mboost-dp1

CPU Temp hopper

Gå til bund
Gravatar #1 - lolage
17. sep. 2009 18:42
CPU er blevet OC til 3.8GHz, men temperaturen hopper meget. Selvom jeg kun er på skrivebord og ikke laver noget tungt hopper den drastigt mellem 35-47 grader.

En enkelt gang hoppede den fra 35 til 47 i ét hop. Er det faulty software eller er der noget galt?
Gravatar #2 - Dreadnought
17. sep. 2009 19:06
Er der variabel blæserstyring?
Gravatar #3 - lolage
17. sep. 2009 19:14
..står det i bios? for så kan jeg lige tjekke.

Edit:
Min cpu køler er med 2 blæsere. Den ene kører med 4pin plug, så det er max power konstant. Og nej, kører ikke med blæser kontrol da speedfan fortæller den er 100% hele tiden (altså, den anden blæser).
Gravatar #4 - terracide
18. sep. 2009 01:25
Flere detaljer, så som CPU, Mobo, PSU ect?
Gravatar #5 - lolage
24. sep. 2009 10:19
E8500 3.8GHz, P5N-E 650i, Toughpower 750W, 295 GTX.....

Bare underligt den kan hoppe 10 grader i ét hop lige pludselig.
Gravatar #6 - terracide
24. sep. 2009 12:17
#5:
Hvad i alverden fik dig til at købe et NVIDIA chipsæt til en Intel CPU?
Gravatar #7 - Gnyffe
24. sep. 2009 12:59
Hm, prøv at cehcke om der er en BIOS opdatering der løser netop det problem. Ellers er det muligvis din temp føler på mobo, eller dit software der rapporterer forkert. Det kommer også an på hvilket inteval softwaren aflæser temp på. Temp skal normalt ikke tage et hop på 10 grader, med mindre køleren f.eks. sidder løst, eller slet ikke er der (hvilket jo gerne skulle få maskinen til at slukke når den koger over).
Gravatar #8 - Clauzii
24. sep. 2009 13:19
Prøv at sænke OCen til 3.6 GHz, hopper temp stadig?

Det lyder lidt som om den er lige på grænsen før 'break-down', altså det tidspunkt hvor elektronerne på chippen begynder at 'bløde igennem' til sideliggende chip-ledere.
Gravatar #9 - terracide
24. sep. 2009 13:36
Og til dem der mener at det er irrelevant at jeg påpeger hans NVIDIA chipsæt, i burde google lidt...NVIDIA chipsæt til Intel CPU'er er kendt for at være skod...sorry fanboys, men bare fordi NVIDIA laver gode GPU'er betyder de ikke at de kan lave chipsæts der er 5 potter pis værd...
Gravatar #10 - lolage
24. sep. 2009 13:38
Det kører smukt uden problemer. :D

Prøver at se med bios opdatering. Dog lige nu kører den stabilt på 34-35, det Core Temp, hvor i mod Speedfan hoppede med temperaturene. I spil kører den også stabilt på en hvis grad. 45-46 I Aion.

Har ikke selv overclocket, brugte en funktion hvor man kan OC 5/10/15/20% fra bios. Prøver lige at se om den begynder at hoppe igen, da den lige nu kører stabilt.

Ved ikke hvorfor folk ikke kan li' deres bundkort. Er da helt vild med mit 650i, som selv overclocker og bare kører 100% stabilt, for mig i hver fald. :)
Gravatar #11 - XorpiZ
24. sep. 2009 13:39
terracide (9) skrev:
Og til dem der mener at det er irrelevant at jeg påpeger hans NVIDIA chipsæt, i burde google lidt...NVIDIA chipsæt til Intel CPU'er er kendt for at være skod...sorry fanboys, men bare fordi NVIDIA laver gode GPU'er betyder de ikke at de kan lave chipsæts der er 5 potter pis værd...

Det er muligt, men det har intet med emnet at gøre.
Gravatar #12 - terracide
24. sep. 2009 14:22
#11:
Det har alt med emnet at gøre.
NVIDIA chipsæt er kendt for alt fra data corruption på harddisk-bussen til voltage fluxtuations på RAM volt (der DRÆBER RAM) til alsken andet lort...

Smæk CPU'en på et intel chipsæt og se om problemet ikke forsvinder...
Gravatar #13 - reefermadness  
24. sep. 2009 14:55
Terracide, med al respekt for din alvidenhed, så er det da lidt irrelevant at komme med en "hurf durf - køb et nyt bundkort! producent X sucks Y is the shizzel" kommentar nå det ikke har den STORE relevans for spørgsmålet.

Klart at Nvidia chipsets ikke er det bedste det kan vi blive enige om (Dog hellere nvidia end SIS).. Har nu ikke haft de store problemer med nvidia chipset i min computer.. Bortset fra elendige 64bit drivere lige i starten.

On topic så er mit gæt at det er en sensor fejl, da det er usansynligt at den hopper 10C op fra det ene sekund til det andet.

Hvorfor du allerede overclocker den CPU forstår jeg ikke, men smag og behag.. (Den burde vel kunne trække det meste?)
Gravatar #14 - terracide
24. sep. 2009 16:17
#13:
Hvorfor gjorde NVIDIA så, så meget ud af at prøve at eleminere de problemer du siger de ikke har?:
http://www.hardforum.com/showthread.php?p=10286133...

Eller hvorfor dør 680i som fluer?:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1244339

Terra - Newz.dk...stedet for hardware n00b's...
Gravatar #15 - xXgmzorXx
24. sep. 2009 16:53
Er det slemt at temperaturen ligger på 50 grader?
Fordi min GPU ligger altid på 51-53 grader, og jeg har kun firefox åben.
Når jeg spiller hopper den op på 57-63.... og jeg ved at hvis jeg var inde i computeren, så ville jeg blive stegt, men kan sådan et grafikkort holde til varmen?
BTW, kortet er et Radeon 4870 GDDR5
Gravatar #16 - reefermadness  
24. sep. 2009 17:21
#14 - Jeg har ikke påstået at problemerne ikke findes, jeg har bare ikke stødt på problemet..

Dog har jeg påstået at chipset er mere eller mindre irrellevant i denne sammenhæng..

Desuden er det rigtig flot at argumentere ved at referere til flere år gamle tråde på et amatør/entusiast forum.. (den ene er fra 07, den anden fra 05)

(Ps. sjovt du skriver at newz er stedet for n00bs, når du er en af de mest aktive brugere herinde :P)
Gravatar #17 - Clauzii
24. sep. 2009 17:22
#15:
Optil 85-90 grader er acceptabelt.
Gravatar #18 - terracide
24. sep. 2009 17:40
#16:
Ja, fordi alt der ikke er fra i dag af er irrelevant...det viser dog en "smuk" trend over flere år hvor NVIDIA chipsæt er subpar...

Hvad du så garenteret heller ikke ved er at NVIDIA chipsæts har problemer med at levere stabil strøm (Vcore) til CPU'er...er dette goså "irrelevant"?
Gravatar #19 - reefermadness  
24. sep. 2009 17:57
#18 Det problem kunne muligvis have en indflydelse ja, men det nævnte du jo intet om i dine forrige posts.. Har du en kilde eller er det bare noget du trækker ud af røveren?
Gravatar #20 - terracide
24. sep. 2009 19:55
#19:
Næh, nu vil jeg bare lade vedkommende betale prisen for at ikke have valgt et Intel chipsæt...learning by doing.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login