mboost-dp1

Bundkort - nyt system

Gå til bund
Gravatar #1 - cazotaro
7. jul. 2010 15:36
Hej

Jeg har i sinde at opgradere min computer da den efterhånden er lidt for vag til nyere spil.
Intentionen er derfor at den skal kunne køre de nyeste spil, men det behøver ikke være med bedst mulig grafik - så meget vil jeg ikke investere. Da jeg har et ok grafikkort liggende som det viste sig ikke fungerer i mit nuværende ASRock 775Dual-880Pro bundkort ønsker jeg i første omgang at opgradere til et nyt bundkort der understøtter nyt hardware så jeg kan opgradere hen af vejen.

Jeg ved desværre ikke så meget om bundkort så alle råd er meget velkomne. Desuden er mit udgangspunkt til selv at rode med det stort set begrænset til hvad jeg har læst mig til i tråde og de artikler om selvbyg der er her på newz.dk (Jeg håber resten kommer!) og andre steder på nettet - men det burde vel også være tilstrækkeligt.

Umiddelbart har jeg fat i en Intel Core I5 750, med en LGA1156 Socket.
Så kravene til bundkortet er at det understøtter den processor, har indbygget lydkort og ethernet og hvad der ellers hører til et bundkort?

Da jeg har været glad for det ASRock bundkort der sidder i min maskine, har jeg set lidt på:
ASRock P55DE3
-som har ret god FSB ? Som er anmeldt ok, dog med minus ved memory.
Og ud fra søge kriterierne også på:
Gigabyte GA-H55M-USB3
-som har USB 3.0, men hvis FSB jeg ikke kan finde og desuden er microATX hvilket jeg ikke ved om vil passe ? (mit nuværende er ATX)

Jeg håber I vil kommentere lidt på dem :) Og kom endelig med andre forslag!
De to eksempler skulle gerne give et indtryk af prislejet, men jeg vil altid gerne spare penge, eller høre om noget spændende der evt. er værd at betale ekstra for.

Et par yderligere opklarende spørgsmål:
-Når de nye bundkort understøtter DDR3 RAM vil det så være et problem at køre med DDR2?
-Mit kabinet har to USB porte og alm. mikrofon og jackstick foran - skal bundkortet specielt understøtte dette?
-Mit kabinet er ret lukket, inde ekstra blæsere og ikke ligefrem mange lufthuller - det grafikkort jeg vil bruge er passivt kølet (HD 4670). Naturligvis er dette ikke optimalt, men er det direkte et problem?

Jeg håber I vil give mig råd, på forhånd tak :)
Gravatar #2 - kinaholm
7. jul. 2010 15:59
Jeg kan ikke rigtig hjælpe dig med valg af bundkort, men kan svare på dine andre spørgsmål:
-Når de nye bundkort understøtter DDR3 RAM vil det så være et problem at køre med DDR2?

Ja, det vil være et stort problem.. :) (De er ikke kompatible og du skal derfor ud og investere i nye ram)
-Mit kabinet har to USB porte og alm. mikrofon og jackstick foran - skal bundkortet specielt understøtte dette?

Ja, det skal det. Men tror ikke, at der er nogle bundkort i dag, der ikke understøtter dette. Måske nogle pico- og nano-itx bundkorte, men det er også noget helt andet end almindeligt atx...
-Mit kabinet er ret lukket, inde ekstra blæsere og ikke ligefrem mange lufthuller - det grafikkort jeg vil bruge er passivt kølet (HD 4670). Naturligvis er dette ikke optimalt, men er det direkte et problem?

Om det er et problem, ja. Der skal være et godt airflow henover et passivt grafikkort for at det kan køle ordentligt.. Det er svært at svare på forhånd om hvordan det kommer til at køre, men jeg vil anbefale at købe et ikke-passivt kølet eller få skabt noget airflow i dit kabinet.
Gravatar #3 - cazotaro
8. jul. 2010 20:59

ok, du skal have mange tak.

Troede nu at hvis det understøttede DDR3 så var det bagudkompatibelt med DDR2, men havde også kun tænkt mig det som en midlertidig løsning.

Og mht til airflow, kan jeg så ikke sætte det sammen og så undersøge temperaturen under brug og se om det er et problem? Selvfølgelig bør jeg være forsigtig for at undgå at brænde noget af.
Gravatar #4 - kinaholm
9. jul. 2010 22:09
#3 nej, det er desværre ikke så let..

Og ja, mht. airflow kan du selvfølgelig godt samle systemet og se hvordan det virker... jeg har selv et passivt kølet grafikkort(min egen passivekøler, http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info... og så har jeg stripset en 120mm Noctua NF-P12 køler derpå(den er lidt pebret, men den siger ikke en lyd og så skaber den et super godt airflow)) - måske skulle du overveje en løsning som min..
Gravatar #5 - cazotaro
10. jul. 2010 11:50

Lyder som en enkel løsning, meget lettere end at ombygge kabinettet og indbygge en blæser mere i det. Mange tak!

Nogen der kan forklare mig hvorfor FSB så sjældent er opgivet? Benytter nogle producenter sig af en anden målestok eller noget jeg bør se efter?
Gravatar #6 - Daniel-Dane
10. jul. 2010 14:36
Er en FSB på 1333 Mhz ikke meget normal nuomdags?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login