mboost-dp1

Boot fra Firewire - hvilken disk ?

Gå til bund
Gravatar #1 - jhagense
10. dec. 2009 12:23
Hej
Skal have min første Mac om et par dage (bærbar Macbook Pro 15" :-)

Jeg er i den forbindelse ved, at se efter en ekstern disk der understøtter firewire 800. Nogen der kan anbefale hvilken ?
- kapacitet betyder ikke så meget (320gb er rigeligt)
- performance betyder meget
- støj betyder noget
- fysisk størrelse betyder noget
Jeg ønsker at kunne boote fra den interne disk, såvel som for den eksterne (firewire).

En opskrift på hvordan - vil jeg da meget gerne have - skræddersyet til en der IKKE har tidligere kendskab til Mac OS.
På forhånd tak :-)
Gravatar #2 - mvoigt27
11. dec. 2009 12:56
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4... den her understøtter E-sata, USB2, Firewire i daisychaning, at boote fra den indstiller du bare i bios, ligesom hvis du skal boote fra USB, Kapaciteten er nok lidt stor på denne her, men de fåes også mindre.....
Gravatar #3 - mvoigt27
11. dec. 2009 12:59
ellers en liste her over dem der understøtter Firewire 800.. http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&am...
Gravatar #4 - Clauzii
11. dec. 2009 18:37
#2:
Hvilken BIOS? Det' en MAC ;)
Gravatar #5 - mvoigt27
11. dec. 2009 20:35
#4 hehe, nå ja undskyld, på en MAC skal du holde option keyen nede når starter så den spørger hvad du vil boote fra, ellers mener jeg det er command+t når den booter der tvinger den til at starte over firewire, dog skal den speciel formatteres.
Gravatar #6 - jhagense
16. dec. 2009 07:01
Ok :-)
Men hvordan gør jeg helt nøjaktig. Jeg mener:
1. Jeg har en ekstern firewire 800 disk
2. Jeg har en nylig indkøbt Macbook Pro
3. Jeg ønsker nu at installere den Mac OS jeg har på den nylig indkøbt Macbook - så jeg kan bede sønnemand om, at benytte den eksterne og selv den interne. En opskrift herpå ?

Tak.
Vh/Jens :-)
Gravatar #7 - 3214N
16. dec. 2009 08:48
1) tilslut strøm og FW disk
2) isæt install medie
3) hold C tast nede indtil den booter fra mediet
4) kør install, og vælg at installere på FW disk.
5) hold alt knappen nede ved boot, og vælg den disk du vil boote fra.

Alternativt kunne du partitionere den interne harddisk i 2, og installere OS X på begge, så slap du for at skulle tilslutte den eksterne FW disk.
Gravatar #8 - Websheriff
17. dec. 2009 21:17
Disken der bliver nævnt i post 2 er meget hurtig over E-sata og Firewire, er selv den lykkelige ejer.
Gravatar #9 - trylleklovn
22. dec. 2009 19:44
Det lyder da helt absurd at skulle bruge en bærbar, fra OS på en ekstern harddisk. Hvad med bare at oprette en bruger til din søn... Eller hvis det er helt nødvendigt, så kan du jo partitionere den interne disk i to dele, som #7 nævner.
Gravatar #10 - MiniatureZeus
22. dec. 2009 20:23
Er helt enig med trylleklovn. Giver ikke rigtig mening. Hvis du laver en bruger med de rettigheder som du mener sønnen bør have, så er du vidst på den sikre side. Du kan bestemme rigtig mange ting mht. rettigheder på brugere. Jeg vil desuden anbefale dig, at du selv sidder på en bruger som har begrænset rettigheder. Det gør din mac meget sikker mht. fjendtligt malware. Hvis du skal installere et program, logger du bare på din admin bruger og installere programmet til alle de brugere du vil.

Brug hellere den eksterne harddisk til backup..

Og mht. kapacitet, så er harddiskpladsen så billig pt. at det er dumt at købe for små diske. 320 GB er alt for lidt om bare et halvt år.. Og hvis du vil tage backup med TimeMachine, så funker det bedst hvis den eksterne harddisk er mindst lige så stor som den interne (den som sidder i din computer)
Gravatar #11 - jhagense
23. dec. 2009 05:19
Har været i udlandet og kan først svare nu. Tak alle :-) Det kan jeg bruge til noget - har dog ikke modtaget min nye Macbook Pro endnu :-(

Har dog allerede købt den eksterne disk. En "Iomega 320Gb (understøtter Firewire 800)", som jeg håber er god - både som backup og som bootdevice (prøver det).
?
Gravatar #12 - MiniatureZeus
23. dec. 2009 09:50
320GB er godt nok ikke meget..
Gravatar #13 - Norrah
23. dec. 2009 10:04
#12 min primære harddisk er på 64Gb. Er fint tilfreds.
Resten ligger på en NAS, som system disk har jeg ikke behov for mere.
Gravatar #14 - MiniatureZeus
23. dec. 2009 10:49
Jeg tænker også som backup... Vi har en WD myBook på 500 GB som blev købt for et års tid siden, og den skulle bruges til backup fra to computere, hvor min var på 160 GB og min kærestes på 40 eller deromkring. Så der skulle reelt set kun bruges 200-220 GB, men allerede efter et halvt år, var vi ved at løbe tør.. Bare vores billeder fylder over 100 GB, og så alt det backup fra ens HTX tid fylder 50-60 GB.. Så synes meget hurtigt pladsen slipper op...
Gravatar #15 - Norrah
23. dec. 2009 13:19
#14 Har 2TB som jeg aktivt bruger, har kun 320gb ledigt, og det skyldes kun at jeg har slettet en del. Så plads kan fyldes op hurtigt.

Men han skriver jo specifikt som en "bootdisk" og der er 320gb rigligt. Den største harddisk jeg har i en maskine sidder i min Air, og den kommer jeg aldrig til at fylde op.
Gravatar #16 - MiniatureZeus
23. dec. 2009 13:23
jhagense (11) skrev:
Har været i udlandet og kan først svare nu. Tak alle :-) Det kan jeg bruge til noget - har dog ikke modtaget min nye Macbook Pro endnu :-(

Har dog allerede købt den eksterne disk. En "Iomega 320Gb (understøtter Firewire 800)", som jeg håber er god - både som backup og som bootdevice (prøver det).
?
Gravatar #17 - Norrah
23. dec. 2009 13:29
#16 Men hovedsageligt som bootdevice, tvivler da kraftigt på at han ønsker at ligge en masse filer på en harddisk hans "søn" eftersigende skal boote fra. Jeg går vel ud fra at det skyldes at den omtalte sønnemand, måske har en vane med at smide mærkelige ting ind, og harddiskens integritet måske er i fare.

Jeg læste følgende som at han ønsker at sønnen smider sit lort på den harddisk, holder sig fra farmands maskine, og samtidig så udnytter han lige resten til timemachine på min egen, så er han helt sikret, da begge vel næppe går ned på en og samme tid.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login