mboost-dp1

Beregn ledningstykkelse/kvadrat

Gå til bund
Gravatar #1 - myplacedk
4. dec. 2011 14:21
Så jeg er ved at rode med noget hardware, og skal trække nogle ledninger. Men hvor tykke skal de være?

Længde: max 2m
Volt: 5
Ampere: max 0,0015

Kan jeg så tage en stump netværkskabel (det har jeg rigeligt af) og skille ad? Det er 0,2 mm² (AWG 24) kobber.
Gravatar #3 - myplacedk
4. dec. 2011 18:20
Mjoh tak, men det får jeg ikke så meget ud af. Den kan hjælpe med 6 volt, ikke 5. Oh well, close enough.

Og så går den kun ned til 5 watt. Jeg vil jo gerne gå ned til de 0,0075 watt jeg skal bruge.

Hvis jeg så siger 6 volt og 5 watt, så får jeg i hvert fald en ledning der er mere end rigeligt stor. Det er 0,75 kvadrat.

Det hjælper mig ikke så meget til at finde ud af om mit 0,2 kvadrat kan bruges.

Nå, men måske kan jeg finde formlen bag nomogrammet ved at lave nogle målepunkter og ... matematikere lidt på det. :)
Gravatar #4 - myplacedk
4. dec. 2011 18:41
myplacedk (3) skrev:
Nå, men måske kan jeg finde formlen bag nomogrammet ved at lave nogle målepunkter og ... matematikere lidt på det. :)

Meh, det har jeg da egentlig ikke lyst til at bruge så meget tid på.

Hvis ikke newz kan hjælpe, så er der da et par svagstrømsingeniører i omgangskredsen. Kan de heller ikke huske formlen, så skaffer jeg noget 0,5 kvadrat, det er vist det største der kan gå i et almindeligt breadboard, det må være rigeligt.
Gravatar #5 - Daniel-Dane
4. dec. 2011 18:46
myplacedk (4) skrev:
Hvis ikke newz kan hjælpe [...]

Det er lang tid siden, jeg har haft Fysik B. Undskyld.
Gravatar #6 - myplacedk
4. dec. 2011 19:23
Det er helt okay, jeg kan lide dig alligevel. Trods det, og meget andet.
Gravatar #7 - Alrekr
5. dec. 2011 12:56
http://www.eksperten.dk/spm/574444 skrev:
Jeg lærte på et tidspunkt en tommelfinger regel der siger kvadratet * 10 = amp og da watt = amp * volt skulle den brugte ledning måtte belastes med 7,5 amp hvilket er 1725 watt om så tommelfinger reglen holder vand ved jeg ikke men indtil jeg bliver modsagt bruger jeg denne regel.
m.v.h.
tlv

Derudover:
http://web.archive.org/web/20070316211151/http://home1.inet.tele.dk/ehh/elektronik/formel/spm/spm.htm skrev:
kvadrat = (specifik materialemodstand*længde)/ledningsmodstand

Gravatar #8 - myplacedk
5. dec. 2011 13:43
kvadratet * 10 = amp

=>
0,2 * 10 = 2 A

2 A >> 0,0015 A

Det tyder på at det går. Problemet er så at det ikke skalerer lineært. Altså det dobbelte areal (dobbelt mængde af materiale) giver ikke dobbelt op på strømstyrke, da arealet (til varme-afgivelse) ikke bliver fordoblet. Men hvis det er skidt at skalere op, må det være godt at skalere ned. Altså resultatet må være et eller andet sted over 2 A. Endnu bedre.

Alrekr (7) skrev:
kvadrat = (specifik materialemodstand*længde)/ledningsmodstand

Ifølge den side får jeg det til at min ledninger får en modstand på 0,175 ohm. Det virker også ganske acceptabelt.

Det tyder på at den ledning jeg har er ganske fin.
Gravatar #9 - myplacedk
5. dec. 2011 14:07
Ny tanke: Power Over Ethernet. En standard for at levere strøm over samme type kabel.
Alt efter hvilken standard man vælger, får man mellem 13 og 34 watt, og 37-57 volt.

Så må det også kunne trække den smule jeg skal bruge.

The end.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login