mboost-dp1

Død forstærker?

Gå til bund
Gravatar #1 - Bjørn
6. apr. 2010 19:50
Kære orakler

Vores elskede Sony STR-DE185 forstærker på kollegie køkkenet vil ikke tænde mere :-( Snøft

Den siger en klik lyd når man trykker på on/off knappen, men der kommer intet lys i displayet! Er der et easy-fix til dette problem - fx. en sikring der blot skal skiftes! Noget der kan købes online?

Hvad er dit gode råd?

Jeg har fjernet covert og tage et par billeder.
Billede 1
Billede 2
Billede 3
Billede 4
Billede 5

Jeg takker på forhånd for gode råd og kyndig hjælp

/Bjørn
Gravatar #2 - Fjolle
6. apr. 2010 20:03
Der er to sikringer (v. T2.5AL klistermærkerne). Se om de er brændt af.
Gravatar #3 - Bjørn
6. apr. 2010 20:13
Hej Fjolle

Er der en måde om jeg kan teste dem?

Eller skal jeg finde et par nye og se om det virker?
Gravatar #4 - Fjolle
6. apr. 2010 20:18
Hvis de er af den type hvor der bare går en tråd igennem burde man kunne se på dem om den er brændt over.

Men hvis du har adgang til et multimeter kan du checke modstanden i dem. Hvis de virker burde modstanden være ~0 ellers burde den være ~inf :)
Gravatar #5 - Bjørn
6. apr. 2010 20:50
De ser umiddelbart ud til at være intakte af hvad jeg lige kan se.

Jeg har desværre ikke et multimeter så jeg kan tjekke det ordentligt.

Har du andre gode råd?

Er en mulighed at købe nogle nye og se om det evt skulle være dem? Og i givet fald, er det noget man kan finde på nettet?

Gravatar #6 - D_V
7. apr. 2010 13:20
Det der typisk vil være gået, såfremt det ikke er sikringerne.
Er enten en kondensator der har givet op, de vil typisk være sprækket.
Kan også sagtens være en transistor som er står permanent i on tilstand.

Da du siger der er en klik lyd, er der god chance for at der reelt er en overgang (kortslutning) et eller andet sted som får en overgangs beskyttelse til at trædde ind.

Har du prøvet at tænde for den uden at der sidder nogen højtalere på udgangene eller input i indgangen. Så der faktisk kun er strøm til.
Mere for at udelukke at det er en fejl andetsteds.

Hvis du kender en elektronik nørd af en art, radiomekaniker, elektronikfagtekniker eller lignende.. Så kan de muligvis give et godt bud på hvad der er galt ved at kigge på diagramerne som kan findes her: http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/33526/Sony_...

Samt et multimeter, min erfaring er at 8 ud af 10 fejl kan fixes på den måde.
Gravatar #7 - Bjørn
13. apr. 2010 16:46
#6 D_V
Hej - tak for svar

Jeg har forsøgt at tænde forstærkeren, uden højtaler eller indput uden held. Klik lyden, lyder umiddelbart som den ´normale´ lyd forstærkeren siger når man tænder/slukker.

Jeg tænder - lille klik lyd - intet lys i display, ingen lyd i højtaler - jeg slukker - lille klik lyd.

Jeg takker for jeres svar. Jeg må prøve at finde en elektronik nørd.
Gravatar #8 - fe950
13. apr. 2010 17:13
Det tyder på en kortslutning og der er elektronisk sikring som slår fra.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login