mboost-dp1

computer slukker selv

Gå til bund
Gravatar #1 - fjuulb
12. nov. 2012 17:33
hej, da min computer er blevet lidt langsom på sine ældre dage, har jeg netop haft rengjort hele pc'en både indvendigt og udvendigt, da jeg så efter og ha blæste hele indmaden igennem og sætter den til igen, starter den normalt første gang jeg kommer til login skærmen i windows, og da jeg så har logget ind står jeg på skrivebordet i ca 20-30 sekunder og så lukker den så ned af sig selv,

der kommer lyde fra blæseren på grafikkortet som om den går imod eller at lejet er ødelagt, så tænker at det nok er pga det min pc lukker ned, dog efter og have læst lidt diverse steder er jeg kommet i tvivl om det kunne være min strømforsyning istedet da jeg tænker at hvis mit grafikkort var i stykker burde jeg ikke kunne få billede, har også prøvet og starte den uden grafikkortet i og der slukkede den også selv, har dog ikke onboard grafikkort eller et ekstra liggende så ved ikke hvad der skete på skærmen.

håber i kan hjælpe mig da jeg helst ikke vil købe nyt af det ene og det så ikke er der problemet ligger

mit hardware er følgende:

bundkort: asrock pp55 pro
cpu: i5 750 first gen med standard køler
grafikkort: gts 250 1gb ddr3 ram
strømforsyning: corsair 750w
1tb western digital green line harddis
Gravatar #2 - csstener(^,^)
12. nov. 2012 17:47
du kan købe et gtx 560 af mig hvis du har lyst :-)

.../ ontopic:
prøv at tjekke på grafikkortet om vingerne på køleren køre rundt med en normal fart eller om de næsten ikke køre rundt. kan godt have noget at sige....hvis du lader den stå tændt i langtid uden at logge ind slukker den så stadig af sig selv?? for det kunne også være en hdd som har taget skade og når win så skal til at loade nogle bestemte start programmer. sår er det punkt på skiven i hdd'en beskadiget....det er lige hvad jeg kan komme på lige nu...
Gravatar #3 - fjuulb
12. nov. 2012 17:59
nu har jeg prøvet lidt forskelligt med og skifte grafikkort slot osv, det er ikke altid jeg når til login skærmen før den lukker ned har prøvet og kigge inde i bios men før jeg nåede ret meget slukkede den igen, ved ikke hvor hurtigt det normalt har kørt rundt så kan ikke lige bedømme om det er normal hastighed
Gravatar #4 - Jakob Jakobsen
12. nov. 2012 18:02
Der er ikke noget der blokerer en af blæserne?
Mange bundkort lukker computeren ned, hvis en eller flere af blæserne kører for langsomt i et vist stykke tid.
Gravatar #5 - fjuulb
12. nov. 2012 18:05
nej ikke så vidt jeg kan se, nu kan jeg ikke lige kigge ind i min strømforsyning, men den eneste blæser der siger en mærkelig lyd er den på grafikkortet
Gravatar #6 - Tukanfan
12. nov. 2012 18:08
Har selv haft et grafikkort (XFX Radeon 4890) hvor koeleren begyndte at larme. Da sendte jeg det straks afsted til forhandleren. Jeg fik det saa tilbage med en tilsyneladende ny koeler. Den begyndte saa ogsaa at larme - dog stoppede den efter et par minutter - tilsyneladende fordi kortet blev varmt.

Efter et par dage stoppede koeleren med at blaese ved start i det hele taget. Man kunne saa hjaelpe den lidt igang ved at dreje ventilatoren rundt manuelt, hvorefter den kom op at koere med en nogenlunde (men stadig langsommere) hastighed, og kortet var allerede blevet godt varmt. Nogle gange saa varmt, at skaermen slukkede. Jeg fiksede det midlertidigt ved at saette en ekstern DC stroemforsyning med hoejere spaending til koeleren, men paa et tidspunkt stoppede ogsaa dette med at du. Og jeg har proevet at skille koeleren helt ad, men det har vaeret umuligt for mig at se, hvad det er ventilatoren gaar imod.

At hele computeren slukker har jeg kun oplevet naar CPU har vaeret under stor load (f.eks. kompilering af Linux-kernen med mange parallelle instanser), og jeg har hoert adskillige advarselsbib inde fra computeren (muligvis en BIOS-alarm) foer det sker.
Gravatar #7 - csstener(^,^)
12. nov. 2012 18:13
det her er måske lidt mærkeligt men prøv at isolere grafikkortet væk ved bare at fjerne det også starte pc'en igen ....du kan jo se/høre om den slukker af sig selv igen.....meeen hvis den nu ikke slåkker af sig selv så må det jo være grafikkortet .
Gravatar #8 - csstener(^,^)
12. nov. 2012 18:15
Tukanfan (6) skrev:
Har selv haft et grafikkort (XFX Radeon 4890) hvor koeleren begyndte at lar..............................hele computeren slukker har jeg kun oplevet naar CPU har vaeret under stor load (f.eks. kompilering af Linux-kernen med mange parallelle instanser), og jeg har hoert adskillige advarselsbib inde fra computeren (muligvis en BIOS-alarm) foer det sker.
oplevede det ved at gammelt grafikkort hvor køleren var defekt..så den kan godt slukke hvis grafikkortet bliver for varm
Gravatar #9 - fjuulb
12. nov. 2012 18:15
har jeg prøvet, den sagde en masse bip lyde kørte lidt og så slukkede den ellers igen, derfor jeg også mistænker det for at være strømforsyningen, dog aner jeg ikke hvad der skete på computeren da jeg ikke har onboard grafikkort :/
Gravatar #10 - Jakob Jakobsen
12. nov. 2012 18:20

Bundkortet nægter at starte op, netop fordi det ikke kan mærke et grafiikkort.
Biblydene er en kode for manglende grafikkort.
Gravatar #11 - fjuulb
12. nov. 2012 18:25
#9 det var også noget i den stil jeg ville ha gættet på,

nå min konklusion må være at jeg får fat i et nyt grafikkort og så må jeg tage den derfra, og er det ikke problemet skal jeg alligevel have sendt den et sted hen da jeg ikke selv kan skifte strømforsyning
Gravatar #12 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. nov. 2012 18:27
Der er en herinde der sælger et 8800? :)
Gravatar #13 - csstener(^,^)
12. nov. 2012 18:29
Jakob Jakobsen (10) skrev:

Biblydene er en kode for manglende grafikkort.
...ohh sory..jeg kan ellers godt starte mit bundkort uden grafikkort...og der er ikke noget onbord grafikkort
Gravatar #14 - fjuulb
12. nov. 2012 18:30
når jeg nu endeligt skal ud og ofre penge på et nyt så ville jeg helst have noget af nyere dato og med lidt flere kræfter i, da jeg har nogle lagg problemer med mit gts250, selvom jeg dog bare spiller starcraft 2 online
Gravatar #15 - csstener(^,^)
12. nov. 2012 18:32
fjuulb (11) skrev:
#9 det var også noget i den stil jeg ville ha gættet på,

nå min konklusion må være at jeg får fat i et nyt grafikkort og så må jeg tage den derfra, og er det ikke problemet skal jeg alligevel have sendt den et sted hen da jeg ikke selv kan skifte strømforsyning
hvor i dk bor du??...(kunne være du kunne låne mit extra grafikkort(som virker))
Gravatar #16 - fjuulb
12. nov. 2012 18:38
jeg bor i skanderborg området,
Gravatar #17 - csstener(^,^)
12. nov. 2012 18:42
:-/ lidt for langt..men prøv at hør en af dine venner om du kan låne et grafikkort...godt eller dårligt grafikkort. det har ingen betydning bare det virker...for at se om det er det
Gravatar #18 - fjuulb
12. nov. 2012 18:42
ok, ja nu ved jeg ikke hvor i landet du er fra :)
Gravatar #19 - csstener(^,^)
12. nov. 2012 18:52
fjuulb (18) skrev:
ok, ja nu ved jeg ikke hvor i landet du er fra :)
kjellerup(viborg om rådet)
Gravatar #20 - Jakob Jakobsen
12. nov. 2012 18:53
csstener (13) skrev:
...ohh sory..jeg kan ellers godt starte mit bundkort uden grafikkort...og der er ikke noget onbord grafikkort

Så har du nok slået "halt on all errors", eller lign. fra i BIOS.

Jeg kan ikke huske at jeg har mødt et bundkort som ville starte op uden grafikkort, uden man havde valgt det i BIOS.
Gravatar #21 - csstener(^,^)
12. nov. 2012 19:05
Jakob Jakobsen (20) skrev:
csstener (13) skrev:

Så har du nok slået "halt on all errors", eller lign. fra i BIOS.

Jeg kan ikke huske at jeg har mødt et bundkort som ville starte op uden grafikkort, uden man havde valgt det i BIOS.
:-/ kan godt være...anyway det er ikke det den her tråd handler om.....
Gravatar #22 - fjuulb
12. nov. 2012 19:13
ah ok ja det lige et stykke væk, men har fået hold i en gammel pc jeg gav til en ven med et fungerende grafikkort, så jeg får noget og vide lige om lidt :)
Gravatar #23 - fjuulb
12. nov. 2012 19:21
ok, den nåede til login skærm stod der lidt jeg skrev adgangskode, den siger logger på og så slukkede den :/
Gravatar #24 - fjuulb
12. nov. 2012 19:24
ok prøvede igen og gik ind i bios denne gang stod min cpu temp på de 70 grader, selvom min cpu blæser køre som den plejer
Gravatar #25 - Chewy
12. nov. 2012 19:31
Hvor meget pillede du ved ved cpu og dens køler?
Jeg overvejer om det kan være fordi at der mangler kølepasta?...
Gravatar #26 - fjuulb
12. nov. 2012 19:34
jeg tog køleren af blæste den igennem og satte den på igen, der blev ikke brugt kølerpasta da den blev samlet i sin tid, da ham der samlede for mig sagde det ikke ville være nødvendigt og har hidtil ikke været et problem
Gravatar #27 - Jakob Jakobsen
12. nov. 2012 19:35
D'OH!

Der har nok siddet kølepasta på køleren den gang.
Det kan ikke genbruges og du får ikke computeren til at køre stabilt uden kølepasta.
Gravatar #28 - fjuulb
12. nov. 2012 19:49
i må meget undskylde min uvidenhed, hvad samling af en pc angår er jeg ikke voldsomt velvidende så snart det angår cpu/bundkort/stømforsyning
Gravatar #29 - Jakob Jakobsen
12. nov. 2012 19:51

At forsøge, er den eneste måde at lære det.
Tror de fleste herinde har fået gode erfaringer fra deres dummerter, incl. mig selv.
Gravatar #30 - kasperd
12. nov. 2012 20:13
Der findes PCer der kan starte op uden grafikkort uden at man selv behøver at ændre noget i opsætningen. Men jeg har dog kun afprøvet det med computere, der er beregnet til at køre uden grafikkort. Om dem som er beregnet til at køre med et grafikkort kan køre uden afhænger af BIOS. Og på nogle BIOS afhænger det nok også af indstillingerne i CMOS. Så det er en god idé at undersøge om der står noget relevant i CMOS opsætningen.

Hvordan man så finder ud af om computeren starter op er en lidt mere interessant udfordring. Men man kan f.eks. observere om diskene kører på de tidspunkter hvor de ville køre under en normal opstart. Man kan også holde øje med dioder på tastaturet og hvis computeren afspiller en lyd på lydkortet når den er færdig med at boote kan man lytte efter den. Man kan også prøve at pinge computeren fra andre computere på lokalnettet.

Det minder mig så om en øv oplevelse jeg selv havde engang sidste år. Jeg var flyttet fra Zürich til Aarhus. Jeg havde dog kun taget det mest nødvendige med til Aarhus, da jeg var rejst med tog. Planen var at tage tilbage til Zürich og hente resten af mine ting måneden efter.

Jeg havde blandt andet taget en lille PC med hjem (tilsyneladende en AOpen som dog var rebrandet af den Schweiziske computerkæde, hvor jeg havde købt den). Jeg tilslutter en skærm og tænder computeren og får så den fantastiske fejlmelding "keyboard error press F1 to continue". Det var på det tidspunkt jeg indså at alle mine USB tastaturer lå i Zürich.
Gravatar #31 - fjuulb
12. nov. 2012 20:18
nå men nu køre min stationære igen cpu køleren var åbenbart ikke sat ordentligt i ved et af hjørnerne, havde dog tjekket dette flere gange inden jeg lavede et indlæg og der sad den fint fast ;s (dog uden ny kølerpasta)

min cpu ligger på de 70-80 grader når jeg køre firefox med 5 faner, så skal have købt mig noget kølerpasta og nok også en ny cpu køler før jeg kan bruge den rigtigt igen

mit grafikkort siger stadig en mærkelig lyd fra blæseren af men ligger på de 35-40 grader, så den køler vel fint?

jeg vil gerne sige mange tak til alle der har budt ind med hjælp, og dertil undskylde jeg har spildt folks tid når det var cpu køleren der var problemet hele tiden
Gravatar #32 - Ronson ⅍
12. nov. 2012 20:33
Det var så lidt, og skulle det være en anden gang!
Gravatar #33 - csstener(^,^)
12. nov. 2012 20:42
fjuulb (28) skrev:
i må meget undskylde min uvidenhed, hvad samling af en pc angår er jeg ikke voldsomt velvidende så snart det angår cpu/bundkort/stømforsyning
så længe du lærte noget så er vi glade :-)
Gravatar #34 - csstener(^,^)
12. nov. 2012 20:45
fjuulb (31) skrev:
mit grafikkort siger stadig en mærkelig lyd fra blæseren af men ligger på de 35-40 grader, så den køler vel fint?
du burde tage dit grafikkort ud og stile og roligt køre bladende rundt og mærke efter om den går på nogle steder....hvis den gør sår forsøg forsigtigt! at rette op på det blad som køre på et sted
Gravatar #35 - Chewy
12. nov. 2012 20:54
Og så husk i alle andre sammenhænge at lade være med at køre for meget rundt med køleren manuelt. Du skal specielt lade være med at sætte støvsugeren ned til køleren og lade den spinne der ud af i et forsøg på at rengøre køleren.. Den har ikke godt at af bevæge sig uden "egen hjælp"...
Gravatar #36 - fjuulb
12. nov. 2012 22:11

lyden er stoppet nu efter computeren har kørt lidt, så tvivler på jeg kan gøre noget ved det :)

skal jeg huske :) dog bruger jeg kompressor til rengøring :)
Gravatar #37 - Chewy
13. nov. 2012 03:52
Er der affugter i kompressoren?
Gravatar #38 - Manofsciencemanoffaith
13. nov. 2012 08:35
Chewy (37) skrev:
Er der affugter i kompressoren?

Mit gæt vil være nej, men det er vel heller ikke så kritiskt, når det bare er en computer der pustes ren?
Gravatar #39 - gramps
13. nov. 2012 09:10
Manofsciencemanoffaith (38) skrev:
Mit gæt vil være nej, men det er vel heller ikke så kritiskt, når det bare er en computer der pustes ren?

Så skal man bare lade computeren stå et par timer efterfølgende for at være sikker på at den er fri for kondens.
Gravatar #40 - Jakob Jakobsen
13. nov. 2012 10:39
fjuulb (36) skrev:
skal jeg huske :) dog bruger jeg kompressor til rengøring :)

Husk at dræne din kompressor før du bruger den til computeren!

Af naturlige årsager, samler der sig vand fra luften i kompressorens tank. Det kan fjernes ved at åbne tankens bundventil (Sidder på de fleste kompressorer) indtil der ikke kommer mere vand ud.
Ellers skal du have monteret en affugter.

Vand på elektronik er altid en dårlig ting og det hjælper ikke altid at lade det stå og tørre, da væske kan komme ind bag komponenter, hvor det ikke kan fordampe.

Gravatar #41 - Bundy
13. nov. 2012 11:13
kasperd (30) skrev:
Der findes PCer der kan starte op uden grafikkort uden at man selv behøver at ændre noget i opsætningen. Men jeg har dog kun afprøvet det med computere, der er beregnet til at køre uden grafikkort. Om dem som er beregnet til at køre med et grafikkort kan køre uden afhænger af BIOS. Og på nogle BIOS afhænger det nok også af indstillingerne i CMOS. Så det er en god idé at undersøge om der står noget relevant i CMOS opsætningen.

Jeg synes faktisk de fleste computere kan starte uden grafikkort - prøv selv - Ja den vil bippe under POST, men stadig loade windows ( eller et andet os, i guess )
Gravatar #42 - csstener(^,^)
13. nov. 2012 11:14
Jakob Jakobsen (40) skrev:
Husk
Vand på elektronik er altid en dårlig ting og det hjælper ikke altid at lade det stå og tørre, da væske kan komme ind bag komponenter, hvor det ikke kan fordampe.
ikke kun kan vand være ledene det kan også få nogle kombonenter til at irrer efter et stykke tid
Gravatar #43 - Jakob Jakobsen
13. nov. 2012 11:15

Ja, man kan oftest få den til at fortsætte ved at trykke F1.
Gravatar #44 - Bundy
13. nov. 2012 11:47
#43 : Nej, missing GFX er ikke en F1 to resume error.
Gravatar #45 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. nov. 2012 11:49
Er det en god idé at bruge en kompressor? Jeg mener - det har blæseren vel ikke godt af
Gravatar #46 - Jakob Jakobsen
13. nov. 2012 11:56
Bundy (44) skrev:
#43 : Nej, missing GFX er ikke en F1 to resume error.

Ok, kan du så forklare hvordan computeren booter efter man har trykket F1, men ikke før?

Ja, bare husk enten at tage blæseren fra, eller sørg for at den ikke kommer til at rotere hurtigt, da den ellers, i sjældne tilfælde, kan brænde ting af på bundkortet.
Gravatar #47 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. nov. 2012 12:28

Så kan man velsagtens også bruge en støvsuger - jeg tænker her på det cssssstener skrev?..

Personligt plejer jeg at bruge en pensel, og en tinsuger til de steder jeg ikke kan få fat i resterne
Gravatar #48 - Jakob Jakobsen
13. nov. 2012 12:43

Min egen erfaring er at en støvsuger ikke kan suge ret meget af støvet væk. Desuden er plastik- og børstemundstykker berygtede for at producere statisk elektricitet. Jeg har ikke nogen personlig erfaring med det, men det er ikke noget jeg ville bruge på min maskine.
Pensel er udemærket, men tinsuger?
Så har man for megen fritid :)

Jeg holder mig bare til min kompressor... Det tager kun fem minutter :)
Gravatar #49 - kasperd
13. nov. 2012 14:07
Bundy (41) skrev:
Jeg synes faktisk de fleste computere kan starte uden grafikkort - prøv selv
Jeg har ikke nogen velegnet computer at teste med. Jeg har nogle som ikke er beregnet til at have grafikkort, de kan selvfølgelig boote uden, men det fortæller ikke særlig meget. Så har jeg nogen med onboard grafikkort. Dem kan jeg ikke teste uden grafikkort. Når vi ser bort fra dem er der kun to tilbage. Og de to computere er gamle og har noget defekt hardware som gør at de ikke kører særligt stabilt. Hvis jeg prøvede at boote dem uden grafikkort er det ikke til at vide, om det virkede, og hvad der evt. gik galt.
Gravatar #50 - Daniel-Dane
13. nov. 2012 19:38
Spændende.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login