mboost-dp1

Er min PSU sufficient?

Gå til bund
Gravatar #1 - Dr.pikkuk
2. apr. 2010 10:26
Hejsa, jeg overvejer at købe mig et nyt grafikkort i stedet for det hd 4670 jeg pt har, da jeg gerne vil have lidt bedre grafik i modern warfare 2.

Jeg overvejer primært et hd 5770 eller sekundært et hd 5850 (pga økonomi)

Det setup jeg har er:

Mobo: Gigabyte EP43-DS3
CPU: C2D E8500 (ingen overclocking)
RAM: Corsair 2 x 2 GB pc8500
HDD1: Samsungspinpoint F1 320Gb
HDD2: WD Caviar Green 500 Gb
GPU: Powercolor HD4670 512 Mb
(+2 kabinet blæsere)
fodret af:
PSU: LC Power 420w

Er denne PSU nok til at trække et større grafikkort? Jeg ville hvis muligt gerne undgå at købe en ny... på den anden side gider jeg ikke at have problemer med strømudfald, men hvis jeg skal have en ny, bliver der dårligt råd til nyt grafikkort...

Advice please =D

mvh. Pikkuk
Gravatar #2 - vandfarve
2. apr. 2010 10:33
Hvad du skal gøre er at:

1) Finde ud af, hvor meget strøm de to grafikkort kræver (her skal du kun fokusere på de ekstra 6 pins-strømkabler, som skal tilsluttes kortene).

2) Finde ud af, hvor meget strøm aka. hvor mange ampere din PSU kan levere på de 6 pins-strømkabler, som din PSU har.

3) ???

4) Profit!

... eller, hvis du er doven, så køb dig en ny i minimum 500W-klassen
Gravatar #3 - Jakob Jakobsen
2. apr. 2010 11:34
Prøv at indtaste dine data HER
Gravatar #4 - Dr.pikkuk
2. apr. 2010 11:47
hvad vil der egentlig ske hvis strømforsyningen IKKE er stor nok?

#2 jeg ved ikke hvilken der er 6 pin'en, kan en måske fortælle mig det? jeg tog det her billede af PSU'ens label, kan en måske fortælle mig hvilken der er 6 pin'en? undskyld min rysthåndethed...
http://tinypic.com/r/sm9baq/5

#3 øh tak for linket, men jeg knækkede lidt halsen på det, der var en del ting, jeg ikke anede hvad var...
Gravatar #5 - Jakob Jakobsen
2. apr. 2010 11:58
Pikkuk (4) skrev:
hvad vil der egentlig ske hvis strømforsyningen IKKE er stor nok?

Computeren vil ofte køre ustabilt og/eller fryse når du kører visse programmer eller spil.

Men din PSU burde være stor nok, også til dit nye grafikkort. Dit system burde bruge omkring 300W under normal brug, så 420W peak burde være godt nok. Dog ved jeg ikke hvor meget dit systeem skal bruge, eller din PSU kan levere ved de forskellige spændinger.

Med hensyn til grafikkortet, så skal du helt klart vælge et 5850 over et 5770, det er en generation nyere, understøtter DX11 fuldt ud, sparer en masse strøm og er det mest støjsvage grafikkort jeg har haft uden vandkøling.
Gravatar #6 - Fjolle
2. apr. 2010 11:59
Med de data du skriver fik den udregner det til ~200 w. Så... Det burde vel virke..

Det eneste der sker er at psuen slår fra. Hvis du er meget uheldig kan der måske ryge en sikring, men tror at der er noget styring på sådan noget nymodens stads der stopper før det, ellers er en sikring nok det simpleste at skifte :)
Gravatar #7 - Jakob Jakobsen
2. apr. 2010 12:03
Fjolle (6) skrev:
Det eneste der sker er at psuen slår fra. Hvis du er meget uheldig kan der måske ryge en sikring...

Nej, en overbelast PSU kan meget nemt være skyld i afbrændte bundkort, processorer og grafikkort.
Hvis den bliver overbelastet, kan den ikke styre spændingen specielt godt. Når der så kommer en pause i forbruget, kan den måske finde på at banke 20V igennem 12V kredsen og så siger man farvel til den svageste komponent man rammer.

PSUen er det sidste man skal spare på.
Gravatar #8 - Dr.pikkuk
2. apr. 2010 12:06
ok så jeg kan godt køre videre med min nuværende PSU - angående GPU valg, så troede jeg egentlig at 5770 og 5850 var fra den samme generation? men tager jeg fejl dér? og siger du at 5850'eren ligefrem er strømbesparende i forhold til 5770'eren???
Gravatar #9 - Fjolle
2. apr. 2010 12:09
Jakob Jakobsen (7) skrev:
Når der så kommer en pause i forbruget, kan den måske finde på at banke 20V igennem 12V kredsen og så siger man farvel til den svageste komponent man rammer.

Så er det fandme en ringe psu... Det ville vel også kunne ske hvis man går fra 90% til 5% belastning?
Gravatar #10 - Dr.pikkuk
2. apr. 2010 12:13
errr i denne hersens test står der at man minimum skal have en 500W strømforsyning og 2 (TO, TWO, ZWEI, DEUX) 6 pin connectors - det har min PSU ihvertfald ikke!
Gravatar #11 - Jakob Jakobsen
2. apr. 2010 12:22

Nej, de fleste PSUer er fint stabile i det strømområde de er designet til, men kører man ud over det, er der ingen garanti mere.
Men ja, man skal holde sig fra "billige" PSUer.
Gravatar #12 - Dr.pikkuk
2. apr. 2010 18:54
kan nogen måske konkret svare mig på om jeg kan køre videre med min psu, og i givet fald, kan den trække begge kort?
Gravatar #13 - Clauzii
2. apr. 2010 19:32
Hvis du er i stand til at finde hvad de forskellige dele i din PC bruger, kan din PSU beregnes med følgende:

PSU-Calculator
Gravatar #14 - Tumleren
2. apr. 2010 19:51
Clauzii (13) skrev:
Hvis du er i stand til at finde hvad de forskellige dele i din PC bruger, kan din PSU beregnes med følgende:

PSU-Calculator

Du mener ligesom den der blev linket 10 posts længere oppe?

Pikkuk (10) skrev:
errr i denne hersens test står der at man minimum skal have en 500W strømforsyning og 2 (TO, TWO, ZWEI, DEUX) 6 pin connectors - det har min PSU ihvertfald ikke!

Du kan købe 6pin convertere i diverse butikker
Gravatar #15 - kimx
2. apr. 2010 21:27
Jakob Jakobsen (5) skrev:

Med hensyn til grafikkortet, så skal du helt klart vælge et 5850 over et 5770, det er en generation nyere, understøtter DX11 fuldt ud, sparer en masse strøm og er det mest støjsvage grafikkort jeg har haft uden vandkøling.

5850 og 5770 er samme generation, 5770 yder selvfølgelig mindre men bruger også mindre strøm ved fuld load. Begge understøtter DX11 fuld ud.
Gravatar #16 - Clauzii
3. apr. 2010 04:04
#14:
Jahhhh, det er så ikke lige den samme, men jo ;)
Gravatar #17 - Clauzii
4. apr. 2010 12:00
#14:
Jeg bøjer mig, det er det s.., det var jeg ikke klar over..;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login