mboost-dp1

Bestilt ny PC - meninger?

Gå til bund
Gravatar #1 - Chillypill
6. okt. 2011 09:36
Så for noget tid siden luftede jeg tanken om at købe en ny PC og fik nogle reaktioner herinde fra. Nu har jeg taget springet og brugt 5400 på denne PC

CPU
Intel Core i5-2500K 3.3GHz 6MB S-1155

Cabinet
Cooler Master Elite 430 Black

GPU
1024MB XFX ATI Radeon HD6870 900M DDR5 PCI-E

RAM
8GB DDR3 1600M Kingston HyperX Grey (2x4GB)

PSU
600W Corsair CX CMPSU-600CXV2EU 120mm

Motherboard
Gigabyte GA-Z68AP-D3 ATX LGA1155

Harddisk
Seagate Barracuda 7200.12 1 TB

Det er samle selv selvfølgelig, ellers ville de koste mere.

Jeg kommer nok til at overclock CPUen til 3.8Ghz, men overordetnet set er jeg virkelig tilfrids med hvad jeg får for pengene. Overvejede at Købe et Radeon 6950, men det er altså 700kr dyrere og 6870 må stadig siges at være highend.

Hvad synes i?
Gravatar #2 - Hithlum
6. okt. 2011 09:55
Jeg ville nok personligt være gået efter et 560ti .. men nu er jeg også en Nvidia kinda guy. :P
Gravatar #3 - trylleklovn
6. okt. 2011 09:56
Hvad bruger du af køling på CPU'en? Bare stock eller hvad?
Gravatar #4 - Chillypill
6. okt. 2011 10:36
Jamen jeg ved det faktisk ikke helt. Følger der ikke en fansink med til CPUen?

jeg skal alligevel ind til Phoenix computer og hente alle delene, så de kan vel sælge mig en køler hvis det er nødvendigt
Gravatar #5 - snesman
6. okt. 2011 10:37
ssd?
Gravatar #6 - terracide
6. okt. 2011 10:42
snesman (5) skrev:
ssd?

snesman (5) skrev:
ssd?

snesman (5) skrev:
ssd?

Hell yeah x 3...en ny PC uden SSD giver ingen mening.
Gravatar #7 - Chillypill
6. okt. 2011 10:58
jeg har ikke brug for hurtig load/write tider.
Gravatar #8 - Hånter
6. okt. 2011 11:04
Chillypill (7) skrev:

Nej nej, jeg har da heller ikke brug for en 458 Italia - men havde jeg muligheden, havde jeg da købt den.

... hvis den altså var lige så billig som en SSD.

Edit: stave/nummer bøf.
Gravatar #9 - terracide
6. okt. 2011 11:06
Chillypill (7) skrev:

Det lyder som om du aldrig har siddet ved en PC med en SSD.
Det er lidt som at skifte fra en PIII til en i7...husk at spænd selen,
Gravatar #10 - Dawich
6. okt. 2011 11:07
Hvis du alligevel køber et motherboard med z68-chipset, så synes jeg du skal overveje Smart Response Technology.

Så kan du købe en SSD på 40-60 GB til omkring 600 - 700 kr. De filer du bruger vil så automatisk blive lagt på SSD-harddisken, hvilket giver computeren et stort boost til en overkommelig pris. Det kræver selvfølgelig, at første gang du kører en fil vil det være med normal harddisk-hastighed, men næste gang vil det være med SSD-hastighed.

Jeg kører selv med en 40 GB SSD som cache og jeg har været sindsygt glad for det - måske det har jeg været mest glad for i mit set-up. (Har stort set købt den samme computer som du tænker på for et par måneder siden).
Gravatar #11 - Chillypill
6. okt. 2011 11:25
terracide (9) skrev:

En SSD vil stadig ikke påvirke min ingame preformance :/

Dawich (10) skrev:
Hvis du alligevel køber et motherboard med z68-chipset, så synes jeg du skal overveje Smart Response Technology.

Så kan du købe en SSD på 40-60 GB til omkring 600 - 700 kr. De filer du bruger vil så automatisk blive lagt på SSD-harddisken, hvilket giver computeren et stort boost til en overkommelig pris. Det kræver selvfølgelig, at første gang du kører en fil vil det være med normal harddisk-hastighed, men næste gang vil det være med SSD-hastighed.

Jeg kører selv med en 40 GB SSD som cache og jeg har været sindsygt glad for det - måske det har jeg været mest glad for i mit set-up. (Har stort set købt den samme computer som du tænker på for et par måneder siden).

Okay. interessant. måske burde jeg købe den her 60GB SSD alligevel til 509 KR

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=al...

hmm. Jeg ville bare ikke give 1200+ for en hardisk når jeg alligevel bare skal bruge computeren til at spille, men hvis jeg kan nøjes med en 60GB i raid så er det noget andet
Gravatar #12 - terracide
6. okt. 2011 11:30
Chillypill (11) skrev:
terracide (9) skrev:

Så bestilt du blot en flaskehals.
Jeg troede ikke jeg ville kunne mærke at gå fra RAID 0 HDD's til én enkelt SSD...men det er den største upgrading jeg længe har lavet på min PC...

Gravatar #13 - Chillypill
6. okt. 2011 11:58
Hmm. Det bliver næste måned med SSD så. Har lige spenderet 6600 på skærm+computer
Gravatar #14 - Dawich
6. okt. 2011 13:59
Med en Smart Respons Technology-løsning vil du også kunne installere SSD-harddiksen senere.
Gravatar #15 - Plimmer
6. okt. 2011 14:54
terracide (12) skrev:
Så bestilt du blot en flaskehals.
Jeg troede ikke jeg ville kunne mærke at gå fra RAID 0 HDD's til én enkelt SSD...men det er den største upgrading jeg længe har lavet på min PC...

Det er i mine øjne en ligegyldig flaskehals i spil. Langt de fleste spil jeg spiller sidder man alligevel og venter på laveste fællesnævner hvad angår loadtider.

Så vil give OP ret i at hvis han mener penge pungen har blødt nok, så er det dét helt rigtige sted at skære.

Jeg havde nok ikke købt det kabinet, men fred være med det.
Gravatar #16 - Chillypill
10. okt. 2011 07:44
Obs.

Jeg skal hente min computer imorgen, men efter at have set nogle reviews online har jeg valgt at skifte mit 6870 ud med 6950. Tanker/ kommentater?

En anden ting; Har prøvet forskellige power compsumtion tests online. De fleste siger jeg skal bruge 350-500, Asus's mener dog jeg skal bruge 550-600.

Er min 600W nok taget i betragtning jeg gerne skal have lidt at give af?

Takker
Gravatar #17 - madeinrussia
10. okt. 2011 08:56
jeg har købt en 750w så jeg evt. senere kan køre SLI uden at støde på problemer.

Vil også sige at SSD er must have, og det hjælper hvis du installerer spil på den, selvom det ikke er anbefalet, men helt klart pengene værd.

Stock køler er ikke super god, jeg skiftede min ud med en s100 corsair, men en s60 kunne også havde gjort tricket.

Kabinet kender jeg ikke, men husk at købe et hvor du kan føre kablerne under bundkortet, og som er lydisoleret.

grafikkort er 560ti nok sjovere, men det er smag og behag.
Gravatar #18 - Chillypill
10. okt. 2011 09:11
6950 er bedre end 560 TI. Som sagt gider jeg ikke betale for en SSD det et er ligemeget ingame.

hmm. Måske køber jeg så en 750W
Gravatar #19 - madeinrussia
10. okt. 2011 09:32
Hvis du installerer spillene på SSD så jo, de starter hurtigere installerer hurtigere og booter hurtigere in game, f.eks. League Of Legends står jeg altid som den første færdig, selvom jeg ikke har en særlig god netforbindelse.

Et eller andet gør det.

Det er bedre at havde lidt for meget W på PSU end lidt for lidt imo :) - nederen at skulle ud og bruge penge på en helt ny senere, istedet for at give 100kr mere nu :)

Mht grafikkort er det vist ikke afgjort, alle jeg spurgte kom med forskellige svar på hvad der var bedst, det der skræmte mig væk fra 6950 er dårlige erfaringer med AMD drivere.
Gravatar #20 - Chillypill
10. okt. 2011 09:58
Ja - men du skal stadig vente på de andre om så du loadede på et halv sekundt.

Jeg er 100% sikker i mit valg af 6950. Det er KLART det bedste kort til prisen
Gravatar #21 - BlackFalcon
10. okt. 2011 10:09
For det første, 600W kvalitets PSU er mere end rigeligt til både OC og SLI for langt de fleste.

Chillypill (11) skrev:

Jeg har læst hvad du skriver om at være den første til at loade, og det er fair nok, men se også her for et mere nuanceret billede: http://www.anandtech.com/show/4329/intel-z68-chips...

Dawich (10) skrev:

Men husk nu lige at SRT ikke kun er guld og grønne skove. Se fx. testen på side 8 (Real World Tests) hvor en simpel fil-kopiering tydeligt viser svaghedstegn i SRT-teknologien. Husk også at iflg. selvsamme artikel at der ikke understøttes TRIM! Jeg vil i den grad anbefale at spare op en måned mere og købe den ægte vare i stedet for. Se fx. her hvor det forventeligt vises, at den reelle effekt af SRT afhænger af ens forbrugsmønster: http://www.anandtech.com/show/4329/intel-z68-chips...

kilden skrev:
A pure SSD setup is going to give you predictable performance across the board regardless of what you do, whereas Intel's SRT is more useful in improving performance in more limited, repetitive usage models. Admittedly most users probably fall into the latter category.
Gravatar #22 - madeinrussia
10. okt. 2011 10:17
Jeg tog en test med 2 x 560ti og resten af mit setup på rigtig mange sider, og der røg jeg op på 550w. så ville hellere være sikker end at køre med så lidt overskud, og prisen er næsten lige.

Ja du har ret, man venter på andre, men det er sku rart ikke at være den de venter på hver gang.

Jeg bruger ssd til OS, udpakning af filer (HD film f.eks.) til de største spil og alle programmer, det er en 120gb jeg har købt, men vil mene en 40/60gb ville være fint til det - og så dyr er den altså heller ikke.

Det er dog klart den del i min pc jeg er mest glad for, den forskel i boot af windows der er, er virkelig stor.
Gravatar #23 - BlackFalcon
10. okt. 2011 14:35
madeinrussia (17) skrev:
Stock køler er ikke super god,

Det overraskede også mig, men faktisk siger folk herinde det modsatte :)
http://newz.dk/forum/hardware/gamer-pc-til-maks-7-...
Gravatar #24 - madeinrussia
10. okt. 2011 14:43
Altså min stock kørte fint indtil den fik en bitte clock, så larmede den og teede sig som en 12 årig teenager.. og jeg havde også standard kølevæske.
Gravatar #25 - Chillypill
12. okt. 2011 11:07
Så har jeg købt og samlet den

Det blev til

CPUIntel Core i5-2500K 3.3GHz 6MB S-1155
KabinetCooler Master Elite 430 Black
GPUASUS GeForce GTX 560 Direct Cu II 1 GB
RAM8GB DDR3 1600M Kingston HyperX Grey (2x4GB)
PSU600W Corsair CX CMPSU-600CXV2EU 120mm
MotherboardGigabyte GA-Z68AP-D3 ATX LGA1155
HDDSamsung 1TB 7200rpm

Jeg har ca. givet 5500

Jeg kan sige at med stock kører CPU'en idle på ca 40grader mens den kommer op på ca 70 ved intensiv gaming - Jeg skal Bestemt ikke overclocke den med stock.

Kabinettet er virkelig virkelig lækkert og jeg er yderst positivt overasket over det til den nette pris af 400kr.

Grafikkortet sluger alt med max settings. Jeg prøvede at køre world of warcraft med max settings og den lå mellem 45-250fps i DX9 alt efter om det var stille landskab eller der skete en masse. I DX11 capper den som oftest på 60fps, men rammer nogle gange ned på 40fps hvis der virkelig sker meget. (1920x1080)

League of legends kører max fps stabilt med 1920x1080.

Starcraft 2 har jeg ikke benched med FPS endnu, men det kører meget glat med alt på ultra.

Mine ram var sat til 1333 da jeg satte dem i, nu har jeg clocked dem til 1600 - dette gør vel ikke noget da det er 1600mhz RAM?
Gravatar #26 - madeinrussia
12. okt. 2011 11:33
Sjovt, har næsten det samme setup bare med en anelse andre komponenter, det kostede mig 7500.. kan være jeg skulle havde gjort som dig og sparet lidt på diverse :) nårh whatever.. nu er det forsent :)

Ja stock køler er "ok" men jeg kan ikke lide at min CPU ligger på 70 grader uanset hvad jeg gør.

Med s100 corsair så kan jeg presse alle cores på 100% i over en halv time hvor den ligger på 57 grader ca. det er med standard overclock som man kan sætte i bios :)
Gravatar #27 - Chillypill
12. okt. 2011 11:39
Jeg tror jeg køber en Noctua NH-D14, det virker som en virkelig awesome køler
Gravatar #28 - Dawich
12. okt. 2011 13:24
BlackFalcon (21) skrev:
Men husk nu lige at SRT ikke kun er guld og grønne skove. Se fx. testen på side 8 (Real World Tests) hvor en simpel fil-kopiering tydeligt viser svaghedstegn

Hele det review du linker til er jo stort set positivt - bortset fra når man kopiere filer, som kun vil gå en smule hurtigere end normal harddiskhastighed. De skriver på samme side, at operativsystemet kører med stort set samme hastighed, som hvis det var installeret på en normal SSD. Og loadtiderne for spil du tidligere linkede til havde også nogle rigtig gode tider.

Men det er vel sjældent man kopierer noget fra en harddisk til samme harddisk. Et eksempel på det faktisk kan gå hurtigere: I går hentede jeg Warcraft 3 (700 MB) til min harddisk - dermed blev den også cached på min SSD-harddisk. Da jeg skulle installere tog det under 2 sekunder, fordi den kunne føre det direkte til harddisken fra SSD'en.

BlackFalcon (21) skrev:
Se fx. her hvor det forventeligt vises, at den reelle effekt af SRT afhænger af ens forbrugsmønster: http://www.anandtech.com/show/4329/intel-z68-chips...

De bruger en 20 GB SSD-harddisk - måske fordi de fokusere meget på at det skal være billigt? Jeg ved det ikke. Hvis man køber en større SSD-harddisk, så vil man overhovedet ikke komme ud i de problemer med, at harddisken bliver fyldt op, så anden data ryger ud af cachen. I mit første indlæg foreslog jeg en harddisk på 40-60 GB - netop af den grund.

Chillypill (27) skrev:
Jeg tror jeg køber en Noctua NH-D14, det virker som en virkelig awesome køler

Noctua NH-D14 er nok den bedste køler. Men jeg forstår ikke du vil bruge 600 kr. på et stykke metal, men ikke 600 kr. på en SSD harddisk, som gør din computer dobbelt så hurtig hver gang du loader noget.
Gravatar #29 - madeinrussia
12. okt. 2011 13:32
hvordan sætter jeg harddisken til at køre som cache? den har os på som standard.
Gravatar #30 - Chillypill
12. okt. 2011 13:33
tror også jeg kommer til at købe en 60 eller 120 GB SSD til SRT i løbet af lidt tid, men da jeg er øm omkring min CPU vil jeg have køleren først.
Den kom trods alt op på 71c grader igår efter jeg spillede
Gravatar #31 - Dawich
12. okt. 2011 14:29
madeinrussia (29) skrev:
hvordan sætter jeg harddisken til at køre som cache? den har os på som standard.

I dit tilfælde med en SSD-harddisk på 120 GB, så kan du dele den op, så 40-60 GB kører som cache og det resterende fungerer som normal harddisk. Vil ikke mene man har brug for mere end det som cache. Du kan så have OS og vigtige programmer på den resterende del af SSD-harddisken, som vil fungere som en normal SSD-harddisk.

For at få en SSD-harddisk til at virke som cache, så er det vigtigt, at den harddisk man har installeret OS på, har været installeret i "Raid-mode" i BIOS. Hvis man ikke har det, så er det vist lettest at formattere og geninstallere i "raid-mode"

Hvis / når harddisken er i raid-mode så er det bare at installere et lille program fra intel i OS og så virker det.

Der står også noget om det her:SSD Caching
Gravatar #32 - izym
12. okt. 2011 14:34
Chillypill (30) skrev:

Og hvad så?
Gravatar #33 - BlackFalcon
12. okt. 2011 14:40
Dawich (28) skrev:

Hele det review du linker til er jo stort set positivt - bortset fra når man kopiere filer, som kun vil gå en smule hurtigere end normal harddiskhastighed. De skriver på samme side, at operativsystemet kører med stort set samme hastighed, som hvis det var installeret på en normal SSD. Og loadtiderne for spil du tidligere linkede til havde også nogle rigtig gode tider.

Men det er vel sjældent man kopierer noget fra en harddisk til samme harddisk

Jeg prøver netop ikke på at male fanden på væggen, men at give et nuanceret billede af SRT's fordele og ulemper. SRT er bare ikke kun fordele. Hvis man har råd (600 vs. 1200 kr) til en ren SSD-løsning vil det altid være at foretrække. Alternativt vil jeg anbefale en løsning hvor man fx. afsætter ~80GB til OS+Apps, og bruger resten til SRT for HDD'en.
Gravatar #34 - madeinrussia
12. okt. 2011 14:44
Vil det gavne mig meget at bruge den som cache istedet for bare som ssd? skal trodsalt reainstall en del hvis det skal op :p
Gravatar #35 - BlackFalcon
12. okt. 2011 14:48
izym (32) skrev:
Chillypill (30) skrev:

Og hvad så?

Det er 1,6 grader fra Tcase.

Jeg er dog overrasket over den høje temperatur ved gaming. Det burde ikke være så højt imo. Har du selv lagt pasta og sat køler på? Et forsigtigt bud ville være, at du måske skal gøre det igen, eller tjekke dit air-flow.

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2196887 skrev:
2500k runs low 30c idle and 60c mostly in gaming (3d), high 70c to low 80c in Prime95 (torture)]
Gravatar #36 - izym
12. okt. 2011 15:15
BlackFalcon (35) skrev:
Jeg er dog overrasket over den høje temperatur ved gaming. Det burde ikke være så højt imo. Har du selv lagt pasta og sat køler på? Et forsigtigt bud ville være, at du måske skal gøre det igen, eller tjekke dit air-flow.

Eftersom vi ikke ved hvad han gamede, kan man ikke bare konkludere at det er unormalt uden videre.
Gravatar #37 - Chillypill
13. okt. 2011 08:04
Der var kølepaste på den stock køler som fulgte med.

Jeg gamede bare World of warcraft i 1080 med max settings og starcraft 2 i 1080 med max settings.

Jeg har måske ikke det bedste airflow i kabinettet, kun en 120mm front fan
Gravatar #38 - BlackFalcon
13. okt. 2011 13:08
izym (36) skrev:
Eftersom vi ikke ved hvad han gamede, kan man ikke bare konkludere at det er unormalt uden videre.

izym (36) skrev:
BlackFalcon (35) skrev:

Udfra samme betratninger, kan du heller ikke konkludere det er normalt. Jeg konkluderede dog ikke noget, men skrev jeg undrede mig, og spurgte ind til detaljer.

Langt de meste gaming trækker mere på GPU'en end CPU'en (aka CPU'en er ikke flaskehalsen og dermed skal den ikke ramme Tcase). Desuden kommer gaming ikke i nærheden af en Prime95 torture-test (jeg indrømmer der kan være ganske bestemte undtagelser, men intet i tråden har - overfor mig - indikeret OP skulle benytte disse). Igen, jeg har ikke konkluderet noget, men opfordrer OP til at være opmærksom på det.
Gravatar #39 - izym
13. okt. 2011 17:58
BlackFalcon (38) skrev:
Udfra samme betratninger, kan du heller ikke konkludere det er normalt. Jeg konkluderede dog ikke noget, men skrev jeg undrede mig, og spurgte ind til detaljer.

Langt de meste gaming trækker mere på GPU'en end CPU'en (aka CPU'en er ikke flaskehalsen og dermed skal den ikke ramme Tcase). Desuden kommer gaming ikke i nærheden af en Prime95 torture-test (jeg indrømmer der kan være ganske bestemte undtagelser, men intet i tråden har - overfor mig - indikeret OP skulle benytte disse). Igen, jeg har ikke konkluderet noget, men opfordrer OP til at være opmærksom på det.

Så har jeg misforstået dig. Jeg er ganske enig. Men når han kun har en 120mm intake, virker 71C sådan set meget rigtigt.
Gravatar #40 - Ronson ⅍
13. okt. 2011 19:16
Dawich (14) skrev:
harddik

Dawich (14) skrev:
hard-dik

Dawich (14) skrev:
hard dik

Ses.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login