 2009 18:44
Hvis prisen er lige gyldig har Sony en VAIO serie der lige er kommet til danmark - jeg har selv den helt lille TT model, og den er fnatastisk!

Lækker, lydløs, brugbar.

Men så skal du også op i 18.000 kroner og der over for en TT model.
Dog er der billigere modeller der er lidt stører end den lille TT's ca 10".

Held og lykke ;)
Gravatar #5 - TullejR
13. feb. 2009 19:30
#4: Men nu var pris lige netop IKKE ligegyldig!

Dit indlæg er intet andet end blær', og det er ganske nytteløst.
Gravatar #6 - Plimmer
14. feb. 2009 14:08
Toshiba er også værd at kigge på, de laver nogle ret holdbare maskiner.
Gravatar #7 - mads_laur
14. feb. 2009 16:56

Super svar
Respekt. Dér.

Er godt klar over at budgettet er relativt lavt - satsede på at man måske kunne finde bærbare fra sidste generation, hvor det ikke var det nyeste nye, men stadig var solidt. Eller at bytte perfomance med kvalitet, om du vil.

Jep, går efter windows. Du hentyder til Mac? Mit umiddelbare indtryk er at MacOS ikke er noget for mig, og desuden starter priserne vel over mit budget? (men ja, designet er rigtig, rigtig godt)

Prøvede at kigge lidt grundigere på Dell. XPS M1330 virker som et rigtigt godt bud. I forhold til sony vaio FW21E virker det dog som om man får omtrent det samme for pengene, hvor sony har lidt bedre specs (ram, processor, skærm + bluray), mens XPS'en til gengæld er lidt mindre. De koster næsten det samme.
Men det er selvf alt sammen på papiret, og mit primære problem er at finde ud af hvordan de reagerer på at stå tændt 8-16 timer om dagen (særligt om de larmer og bliver varme), og om de er komfortable at bruge.

Generelt tak til folk der har gidet at smide et bud ind - hvis I har en bestemt model i tankerne, og har erfaring med dem i forhold til ovenstående ville det være super (er i sidste ende ikke så interesseret i specs, men mere handson erfaring med den slags brug.

og #4: selvom jeg skrev at budgettet kunne strækkes mente jeg ikke med over 350 %...
Gravatar #8 - Bean
17. feb. 2009 07:25
#5 det er som man tolker det:

Det er en personlig erfaring med en stilren og lækker PC. Evt. til inspiration til ligende kloner til under det halve !

Se venligst på tingene fra flere synvinkler før du stempler mig irrelevant.
Gravatar #9 - praktikant muffe AKA pewbe
17. feb. 2009 07:35
Jeg ville ikke anbefale Acer... Har selv tre styks, og har haft alle tre til rep... Kvaliteten er meget plastik-agtig, de larmer og de bliver varme... Så ikke noget for dig (: (Men de klarer nemt være tændt i mange timer ;) )
Gravatar #10 - Zombie Steve Jobs
1. mar. 2009 15:51
Hvis du ombestermmer dig og gerne vil prøve Os X, så kan du evt. se om du kan få fat i en brugt Powerbook G4 12" - den er gammel og skærmen har et sært format, men den er lækker, solid og ganske lille. Det er en af de mest holdbare computere jeg nogensinde har haft. Yderligere synes jeg også, at det er den flotteste laptop, der nogensinde er lavet. Den er lavet i lækker alu og kan vel sammenlignes med en Macbook Air men med mere fokus på performance en portability.

Jeg har en og den funger glimrende efter enormt mange år. Dog er den bare filserver nu men står tændt 24/7.
Man kan få en 1,3 ghz, 120gb hd, 768mb ram for omkring 3k. Du skal nok være villig til at kyle 500 efter et ny batt.
I de 4-5 år jeg har haft den har der aldrig været det mindste i vejen med den og har kun lavet 1 format/reinstall.

Hvis du vil have noget ordentligt vil jeg som de andre sige, at du er nødt til at kaste lidt flere penge efter den end 5k.

#8 Op vil ikke bruge mere end 5K og du kommer med en til 18K - det er da irrelevant i høj grad.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login