mboost-dp1

ekstern harddisk

Gå til bund
Gravatar #1 - nukebob
6. jul. 2009 11:53
har lige købe en ekstern hd. er der nogen der kan svare mig på om sådan en tager skade af at blive låst inde i et brandsikkert pengeskab
Gravatar #2 - Corholio
6. jul. 2009 12:03
Nej, det gør den ikke.
Gravatar #3 - Jakob Jakobsen
6. jul. 2009 12:37
Normalt ville der ikke ske noget.
Men hvis det er et lille skab som, i skabets natur, er godt isoleret og det er et drev der bliver skrevet og læst meget til, kan det godt blive for varmt.
Gravatar #4 - Imperial
11. jul. 2009 13:50
Har du den kørende samtidig med at den ligger derinde? Fordi hvis du har det, og skabet er meget lille, så vil der nok blive meget varmt.

Men hvis du bare lægger den derind uden at den kører samtidig, så skulle der skam ikke ske noget.
Gravatar #5 - Nextnx
11. jul. 2009 14:10
Varme påvirker ikke hdd i nogen væsentlig grad.
ref google.
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
11. jul. 2009 23:26
Jo det gør den skam.
Når en harddisk kører, bliver der tilført energi og langt det meste af den energi bliver til varme.
Hvis harddisken så ikke kan komme af med den varmeenergi, vil temperaturen blive ved med at stige indtil der sker noget der stopper den tilføjelse af energi.

Den magnetiske film der ligger på skiverne og indeholder informationerne har et Curie punkt på ca. 80-200 grader, alt efter producent.
Curie punktet er den temperatur hvor det magnetiske materiale stopper med at være magnetisk.
Så hvis du er uheldig at have en harddisk med et lavt curie punkt, skal der ikke ret meget til at slette al data på harddisken.
Gravatar #7 - Nextnx
12. jul. 2009 01:09
Der var en grund til jeg skrev ref google, da de lavede en test af med og uden køling af deres diske, havde de pudsigt nok ikke en væsentlig større fejlrate på deres diske.

Men naturligvis hvis du vil der ud hvor vi snakker om vakuum indlukket disk med skærerbrænder under, så ændre det jo nok sagerne.

Jakob Jakobsen (6) skrev:
Hvis harddisken så ikke kan komme af med den varmeenergi, vil temperaturen blive ved med at stige indtil der sker noget der stopper den tilføjelse af energi.
Apropo det, hvis en disk kører som nævnt i din teori vil den så blive uendelig varm hvis en ned smelting af metal ikke var en parameter, indenfor indelukket brug som nævnt i op?
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
12. jul. 2009 02:01
Hvis al materialerne havde et uendeligt højt smeltepunkt.
Hvis harddisken var uendeligt godt isoleret.
Hvis du lod den stå i uendeligt tid.
Plus et par andre, så ville harddisken blive uendeligt varm.
Men jeg kan ikke se hvad det skulle have med dette at gøre?

Fakta er at brændsikrede skabe, netop er ekstremt godt isolerede, samt meget tætte, netop for at holde varme ude. Af samme grund, vil skabet også holde varme inde.

Jeg har set Googles tabel over MTBF i forhold til temperaturen. Men der går de altså ikke særligt højt op i temperatur, så det kan sammenlignes med en harddisk der bliver sat ind i hvad der reelt er en thermokasse.
Gravatar #9 - vandfarve
12. jul. 2009 11:18
Well, er det ikke muligt at få oplyst om skabets isolerende evne? Først derefter kan vi afgøre, hvorvidt det faktisk vil være en god ide at placere en harddisk i skabet.

Og desuden, hvis harddisken skal være forbundet til omverdenen uden for pengeskabet, må der være et hul eller lignende, hvor energi kan overføres igennem.
Gravatar #10 - Nextnx
12. jul. 2009 17:25
Jakob Jakobsen (8) skrev:
Hvis harddisken var uendeligt godt isoleret.
!= indenfor indelukket brug som nævnt i op?

Nu nævner op heller ikke noget om det er i slukket tilstand
Gravatar #11 - Jakob Jakobsen
12. jul. 2009 20:58
Nextnx (10) skrev:
Nu nævner op heller ikke noget om det er i slukket tilstand

Jeg regner kraftigt med at det er i tændt tilstand.
Hvad skulle der være i vejen med at opbevare en slukket harddisk i et hvilket som helst skab, incl. brandsikkert?
Gravatar #12 - Bundy
13. jul. 2009 07:49
URL til den der MTBF heat test? Jeg fejler google.
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
13. jul. 2009 12:27
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login