mboost-dp1

DVI -> HDMI Problemer

Gå til bund
Gravatar #1 - dkbooster
19. jul. 2011 08:19
Halløj!

Jeg er stødt ind i et lidt besynderligt problem som jeg ikke kan finde en løsning på. Jeg har forsøgt at sætte en computer (en ældre HP) til et fjernsyn. Dette sker ved hjælp af en DVI til HDMI converter.

Problemet er, at intet dukker op på skærmen. Når stikket tilsluttes registrerer skærmen et signal og skifter til den rigtig por,t men viser ikke billedet fra computeren, men støj.
Det er lidt svært at forklare, men minder mest af alt om den atmosfæriske støj man kunne opfange med en gammel analog antenne - dog med farver og uden at det bevæger sig.

Når man så tager stikket fra, får man i det øjeblik lige et glimt af skrivebordet før billedet bliver sort.

Jeg har ingen anelse om hvad der kan være galt - Problemet eksisterer på to forskellige computere (af samme model) og på både XP, Mint og Suse...

Er der en venlig sjæl der kan komme på hvad problemet kan være?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Dkbooster
Gravatar #2 - Mnc
19. jul. 2011 08:27
Går ud fra at du har prøvet at lirke adapteren og stikkene lidt, mens de sidder til?

Lyder mærkeligt at det ikke skulle virke, når du får et øjebliksbillede af skrivebordet, når de piller det fra.

Hvor meget har du leget med indstillingerne for skærmen(e)?
Gravatar #3 - BlackFalcon
19. jul. 2011 08:33
Der er noget med at DVI kan være DVI-D eller DVI-I

google skrev:
DVI-I contains both the digital and analog connections, (DVI-D + DVI-A) , it's essentially a combination of DVI-D and DVI-A cables within one cable. Note that the analog signal is VGA and can be split out with an adapter on a true DVI-I cable. DVI-I sources communicate with the display to decide on the preferred output for the monitor. It will not not send both signals. So , if you want to use Digital Video DVI-D is all you need.
DVI-D: DVI-D (like HDMI, DFP or P&D-D (EVC)) is a digital only connection. If both devices being connected support a Digital DVI connection (DVI-I or DVI-D compatible) and are compatible in resolutions, refresh rates and sync, using a DVI-D cable will ensure that you are using a digital connection rather than an analog connection, without playing around with any settings.

Hvis den starter i D-mode men så går i I-mode kunne det forklare det korte glimt du ser.

Når du nu ikke har skrevet hvilken HP, TV eller konverter du bruger kan jeg ikke hjælpe mere.
Gravatar #4 - Mnc
19. jul. 2011 08:37
BlackFalcon (3) skrev:
google skrev:
without playing around with any settings.

Altså burde det (som jeg læser det) være muligt for dig, dkbooster, at få det til at spille, hvis du går i krig med din software.
Gravatar #5 - BlackFalcon
19. jul. 2011 09:04
Tilføjelse til #4:
Muligvis i BIOS? Ku' være en setting der angav mode til "Auto/D/I"?

Ellers kan du måske køre det ind via VGA via sådan en her? Blot et forslag, hvis du ikke havde tænkt over det.
Gravatar #6 - dkbooster
19. jul. 2011 09:33
Tak for de hurtige svar :)

Computeren er en HP Compaq dc5750 med et onboard ATI Xpress X300 GPU.
Fjernsynet er et Panasonic TX-P37C2E og konverteren er en noname.

Jeg prøver lige at se i BIOS om der er en mulighed for at ændrer virkemåden for udgangen.

Jeg vil helst undgå at bruge vga, da fjernsynet ingen vga indgang har og jeg således ville være tvunget til at bruge SCART.

Jeg har leget lidt med indstillingerne - men kun med hensyn til opløsning og frekvens.
Gravatar #7 - Mnc
19. jul. 2011 09:46
dkbooster (6) skrev:
Tak for de hurtige svar :)

Velkommen til newz.dk :P

dkbooster (6) skrev:
Jeg har leget lidt med indstillingerne - men kun med hensyn til opløsning og frekvens.

Jeg skulle lege lidt med mit setup, for at få til det til fungere.
Jeg kan desværre ikke huske hvad jeg gjorde, efterhånden. Men jeg kan huske at jeg prøvede en hulens masse forskellige kombinationer af kabler og adaptere, før jeg overhovedet fik billede på.

Jeg kører DVI (PC) -> VGA (TV), for det var hvad jeg lige havde liggende. :D

dkbooster (6) skrev:
Jeg vil helst undgå at bruge vga, da fjernsynet ingen vga indgang har og jeg således ville være tvunget til at bruge SCART.
Tror nu mere BF foreslog det, for at se hvordan du kunne få billede på.

First make it work, then make it work correctly.
Gravatar #8 - dkbooster
19. jul. 2011 09:46
Update:
- Ingen indstillinger i BIOS omkring porten - til gengæld er støjen begyndt at bevæge sig. Så altså ingen fremskridt ;)
Gravatar #9 - dkbooster
19. jul. 2011 09:48
#7 Har nu været her en del tid - jeg bliver bare altid overrasket over alle de flinke mennesker man kan finde herinde ;)

Det mystisk er, at det virker på en endnu ældre maskine med den samme konverter...
Gravatar #10 - Mnc
19. jul. 2011 09:51
dkbooster (9) skrev:
det virker på en endnu ældre maskine med den samme konverter...

Er den ældre maskine også med ATI?
Har du ATI drivere installeret, eller kører du med Window's default?

Jeg rodede lidt med Nvidia's software, da jeg fik mit TV til at virke. Eventuelt kunne du lege lidt med Catalyst softwaren (eller hvad det nu hedder).

Gravatar #11 - dkbooster
19. jul. 2011 09:55
Den har et onboard Intel - jeg bliver også mere og mere overbevist om at det er grafikkortet der er synderen. Der er en eller anden indstilling der er forkert. Jeg kan bare ikke lige lure hvad det er.

Porten er helt sikker en DVI-D, så der burde ikkke være noget problem ved at konverterer signalet til HDMI.
Gravatar #12 - Mnc
19. jul. 2011 10:02
Har du Catalyst Control Center på? Google siger at der burde være en "Force TV" eller "Force TV Detection" agtig indstilling, i CCC.
Eventuelt kan der være andre settings der kunne hjælpe.
Gravatar #13 - kimx
19. jul. 2011 10:07
Hvilke opløsninger og frekvenser har du prøvet, det kan jo være at dit TV kun understøtter nogle få kombinationer.
Gravatar #14 - MiniatureZeus
19. jul. 2011 10:42
Svjv kan du ikke bruge et DVI-D stik i en DVI-A port. DVI-I kan bruges i begge. Altså rent fysisk. De passer ikke sammen pga. fire pins omkring den brede pin.

Men har du prøvet med et andet stik?
Gravatar #15 - dkbooster
19. jul. 2011 11:12
#12 Lige pt. er mit CCC stået af - men jeg arbejder på at få det til at virke...

#13 Jeg har prøvet:
1080, 24Hz, 25Hz, 30Hz, 50Hz og 60Hz
720, 50Hz og 60Hz

Fjernsynet understøtter Full HD.

#14 Den ældre computer har også DVI-D, og der virker det som sagt fint nok.
Gravatar #16 - Mnc
19. jul. 2011 11:19
Prøv eventuelt med lavere opløsninger, indtil videre.
Eks. 1280*768 eller 1080*720.

De opløsninger plejer at være "populære".

Det er muligvis ikke den opløsning du er ude efter, men det kan være at det er nemmere at fejlsøge hvis du finder en slags "laveste fællesnævner". :)
Gravatar #17 - dkbooster
19. jul. 2011 11:25
Det eneste skift i opløsning gør, er øjensynligt at ændrer størrelsen på støjen - også med te to opløsninger du nævner, faktisk helt ned til PAL-B...
Gravatar #18 - BlackFalcon
19. jul. 2011 12:37
dkbooster (15) skrev:
Fjernsynet understøtter Full HD

Iflg. Panasonic så understøtter det kun 1024 x 720 (16:9)

Desuden fandt jeg følgende:
http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/11907_na/11907_na.HTML skrev:
NOTE: The ATI RADEON X300 SE PCI Express Graphics Accelerators do not support Dual-link capable monitors (30"or higher LCD monitors)

Jeg ved godt dit kort måske ikke er SE udgaven... men måske værd at undersøge.
Gravatar #19 - WinPower
19. jul. 2011 18:36
Kan kablet være dårligt ?
Gravatar #20 - Chewy
19. jul. 2011 18:50
Når stikket tilsluttes registrerer skærmen et signal og skifter til den rigtig por,t men viser ikke billedet fra computeren, men støj.
Det er lidt svært at forklare, men minder mest af alt om den atmosfæriske støj man kunne opfange med en gammel analog antenne - dog med farver og uden at det bevæger sig.

Jeg oplever noget lign. når jeg flytter mit HDMI kabel mellem min bærbare, PS3 og Yousee boks.

For mig er løsningen simpel. Og kan ikke umiddelbart se om du har prøvet det, så derfor:
Når det sker, har du så prøvet at slukke for TV'et, for derefter at tænde igen, og skifte over til den den "kanal" du bruger?
Gravatar #21 - Bundy
21. jul. 2011 10:37
BlackFalcon (18) skrev:

Desuden fandt jeg følgende:
http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/11907_na/11907_na.HTML skrev:
NOTE: The ATI RADEON X300 SE PCI Express Graphics Accelerators do not support Dual-link capable monitors (30"or higher LCD monitors)

Jeg ved godt dit kort måske ikke er SE udgaven... men måske værd at undersøge.

Er dual link ikke bare til extra høje opløsninger? Tror ikke det er problemet her..

Jeg tror du skal fokusere på at få dit CCC til at virke igen - Der er rimeligt mange settings at rodde med, og jeg har også haft småproblemer med.. Jeg prøver lige at se om jeg kan finde den gamle tråd om det ..
Gravatar #22 - BlackFalcon
21. jul. 2011 10:57
Bundy (21) skrev:
Er dual link ikke bare til extra høje opløsninger? Tror ikke det er problemet her..

Jo. Men OP ville også køre full-hd tidligere :)
Gravatar #23 - Mnc
21. jul. 2011 12:02
Jeg holder stadig på, at han bør starte ved en lavere opløsning og arbejde sig opad.

Eventuelt kunne han starte med den opløsning, som Panasonic ifølge deres hjemmeside, siger at de understøtter.
BlackFalcon (18) skrev:

Men OP synes at have opgivet tråden.
Gravatar #24 - dkbooster
21. jul. 2011 12:53
Tak for de mange svar!

Jeg har ikke opgivet tråden, men har været væk fra fjernsynet og fra min computer ;)

#18 Det kunne bestemt være en mulighed at grafikkortet simpelthen ikke understøtter det. Det vil jeg prøve at undersøge nærmere...

#19 Jeg skulle mene at kablet er fint nok da det virker med en anden computer.

#20 Det har jeg ikke prøvet - lyder lidt for simpelt men er da et forsøg værd :)

#21 Jeg tror umiddelbart ikke problemet ligger hos CCC.

#23 Jeg har prøvet alle mulige og umulige opløsninger - og intet ændrer sig, bortset fra størrelsen støjen ;) Det er lidt mystisk at panasonic skriver det, for jeg har ingen problemer med at køre 1080p fra andre kilder...

Såfremt jeg ikke får det til at virke snart bliver løsningen vist at investerer i et ny grafikkort, da det virker som om at grafikkortet ikke understøtter "konverteringen".
Gravatar #25 - Mnc
21. jul. 2011 12:58
Har du andre out muligheder på maskinen? Composite, s-video, etc...
Gravatar #26 - BlackFalcon
21. jul. 2011 13:29
Har du prøvet at sætte en alm. monitor til? Virker det? Og da det er en bærbar, har du vel leget med at skifte "skærm-udgang" på FN+F4 eller hvad det nu er på din bærbar.

Men ja, ellers tror jeg de par hundrede kroner på et nyt grafikkort er godt givet ud.
Gravatar #27 - Bundy
24. jul. 2011 18:28
dkbooster (24) skrev:

#21 Jeg tror umiddelbart ikke problemet ligger hos CCC.

Fint nok, men mit TV lavede sære ting og det kunne jeg rette ved at pille i CCC ..
Gravatar #28 - Ronson ⅍
24. jul. 2011 18:48
HDMI-kablet er sikkert synderen. Og selv om et kabel virker fint et sted behøver det ikke virke perfekt et andet.
Gravatar #29 - dkbooster
24. jul. 2011 19:08
Tak for alle jeres svar og forslag!

Problemet er nu løst ved indkøb af et nyt grafikkort. Kablet blev tilsluttet til en DVI-I port og problemerne forsvandt :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login