mboost-dp1
Computer "dør"
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej,
Jeg har længe haft et problem med at min PC simpelthen dør, altså slukker. Det sjove er bare at den ikke gør det når har gang i et spil (fullscreen) men hvis den bare står og laver intet. Hvis jeg går ud af spillet så vil jeg miste skærm signalet og et par minutter efter ryger lyden også (lavet en mp3 test). Det kan ligeledes også ske efter en fresh reboot, hvis jeg ikke starter et spil op overhovedet men bare surfer vil den også på samme måde dø
Windows XP SP3
ASUS Maximus Formula
750w Crosshair PSU
Intel Q6600 2,4Ghz
4gb Kingston hyperX 800Mhz
2 * 500gb maxtor10 7200rpm
Alt er up to date, selv BIOS. Jeg har efterhånden prøvet alt...
Taget alt ud og sat i igen, testet RAM, testet GPU/CPU og PSU. Alle temperaturer er normale og der er ingen fejl på harddisken. Event viewer siger heller ikke noget. Ej heller er det strømstyring i windows der fucker, alt står på "never"
Er der nogen der har den fjerneste ide om hvad der kan være galt? Jeg går snart ud af mit gode skind!!
HJÆLP FOR POKKER!
Jeg har længe haft et problem med at min PC simpelthen dør, altså slukker. Det sjove er bare at den ikke gør det når har gang i et spil (fullscreen) men hvis den bare står og laver intet. Hvis jeg går ud af spillet så vil jeg miste skærm signalet og et par minutter efter ryger lyden også (lavet en mp3 test). Det kan ligeledes også ske efter en fresh reboot, hvis jeg ikke starter et spil op overhovedet men bare surfer vil den også på samme måde dø
Windows XP SP3
ASUS Maximus Formula
750w Crosshair PSU
Intel Q6600 2,4Ghz
4gb Kingston hyperX 800Mhz
2 * 500gb maxtor10 7200rpm
Alt er up to date, selv BIOS. Jeg har efterhånden prøvet alt...
Taget alt ud og sat i igen, testet RAM, testet GPU/CPU og PSU. Alle temperaturer er normale og der er ingen fejl på harddisken. Event viewer siger heller ikke noget. Ej heller er det strømstyring i windows der fucker, alt står på "never"
Er der nogen der har den fjerneste ide om hvad der kan være galt? Jeg går snart ud af mit gode skind!!
HJÆLP FOR POKKER!
lennyboy (2) skrev:Har du ikke noget ekstra hardware du kan bruge til at forsøge og finde fejlen med? F.eks. udskifte PSU eller GFX?
Nej det har jeg ikke, hvis jeg alligevel skal have nyt hardware kunne jeg ligeså godt splinter nyt og det har jeg ikke klejner til.
SlettetBruger (3) skrev:Farmot C:
Derp
Vurder hvad der vil tage længst.. Søge efter en løsning eller formatere
Formatering hjælper ikke... Tror du jeg er total inhabil efter jeg har gjort det andet? Vedgodt jeg ikke har skrevet det, men har prøvet det.
Du var tæt på at få en irrelevant for den post :)
Formatering er ikke løsningen før du ved hvad der er galt.
I dette tilfælde er der netop tegn på at det kan være en HW fejl, så ville en reinstallation jo ikke hjælpe.
@OP
Du kan ikke låne et grafikkort og se om fejlen stadig eksisterer?
Dette vil jeg tro er den mest sandsynlige skyldner ved denne fejl.
Du var tæt på at få en irrelevant for den post :)
Formatering er ikke løsningen før du ved hvad der er galt.
I dette tilfælde er der netop tegn på at det kan være en HW fejl, så ville en reinstallation jo ikke hjælpe.
@OP
Du kan ikke låne et grafikkort og se om fejlen stadig eksisterer?
Dette vil jeg tro er den mest sandsynlige skyldner ved denne fejl.
En formatering ville tilnærmest udelukke software fejl. Så den var da relevant nok. At han allerede HAR gjort det gør det så ikke bedre ^^
Men Det lød bare ikke rigtigt at noget skulle crashe fordi den ikke bliver stresset.
Men Det lød bare ikke rigtigt at noget skulle crashe fordi den ikke bliver stresset.
SlettetBruger (6) skrev:Men Det lød bare ikke rigtigt at noget skulle crashe fordi den ikke bliver stresset.
Det er også det der gør at jeg ingen anelse om hvad jeg skal gøre andet end at vente flere måneder på at spare op til en ny maskine, hvilket til gengæld vil gøre mig sindssyg.
Er der ikke noget i diverse logfiler?
Lyder som om det er en strømbesparingsfunktion i en af driverne, som får det hele til at crashe. I sagens natur afvikles den strømsparefunktion ikke når computeren benyttes, men først når den er idle.
Lyder som om det er en strømbesparingsfunktion i en af driverne, som får det hele til at crashe. I sagens natur afvikles den strømsparefunktion ikke når computeren benyttes, men først når den er idle.
Underligt med en pc der pga. fejl slukker, når den ikke bliver presset. Jeg synes det lugter af hardware-fejl, i forbindelse med strøm (over/underspænding et sted). Du siger du har testet alle dele (GPU/CPU/RAM). Hvordan? Evt. prøv at koble unødige ting fra (såsom DVD-rom drev, sekundære harddiske osv.).
Kører du med onboard grafik-kort? Ellers undersøg om dit kort er fuldt kompatibelt med dit bundkort.
Har du evt. også prøvet at indstille lidt i BIOS? Prøv at sætte CPU+RAM til "safe mode" el. tilsvarende. (I know it's a long shot)
Kører du med onboard grafik-kort? Ellers undersøg om dit kort er fuldt kompatibelt med dit bundkort.
Har du evt. også prøvet at indstille lidt i BIOS? Prøv at sætte CPU+RAM til "safe mode" el. tilsvarende. (I know it's a long shot)
Der er intet i logfilerne fra windows. Jeg har et nvidia 285GTX med nyeste drivers (driver version betyder intet, har prøvet flere og har ofc brugt driver cleaner ved reinstall)
Jeg vil som #11 foreslå lige smutte ind og check BIOS igen og se om jeg har misset noget..
Jeg vil som #11 foreslå lige smutte ind og check BIOS igen og se om jeg har misset noget..
Informationen om dit grafik-kort satte mig i stand til at søge på kombinationen af dette samt dit bundkort.
Der er én her der også har problemer lidt i samme stil som dig. Måske kan du finde inspiration i tråden.
Har du prøvet at undersøge om de to ting er kompatible? Der findes et website der kan svare på det (men jeg kan ikke lige huske adressen - anyone?). Evt. check Asus's hjemmeside/forum.
Der er én her der også har problemer lidt i samme stil som dig. Måske kan du finde inspiration i tråden.
Har du prøvet at undersøge om de to ting er kompatible? Der findes et website der kan svare på det (men jeg kan ikke lige huske adressen - anyone?). Evt. check Asus's hjemmeside/forum.
Jvf. #14, kan vi få præciseret om din pc blot lukker ned (shutdown) eller direkte slukker uden varsel (instant power-off)?
Hvis din pc blot går i dvale/stand by/lukker ned, er det som #14 er inde på nok nærmere strømstyrings-indstillinger der skal efterses. Hvis førstnævnte hælder jeg til hardware-relateret fejlfinding.
Hvis din pc blot går i dvale/stand by/lukker ned, er det som #14 er inde på nok nærmere strømstyrings-indstillinger der skal efterses. Hvis førstnævnte hælder jeg til hardware-relateret fejlfinding.
BlackFalcon (16) skrev:Jvf. #14, kan vi få præciseret om din pc blot lukker ned (shutdown) eller direkte slukker uden varsel (instant power-off)?
Det er først skærm signalet der ryger og nogle gange, et par minutter efter, stopper lyden også med at virke.
Her ses voltage og temperaturer lige før den dør, der er intet unormalt så vidt jeg kan se?
http://img573.imageshack.us/img573/1749/hereistemp...
Hvis skærmen er slukket (pga. fejlen), kan du så se om computeren lukker ned eller dør? Det er lidt vigtigt at få afgjort om computeren laver "instant power off" eller blot lukker ned...
Edit:
Fra dit screen-shot vises 23.29 A på CPU (under ADP3228 - Current) og en max. på 58.24. Er der nogen med samme CPU som kan lave en sammenligning? Synes det lyder højt - min i7 920 ligger på 5 (max=12). Og ligger hans 3.3V og 5V ikke lidt lavt?
Edit 2:
Du svarede aldrig på dette:
Og har du prøvet at fjerne halvdelen af dit RAM?
Edit:
Fra dit screen-shot vises 23.29 A på CPU (under ADP3228 - Current) og en max. på 58.24. Er der nogen med samme CPU som kan lave en sammenligning? Synes det lyder højt - min i7 920 ligger på 5 (max=12). Og ligger hans 3.3V og 5V ikke lidt lavt?
Edit 2:
Du svarede aldrig på dette:
... skrev:Du siger du har testet alle dele (GPU/CPU/RAM). Hvordan? Evt. prøv at koble unødige ting fra (såsom DVD-rom drev, sekundære harddiske osv.).
Og har du prøvet at fjerne halvdelen af dit RAM?
Interessant.
Så når du lukker en applikation, Vil Speedstep skrue ned... og det kan din pc ikke fatte og crasher ^^
Jeg ved godt det er et dell link
men prøv lige den her
http://support.dell.com/support/downloads/download...
Så når du lukker en applikation, Vil Speedstep skrue ned... og det kan din pc ikke fatte og crasher ^^
men prøv lige den her
SlettetBruger (20) skrev:Interessant.
men prøv lige den her
Den gør(gjorde) det også på windows 7 :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.