mboost-dp1

cpu fan error

Gå til bund
Gravatar #1 - Inum
12. maj 2009 19:58
Hej.

Min computer har på det sidste givet mig en række fejl omkring min cpu køler. Fejlene kommer kun når computeren lige er blevet tændt. Oftes allerede under POST.
Jeg har været inden i bios og kigge under "Hardware monitor" og der står cpu fan speed til ca. 600 rpm. Jeg har lagt mærke til at fejlmeldingen kommer når køleren kører under 600 rpm.

For at give et klare billede af en eventuel fejl kommer lige lidt info omkring maskinen:

CPU: Intel Core 2 Duo E8600 3.33 Ghz 6MB S-775
Bundkort: Asus P5KPL-AM/SE Intel G31 S-775
CPU Køler: 80 mm. Arctic Cooling FAN8 PWM 12dB - 21dB

Som sagt kommer fejlen når køleren går under de 600 rpm, men køleren kører altid. Jeg har installeret Asus PC Probe II for at holde øje med køleren; og kan i den forbindelse se at den aldrig (i hvert fald hvad jeg har opdaget) kommer under 590 rpm. og lægger oftes på ca. 650 - 690 rpm.

Cpu temperaturen er pt. 28 grader, og den varier heller ikke synderligt.

Mit spørgsmål er så om jeg skal være urolig over den fejlmelding min maskine kommer med, eller jeg bare skal acceptere det så længe køleren konstant kører og temperaturen er lav?
Gravatar #2 - thethufir
12. maj 2009 20:01
Så længe du er sikker på at din CPUcore kun er 28 grader varm synes jeg bare du skal læne dig tilbage. Jeg ved mange aktive Cpukølere's blæsere kører ved lavt omdrejningstal men med høj luftgennemstrømning, og der er nogle bundkort der brokker sig hvis cpukøleren ikke kører hurtigt nok rundt, heldigvis kan man slå den fejl fra.
Gravatar #3 - stevns
13. maj 2009 07:15
som #2 siger, så ville jeg bare være ligeglad hvis temperaturen ligger på 28 grader. Jeg prøvede engang at instalere noget af MSIs gøgl der kunne holde øje med blæserne. Den mente også at min CPU fan kørte alt alt for langsom. Men programmet tager jo ikke højde for hvilken køler du har. Jeg havde bare en bedre køler en den orginale, så derfor laver den ik lige så meget som den orginale som ik har lige så god køler evne. : )
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login