mboost-dp1

DVI/HDMI vs. DVI/VGA til fjernsyn

Gå til bund
Gravatar #1 - Bllets
12. aug. 2010 09:49
Som overskriften skriver er jeg i tvivl om jeg burde skifte til HDMI i stedet for det nuværende DVI stik.

Fjernsynet er kun i slutningerne af tyverne når det kommer til tommer, da det kun er en 29 kvm lejlighed. Og det kan vise op til 1080i.
Det bliver mest brugt til at se film/serier/videor/youtube/etc.

Lige nu er fjernsynet forbundet med DVI fra computeren til VGA på fjernsynet. Og HDMI ville så være fra DVI til HDMI.

Kan det betale sig at bruge de 129,- til HDMI kablet?
(Kablet)
Gravatar #2 - Chewy
12. aug. 2010 09:56
Hvis jeg ikke husker meget forkert er den primære forskel på DVI og HDMI at HDMI også kan transportere lyd, hvor DVI kun har billede...

Men som udgangspunkt vil DVI->HDMI være at foretrække iforhold til DVI->VGA. Jeg mener vist at VGA maks er 640*480, hvor DVI/HDMI kan levere op til 1080p..

Så det burde kunne betale sig...
Gravatar #3 - OxxY
12. aug. 2010 09:56
Jeg ville sige ja, VGA indgangen er analog og HDMI indgangen vil være digital, min erfaring er man får et meget roligere billede på den digitale indgang.
Gravatar #4 - Bllets
12. aug. 2010 09:58
Lyd er ikke så vigtig, da den allerede bliver ført over via. Jack stik, men er da kun positivt.
Syntes dog nu at det ser betydeligt bedre ud 640x480 når jeg kigger på det?

Tænker du på med roligere billede?
Gravatar #5 - Bundy
12. aug. 2010 10:03
Chewy (2) skrev:

Men som udgangspunkt vil DVI->HDMI være at foretrække iforhold til DVI->VGA. Jeg mener vist at VGA maks er 640*480, hvor DVI/HDMI kan levere op til 1080p..

Så det burde kunne betale sig...

Uh.. Altså, ja VGA kan, men det er jo nok i virkeligheden D-SUB vi snakker om? Og det kan altså godt vise langt højere opløsninger :)

Men jeg er enig i at der højst sansynligvis vil være en fordel ved at skifte til DVI-HDMI kabel.

Gravatar #6 - Bllets
12. aug. 2010 10:07
Havde ikke lige tænkt på D-SUB, hvilket nok passer med hvad jeg har observeret.

Men jeg tror jeg nupper mig et DVI/HDMI kabel, jeg takker for hjælpen :)
Gravatar #7 - Dreadnought
12. aug. 2010 10:19
Bemærk at du får ikke lyd med i HDMI kablet hvis udgangstikket er DVI.
Gravatar #8 - Bachy
12. aug. 2010 10:29
Dreadnought (7) skrev:
Bemærk at du får ikke lyd med i HDMI kablet hvis udgangstikket er DVI.

Det kommer da så sandelig an på om hans grafikkort er et nyere ATI kort, de har lyd med ud via DVI -> HDMI konverter :)
Gravatar #9 - Fafler
12. aug. 2010 11:03
Jeg har en kammerat, der efter han flyttede mediecentret ind i et tilstødende rum, gik fra HDMI til VGA/D-SUB/DE15/DB15HD/kært-barn-har-mange-navne-stikket. Han kører 1080P og siger der ikke er nogen synlig forskel når man sidder i sofaen.

#7 og #8: Mit Nvidia kort kan også det med lyd via DVI/HDMI.

Edit: Han her at 32" fjernsyn.
Gravatar #10 - Jakob Jakobsen
12. aug. 2010 11:21

Jeg har ingen problemer med at se forskel på analog og digital og det er ligemeget om det er på mit 42" TV, eller mine computerskærme.

For det første er timingen 100% styret på det digitale signal, hvilket gør at når computeren tænder for pixel x,y, så er det samme pixel der tænder på skærmen. Ved analogt signal, kræver det at computeren og skærmen kører 100% synkroniseret, hvilket sjældent sker og billedet vil derfor ikke stå nøjagtigt.

Desuden er der selvfølgelig et tab når man bruger et analogt signal imellem 2 digitale enheder.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login