mboost-dp1

Bytte om på bundkort, CPU, og ram

Gå til bund
Gravatar #1 - Thunder
29. mar. 2009 20:47
Hey folks

Jeg har 2 computere i mit hus.
Computer A.
Computer B.

Er det muligt at flytte bundkortet med ram og CPU på fra computer A til computer B? Vil harddiskene fra computer A og B så ikke brokke sig over manglende drivers osv? Skal man så til at formater begge harddiske eller?
Og er det i det hele taget en større operation eller hvad? Hvilke ting skal jeg være opmærksom på?
Det skal lige siges at begge computere skal være fuldt funktionsdygtige bagefter.
Der er Windows XP på begge maskiner.

På forhånd tak.

Hvis i har brug for specs så sig endelig til, det skulle lige gå lidt stærkt.
Gravatar #2 - kimx
29. mar. 2009 20:59
Om det vil virke eller ej kommer an på dit hardware. Men jeg ville anbefale at du enten reinstallerer eller flytter det eksisterende OS med hvis du ikke kan eller vil flytte harddiskene.
Gravatar #3 - Thunder
29. mar. 2009 21:06
Jeg vil ikke bytte om på harddiskene :)

Altså det svar jeg egentligt leder efter er om...
Vi antager vi har en komplet computer med harddisk, bundkort, ram, CPU, PSU osv.
På vores harddisk er der installeret windows XP, spil, programmer osv.
Vi åbner vores kabinet og kobler harddisken fra.
Vi henter derefter en anden harddisk fra en helt anden computer hvor der er installeret windows XP, billeder, dokumenter, musik pg sætter den til i vores computer.

Hvad sker der så når man booter? Vil windows så ikke klage over manglende drivers til bundkortet osv?
Gravatar #4 - kimx
29. mar. 2009 21:20
Der kan ske alt fra at den ikke starter op, dvs. BSOD med det samme, til at der fungerer fejlfrit. Men du risikerer også ustabilitet selvom det umiddelbart ser ud til at virke.

Men som sagt så kommer det meget an på hardwaren.
Gravatar #5 - Thunder
29. mar. 2009 21:30
Hm, okay kimx. Det var da en skam, at der ikke er noget præcist svar på det.
Troede ellers lige jeg havde fået alletiders idé ;-)
Gravatar #6 - Thunder
29. mar. 2009 21:34
Ville du så anbefale at jeg helt skulle lade være eller?
Gravatar #7 - kimx
29. mar. 2009 21:36
Jeg ville personligt ikke gøre det, men tag en backup af de ting der skal gemmes og prøv, du kan ikke ødelægge noget (andet end data) på det.
Gravatar #8 - Thunder
29. mar. 2009 21:43
Ødelægge data på det?
Hm, hvis jeg får BSOD når jeg prøver, så er det vel bare og sætte den gamle harddisk til igen. Så ville alt vel være som før?
Gravatar #9 - Clauzii
29. mar. 2009 21:43
#3:
Jeg har flere gange med succes benyttet følgende fremgangsmåde:

http://www.windowsreinstall.com/articles/waystorei...

Det der sker er at Windows XP under reinstallation geninstallere standard-drivere til din hardware. Så man skal ind og installere nye drivere under alle omstændigheder. Jeg har fundet ud af at hvis man installere samtlige drivere er succesraten større. Har faktisk kun oplevet 1 (ud af ca. 15), og ikke kun med min egen PC). Ikke umuligt, men med meget hardware tager det jo sin tid. Og som de også skriver er det bedst med samme servicepack.

Som du kan læse er det ikke en 100% sikker metode, så jeg tror ikke du skal gøre det hvis det f.eks. er en AMD64 til Intel Core eller noget andet i stil med en teknologi-opdatering af de store.

Medmindre du har en HD der er stor nok til at indeholde ghosts af alle dine drev hvis det ikke virker.

Den ene gang jeg oplevede at det ikke virkede, var den ene systemdisk desværre nødvendig at reinstallere.

Og nøjes med at prøve den ene vej først. Hvis det ikke virker, er der heller ikke såå stor sandsynlighed for at det virker den anden. Og så er der i det mindste kun et system der skal reinstalleres! :)
Gravatar #10 - Thunder
30. mar. 2009 20:56
Tænkte på...
I stedet for at flytte bundkortet så jeg skal til at geninstaller windows på begge maskiner - Kunne jeg så ikke bare nøjes med at flytte CPU og ram?
Det kræver selvfølgelig at CPU og ram er understøttet af bundkortet på begge maskiner.- Hvis jeg gør det så behøver jeg vel ikke geninstaller windows?

Jeg vender tilbage i morgen med specs på begge maskiner, det gør det lidt nemmere for jer at hjælpe mig.
Indtil videre tak til dem der følger med her.
Gravatar #11 - kimx
30. mar. 2009 21:00
Hvis du kan bytte cpu og RAM så burde der ikke være nogen problemer.
Gravatar #12 - amokk
30. mar. 2009 21:15
med windows XP kan du stort set altid få det til at spille efter at have skiftet hardwaren.

første gang du starter med det nye motherboard vil den måske give en BSOD. Du kan altid sætte disken tilbage i den gamle PC og køre videre. BSOD fejlen skyldes at windows er indstillet til at loade en IDE controller driver, som ikke passer til det nye motherboard.

Men det er som sagt ikke altid den kommer, det er primært hvis f.eks. det ene motherboard har intel controller og det andet f.eks. en nvidia eller via controller.

Løsning hvis der er BSOD:

Du booter bare fra en winXP CD og kører en repair - så overskriver den alle filerne i windows installationen og dine drivere, med de filer som ligger på CDen - så den går tilbage til at bruge default drivere til IDE controlleren.

Så booter den igen og dine data, programmer osv er som før.

Når du så har fået bootet maskinen, reinstallerer du først de rigtige drivere igen, og installerer diverse servicepacks, opdateringer osv. (som jo er blevet overskrevet under repair)

Så slipper du for at lave en komplet formattering
Gravatar #13 - Yulik
30. mar. 2009 21:35
Og når man skifter hardware ud i Win Xp skal man registrer den forfra :)
Gravatar #14 - Thunder
31. mar. 2009 10:21
Okay amokk. Tak for det præcise svar :-)
Men hvis jeg repair windows og den overskrive mine nuværende windows filer - Vil jeg så ikke også miste min registreringsdatabase?
Hvis jeg gør det, så vil spil og programmer jo ikke kunne køre, og så bliver jeg nødt til at installer dem igen.

SPECS:

Computer A:
BUNDKORT: Asrock 939S56-M http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=939S56...
CPU: AMD Athlon 64 3500+ venice (2,2 Ghz)
RAM: 1 GB fordelt på 2*512 MB DDR(PC3200)

Computer B:
BUNDKORT: Asus M2VTVM-VM890
CPU: AMD Athlon 64 X2 4000+
RAM: 2 GB fordelt på 2*1024 MB DDR2(PC2-5300)

Kunne ikke finde noget info på computer B's bundkort på google.
Gravatar #15 - themuss
31. mar. 2009 11:01
amokk (12) skrev:
Løsning hvis der er BSOD:
Too much work... Hvorfor ikke gøre tingene simple...

Manden skal bare fjerne IDE-driverne, installere de nye og rykke installationen over på det andet bundkort og boote, det er noget nemmere end reinstall....
Gravatar #16 - amokk
31. mar. 2009 12:31
#14 nej det er filerne som windows består af, som overskrives

Det er ikke din reg. database eller andre data - den reparerer bare din windows så den kan starte igen.

Jeg kan se det er hhv. SiS og VIA chipset du har, så du bliver nok nødt til at repaire da controlleren er forskellig

#15 den metode har jeg ellers ikke haft held med..

én ting er at den nye driver er til stede på maskinen, men noget andet er, at windows rent faktisk er sat til at bruge den på sin default boot device... Men forklar da gerne i detaljer hvis du har en nemmere metode
Gravatar #17 - Clauzii
31. mar. 2009 14:40
Som jeg skrev allerede i #9:

Kør en rep af windows med den nye disk i. IKKE noget med at vente på en Bluescreen eller andet møg.

Flyt disken, Boot op fra Windows CD, Rep windows.

Hvis du bare sætter HDen i og du kommer til en bluescreen (altså ikke kører reparation af Windows) kan du risikere at du ikke engang kan få disken til at køre i den gamle maskine igen...!
Gravatar #18 - themuss
1. apr. 2009 02:38
amokk (16) skrev:
#15 den metode har jeg ellers ikke haft held med..
Så hvis du skal skifte et bundkort fra IDE-mode til AHCI så reinstallerer du også?

Kort fortalt, booter du maskinen... Installerer de nye drivere.... Når windows beder dig genstarte slukker du maskinen.

Du tager så disken med din windows-installation med over i den anden maskine og booter den der.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login