mboost-dp1
erfaringer med oplyst keyboard
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
så skete det. Tasterne på mit gode gamle logitech keyboard er nu så fedtede og slidte af alt for mange anslag, spildte væsker krummer og raserislag at den ikke kan mere.
nu vil jeg have mig et oplyst (baggrundsbelyst keyboard)!!!
Det skal skinne! det skal være lækkert! Det behøver ikke makrotaster, men hvis de er der er det ligegyldigt...
størrelsen skal være ca 46 cm i breden, og ikke meget mere.
prisen er sekundær!
erfaringer modtages med kyshånd!
nu vil jeg have mig et oplyst (baggrundsbelyst keyboard)!!!
Det skal skinne! det skal være lækkert! Det behøver ikke makrotaster, men hvis de er der er det ligegyldigt...
prisen er sekundær!
erfaringer modtages med kyshånd!
billede
website, med specs etc
470mm bredt
Har ingen erfaringer med det. Første backlit keyboard jeg stødte på.
website, med specs etc
470mm bredt
Har ingen erfaringer med det. Første backlit keyboard jeg stødte på.
Logitech illuminated.
46 cm bredt af hvad jeg lige kan finde på nettet. Sidder ikke ved det nu, men kan da måle det når jeg kommer hjem engang.
Har selv et efter anbefaling fra en programmør. Han taster sit ihjel på daglig basis og det virker upåklageligt.
46 cm bredt af hvad jeg lige kan finde på nettet. Sidder ikke ved det nu, men kan da måle det når jeg kommer hjem engang.
Har selv et efter anbefaling fra en programmør. Han taster sit ihjel på daglig basis og det virker upåklageligt.
#2 LOL, han spørger efter erfaringer, og du poster bare den første reklame du kan finde på google. Facepalm...
#1 Jeg har det orange Logitech G15 (Også kaldet G16 nogle steder), og jeg troede også det ville være mega fedt med lys i tasterne... men egentlig er det ikke noget som jeg nogensinde lægger mærke til.
Men er det lir man går efter så ser det nu fedt ud ;-)
Man kan indstille det til to lysstyrker + slukket. Mit står altid bare på max.
Dvs. min erfaring er at det lys kan være ligemeget.
#1 Jeg har det orange Logitech G15 (Også kaldet G16 nogle steder), og jeg troede også det ville være mega fedt med lys i tasterne... men egentlig er det ikke noget som jeg nogensinde lægger mærke til.
Men er det lir man går efter så ser det nu fedt ud ;-)
Man kan indstille det til to lysstyrker + slukket. Mit står altid bare på max.
Dvs. min erfaring er at det lys kan være ligemeget.
TrolleRolle (4) skrev:#2 LOL, han spørger efter erfaringer, og du poster bare den første reklame du kan finde på google. Facepalm...
Det var da en utrolig arrogant antagelse.
Jeg gik fakkertalt ind på Razor's hjemmeside og kiggede deres tastatur katalog igennem, og fandt et billede hvor tasterne syntes oplyste.
Men det værste er jo nok, at du antyder at jeg ville lægge vægt på reklamer fra en søgemaskine - altså dem der betaler for at ligge øverst.
Føj.
pikkuk (1) skrev:Det skal skinne! det skal være lækkert! Det behøver ikke makrotaster, men hvis de er der er det ligegyldigt...
prisen er sekundær!
Hvad skal du bruge det til? Skrivning, gaming, en blanding?
Jeg har haft et Lycosa og det skuffede mig. Lyset var beskedent, tasterne upræcise og softwaren drillede.
Nu hvor pris er sekundær, så opfylder et Razer BlackWidow Ultimate alle dine krav. Det er mekanisk, og meget behageligt at bruge samt slidstærkt. Jeg har brugt dette keyboard i ca. 3 måneder og det har virket upåklageligt til skrivning og RTS, omend jeg specifikt til FPS foretrækker mit oldgamle 129 kr's keyboard.
Der har tidligere været en tråd om keyboardet som du måske kan få glæde af at læse denne tråd.
Ellers er der denne guide: http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=260143
Hvis ikke du har prøvet det endnu, så kan du evt. prøve at skille det ad og gøre det rent.pikkuk (1) skrev:så skete det. Tasterne på mit gode gamle logitech keyboard er nu så fedtede og slidte af alt for mange anslag, spildte væsker krummer og raserislag at den ikke kan mere.
Jeg har et tastatur der havde lys under tasterne. Det lys irriterede mig så meget, at da jeg på et tidspunkt skilte det ad for at gøre det rent trak jeg også stikket ud til lyset.pikkuk (1) skrev:nu vil jeg have mig et oplyst (baggrundsbelyst keyboard)!!!
Hvis du absolut vil have et med lys vil jeg anbefale at du får et hvor lyset kan slukkes. Allerhelst skal man kunne tænde og slukke lyset uden at det er afhængig af softwaren på computeren.
Hvis du har mulighed for at afprøve det, så prøv at sætte tastaturet til en oplader i stedet for at sætte det til computeren og undersøg så om du kan tænde og slukke for lyset.
Sidst jeg hørte om ghosting drejede det sig om opdatering af skærmbilledet. Jeg tror ikke det er det problem et tastatur kan forårsage. Måske kan du beskrive hvad det er for et problem der skulle være med det tastatur.pikkuk (12) skrev:et lidt skeptisk overfor logitechs, da jeg har hørt at der er problemer med ghosting eller hvad det nu hedder.
Jeg har selv hørt noget positivt om Logitechs tastatur, men jeg har ikke selv nogen erfaringer med det. Det vil dog nok være noget af det første jeg vil overveje, når jeg har brug for et nyt tastatur.
Det problem havde jeg også, jeg valgte den her løsning: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/2013987...pikkuk (12) skrev:lyset er vigtigt, da det står et dårligt oplyst sted.
Jeg fandt en artikel som beskriver et potentielt problem, som den artikel kalder for ghosting: http://www.microsoft.com/appliedsciences/antighost...kasperd (14) skrev:Jeg tror ikke det er det problem et tastatur kan forårsage. Måske kan du beskrive hvad det er for et problem der skulle være med det tastatur.
Er det det problem du er bekymret for?
Nogle af tasterne på et tastatur kaldes for modifiers. Det er som regel shift, ctrl, og alt tasterne. Disse taster er dyrere at lave end alle de andre taster. De har separate wires fordi de skal kunne bruges i taste kombinationer.
Taster der ikke er lavet som modifiers deles om wires. Der går et antal wires ud fra controllerchippen og et antal wires tilbage til controllerchippen. Hver kombination af udgående wire og indgående wire kan bruges til en enkelt tast.
Chippen tænder de udgående wires en ad gangen og måler om der kommer signal på de indgående wires.
Så længe man trykker på op til to taster ad gangen kan controllerchippen entydigt afgøre hvilke taster du trykker på. Hvis du trykker på mere end to ad gangen kan der være usikkerhed, og controllerchippen vil derfor ignorere resterende taster.
Det vil sige at man på en gang kan anvende alle de modifiers man har lyst til plus to af de andre taster, hvis man går ud over det vil der være taster der ikke længere reagerer før man slipper tilstrækkeligt mange taster.
Man kunne lave alle tasterne på samme måde som modifiers, det vil sige med dedikerede ledninger. Det kræver så omkring 100 ekstra ledninger ind til controller chippen, og bliver dyrt. Alternativt kan man sætte en diode i hver tast således at strømmen ikke kan løb gennem kontakterne i flere taster men kun kan løbe fra controllerchip gennem en kontakt og tilbage.
Hvis du har software som kræver kombinationer som et almindeligt tastatur ikke er designet til at håndtere, så kan det være du kan finde et dyrere tastatur, der kan klare opgaven.
For at teste en given kombination prøv følgende:
1. Åbn en teksteditor eller andet program, der kan vise hvad der sker når du trykker på tasterne.
2. Tryk alle de taster ned som indgår i kombinationen.
3. Slip en af tasterne og tryk den ned igen nogle gange.
4. Se om der sker en reaktion når du trykker på tasten og slipper den.
5. Tryk tasten ned igen og gentag fra skridt 3 med en anden tast.
6. Når du er færdig slip alle tasterne.
Hvis alle tasterne i kombinationen giver respons når du slipper dem enkeltvis og trykker den ned igen, så virker den pågældende kombination på det pågældende tastatur.
Hvis man ser tastaturet skilt ad kan man nemt se hvilke kombinationer der virker.
#14+15
Jeg kan godt lide at du starter ud med ikke at vide hvad der menes, hvorefter du på bedste vis giver dig i kast med at forklare hvordan det hænger sammen. Jeg tager hatten af for din research og iver for at hjælpe :)
Din research er dog ikke helt opdateret, og du kommer heller ikke ind på om der reelt var problemer med nævnte model. Antallet af samtidige taster der kan benyttes varierer fra controller til controller, dvs. effektivt fra keyboard til keyboard. I mange gamer-modeller er der såkaldte zoner, typisk omkring WASD, hvor der indlagt anti-ghosting, men det varierer meget fra model til model hvad og hvor mange der dækkes.
Jeg kan ikke udtale mig om Logitech'en da jeg ikke har rørt ved den. Læg også mærke til at OP beder om erfaringer :)
Jeg kan godt lide at du starter ud med ikke at vide hvad der menes, hvorefter du på bedste vis giver dig i kast med at forklare hvordan det hænger sammen. Jeg tager hatten af for din research og iver for at hjælpe :)
Din research er dog ikke helt opdateret, og du kommer heller ikke ind på om der reelt var problemer med nævnte model. Antallet af samtidige taster der kan benyttes varierer fra controller til controller, dvs. effektivt fra keyboard til keyboard. I mange gamer-modeller er der såkaldte zoner, typisk omkring WASD, hvor der indlagt anti-ghosting, men det varierer meget fra model til model hvad og hvor mange der dækkes.
Jeg kan ikke udtale mig om Logitech'en da jeg ikke har rørt ved den. Læg også mærke til at OP beder om erfaringer :)
Jeg har skam længe været bekendt med hvordan tastaturer er konstrueret, og hvilke begrænsninger det giver. Jeg har bare ikke hørt fænomenet omtalt som ghosting.BlackFalcon (16) skrev:Jeg kan godt lide at du starter ud med ikke at vide hvad der menes, hvorefter du på bedste vis giver dig i kast med at forklare hvordan det hænger sammen.
Det er en begrænsning i ledningsføringen ud til de enkelte taster. Det kan ikke ændres ved at skifte controlleren ud. Controlleren skal naturligvis vide hvilke taster hver ledning er forbundet til, så ændring af ledningsføringen kræver også at controlleren ændres.BlackFalcon (16) skrev:Antallet af samtidige taster der kan benyttes varierer fra controller til controller
Det kan lade sig gøre at lave et tastatur hvor alle kombinationer virker, det kommer bare til at koste derefter. Jeg ved ikke om efterspørgslen på den type tastaturer er stor nok til at nogen har gidet. Men jeg har skitseret hvordan man kan afprøve om en given kombination virker på et givet tastatur.BlackFalcon (16) skrev:I mange gamer-modeller er der såkaldte zoner, typisk omkring WASD, hvor der indlagt anti-ghosting, men det varierer meget fra model til model hvad og hvor mange der dækkes.
Hvis man kan finde en butik der har et eksemplar sluttet til så man kan afprøve det kan man jo bare gå i gang. Hvis tastaturet har begrænsninger kan man næsten altid finde dem ved blot at trykke tre taster ned samtidigt. Tricket er at vide hvilke tre, og det afhænger af hvilket tastatur der er tale om. Til gengæld kan man være næsten sikker på, at hvis man trykker 10 taster ned samtidigt, så rammer man en begrænsning.
Mit forslag er at man finder ud af hvilke kombinationer man har brug for, og så afprøver man dem på et eksemplar i butikken. Det hjælper næppe at spørge ekspedienterne, da min fornemmelse er at der er større chance for at finde en ekspedient der blot fyrer noget bullshit af end der er for at finde en, der kender svaret.
Er der tastaturer hvor man har valgt at bruge de ekstra resurser på at lave det helt uden begrænsninger, eller har man blot flyttet rundt på ledningerne, så det er nogle andre kombinationer der ikke virker?
Jeg har haft lejlighed til at røre ved et, men ikke længe nok til at undersøge hvilke tastekombinationer, der virker. Og jeg har ikke selv anvendt software der havde brug for kombinationer, der gav problemer. Kombinationer der anvender modifiers og en anden tast virker uanset tastatur.BlackFalcon (16) skrev:Jeg kan ikke udtale mig om Logitech'en da jeg ikke har rørt ved den.
Jeg er med på det der Logotech Illuminated! Det er sgu det bedste tastatur, som jeg endnu har haft!
http://newz.dk/forum/koeb-salg/s-logitech-illumina...
http://newz.dk/forum/koeb-salg/s-logitech-illumina...
kasperd (17) skrev:Jeg ved ikke om efterspørgslen på den type tastaturer er stor nok til at nogen har gidet.
Den feature kaldes N-Key-Rollover, og findes på en del tastaturer. Dog primært mekaniske tastaturer (personligt har jeg kun set det på sådan nogle) der har sådan en feature. Jeg tror det billigeste man kan få med N-Key-Rollover er SteelSeries 6GV2, men de har dog visse QC problemer.
Det gik lige op for mig at min tidligere post ikke blev indsendt?...
Æv ...
tl;dr
Har selv et Logitech Illuminated (DK-udgaven har ikke single-row enter tast)
Er kiste glad for det! Vil vove den påstand at det ligger på top 3 over de keyboards jeg nogensinde har brugt ... Lyset kan indstilles (slukket, 100%, 50%, 25%) og efter at have brugt mit (meget) i godt 2 år, er tasterne stadig lige så klare, og det er ikke blevet slidt nogle stedet...
Helt klart anbefalelsesværdig!
Æv ...
tl;dr
Har selv et Logitech Illuminated (DK-udgaven har ikke single-row enter tast)
Er kiste glad for det! Vil vove den påstand at det ligger på top 3 over de keyboards jeg nogensinde har brugt ... Lyset kan indstilles (slukket, 100%, 50%, 25%) og efter at have brugt mit (meget) i godt 2 år, er tasterne stadig lige så klare, og det er ikke blevet slidt nogle stedet...
Helt klart anbefalelsesværdig!
Mnc (6) skrev:Det var da en utrolig arrogant antagelse.
Jeg gik fakkertalt ind på Razor's hjemmeside og kiggede deres tastatur katalog igennem, og fandt et billede hvor tasterne syntes oplyste.
Men det værste er jo nok, at du antyder at jeg ville lægge vægt på reklamer fra en søgemaskine - altså dem der betaler for at ligge øverst.
Føj.
Du brugte Jakob Jakobsen aka JJ metoden.....
kasperd (17) skrev:Hvis tastaturet har begrænsninger kan man næsten altid finde dem ved blot at trykke tre taster ned samtidigt. Tricket er at vide hvilke tre, og det afhænger af hvilket tastatur der er tale om. Til gengæld kan man være næsten sikker på, at hvis man trykker 10 taster ned samtidigt, så rammer man en begrænsning.
Du rådgiver på et område du ikke er fuldt opdateret på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rollover_%28key%29 skrev:Certain high-end keyboards have "n-key rollover" (N-KRO). This means that each key is scanned completely independently by the keyboard hardware, so that each keypress is correctly detected regardless of how many other keys are being pressed or held down at the time
Fuldt N-Key Rollover er i øvrigt (indtil videre) forbeholdt PS/2. USB understøtter normalt 3 men op til 6 taster, men der kan laves krumspring for at forøge det:
http://geekhack.org/showwiki.php?title=NKey+Rollover+-+Overview+Testing+Methodology+and+Results skrev:Keyboard manufacturers have been using various methods for some time trying to get beyond the 6KRO barrier. The Das 3 keyboard for example was USB only but capable of 12KRO
BlackWidow har 6KRO:
http://store.razerzone.com/store/razerusa/en_US/pd/productID.211324200 skrev:Q. Does Razer BlackWidow have anti-ghosting capability? How about N-key rollover?
A. Yes, the Razer BlackWidow does have anti-ghosting capabilities. The Razer BlackWidow is a USB only keyboard that features a 'gaming optimized key matrix' that allows the recognition of up to six simultaneous key presses. N-key rollover (NKRO) is only possible with a direct connection to a native PS/2 port on the computer[...]. The Razer BlackWidow’s 'gaming optimized key matrix' serves a similar purpose while using the more modern and readily available USB port.
Og dette:
kasperd (17) skrev:Mit forslag er at man finder ud af hvilke kombinationer man har brug for, og så afprøver man dem på et eksemplar i butikken
Hele problematikken ligger dog ikke i, om man har software der kræver dette - det er ikke tilfældet - det giver blot friheden/muligheden til at bruge det hvis man har lyst/evnerne.
Aha ... Se, nu ved jeg ikke hvor mange taster jeg kan trykke ned på mit Logitech Illuminated, men her på arbejde kan jeg klare 6 på en gang, ifølge det link til microsoft i #15 (Logitech K120)
- mind mig lige om det når jeg kommer hjem fra arbejde engang, så vil jeg lige teste det :D
- og .. øh .. forstår jeg det korrekt når jeg læser at et PS/2 tastatur kan være bedre end USB? Altså med det dersens full rollover halløj?...
I så fald - vil det ændre noget hvis jeg bruger en USB>PS/2 adaptor?.. Ikke at jeg har behov for 6+ taster, bare nysgerrig...
(hmm, hvis jeg sætter mit Logi. Illu. til PS/2 så får det vel ikke strøm nok til at lyse op? Vel?)
Aha ... Se, nu ved jeg ikke hvor mange taster jeg kan trykke ned på mit Logitech Illuminated, men her på arbejde kan jeg klare 6 på en gang, ifølge det link til microsoft i #15 (Logitech K120)
- mind mig lige om det når jeg kommer hjem fra arbejde engang, så vil jeg lige teste det :D
- og .. øh .. forstår jeg det korrekt når jeg læser at et PS/2 tastatur kan være bedre end USB? Altså med det dersens full rollover halløj?...
I så fald - vil det ændre noget hvis jeg bruger en USB>PS/2 adaptor?.. Ikke at jeg har behov for 6+ taster, bare nysgerrig...
(hmm, hvis jeg sætter mit Logi. Illu. til PS/2 så får det vel ikke strøm nok til at lyse op? Vel?)
Kan holde mellem 4 og 8 taster nede på en gang på Illuminated ...
QWER - og så skal der være mindst 1-2 tasters afstand til det næste (f.eks u)
Lidt weird - kan komme op på 8 hvis jeg også bruger Numpad :)
QWER - og så skal der være mindst 1-2 tasters afstand til det næste (f.eks u)
Lidt weird - kan komme op på 8 hvis jeg også bruger Numpad :)
De fysiske love har altså ikke ændret sig.BlackFalcon (23) skrev:Du rådgiver på et område du ikke er fuldt opdateret på:
Hvis du trykker tre taster ned der skaber direkte forbindelse mellem ind og udgangen på en fjerde tast på tastaturet, så kan det ikke lade sig gøre at afgøre om den fjerde tast er trykket ned. Det er et fysisk faktum som en controller ikke kan lave om på.
Det eneste der kan ændrer på det er at lave en anderledes og dyrere ledningsføring til tasterne, som enten kræver dioder under hver eneste tast eller en separat ledning til hver tast, hvilket vil sige 100 ekstra forbindelser ind til controlleren.
Jeg har ikke noget software der kræver den slags usupportterede kombinationer. Jeg har heller ikke software, som kan få nogen fordel ud af det.BlackFalcon (23) skrev:Hele problematikken ligger dog ikke i, om man har software der kræver dette
Men det kræver intet specielt software for at teste tastaturet. Et program hvor man kan indtaste tekst er alt hvad der skal til. Af typisk tilgængelige muligheder kan nævnes:
- En tekst editor
- Et tekst felt på en webside
- URL feltet i en browser
For at teste det tryk en række taster ned samtidigt. Efter hver tast hold øje med om der dukker noget op på skærmen.
For eksempel, jeg trykker q ned, der dukker et q op på skærmen. Den begynder også at repetere, men repetitionen er underordnet.
Jeg trykker på w, der kommer et w på skærmen. Jeg trykker på e, der kommer et e. Jeg trykker på r, der kommer et r. Jeg trykker på t, der sker intet, udover at r bliver ved med at repetere.
På den måde har jeg fundet en kombination af fem taster, der ikke virker. Ved at prøve mig frem kan jeg finde frem til hvilke tre taster der ikke kan bruges sammen.
F.eks. qwer virkede, så t er en af de tre taster. Jeg afprøver trewq. Det fejler allerede ved e, altså kombinationen af e, r og t virker ikke på dette tastatur.
Det er så nemt at afprøve, at det kræver bare et eksemplar af tastaturet tilsluttet til en computer, og selv det mest basale software er nok til at afprøve det. Så det er bare at komme igang.
JNej. Det har intet at gøre med hvilken protokol der kommunikeres med mellem tastatur og computer. Det er et spørgsmål om hvordan ledningerne er ført fra controlleren til tasterne.Thoroughbreed (24) skrev:forstår jeg det korrekt når jeg læser at et PS/2 tastatur kan være bedre end USB? Altså med det dersens full rollover halløj?
Hvis du tager to tastaturer som er identiske bortset fra at det ene har en controller med USB forbindelse og det andet har en controller med PS/2 forbindelse, så er det de samme tastekombinationer der virker.
Der er kun to grunde til at det kan gøre en forskel. Det kan være at der er tastaturmodeller, hvor man har valgt kun at lave dem med en type interfaces. Hvis f.eks. der er en tastaturmodel som kun findes som USB og ikke som PS/2, så kan det være ret ligegyldigt hvad PS/2 udgaven kan, da den aldrig er blevet fremstillet. Derudover kan det være at der er bugs i controlleren, som gør at kombinationer, der burde virke, alligevel ikke virker. At sådan en fejl kun skulle være til stede på den ene type tastatur er ikke særligt sandsynligt, da den del af logikken som håndterer detektering af tastetryk alligevel skal være den samme i både PS/2 og USB controlleren.
PS/2 kan være bedre end USB på andre punkter. Med PS/2 er der en keyboard controller i computeren, som ikke skal foretage sig andet end at håndtere keyboard input. Med USB har du en controller, som også skal håndtere meget andet hardware. I praksis tror jeg ikke den forskel har ret meget at sige.
Jeg er rimelig sikker på at stort set alle tastaturer har en ledningsføring der tillader 8, hvis ellers man vælger de rigtige 8.Thoroughbreed (25) skrev:Kan holde mellem 4 og 8 taster nede på en gang på Illuminated ...
Men hvis tastaturet har en begrænsning er jeg til gengæld ret sikker på at begrænsningen i nogle tilfælde er 2. Sagt med andre ord, der findes kombinationer på 3 taster, der ikke virker.
Så på et typisk tastatur vil det være 2-8 afhængig af hvilke taster du vælger.
Når du siger mellem 4 og 8 går jeg ud fra at du mener at der findes en kombination på 5, der ikke virker. Når du har fundet denne kombination på 5, der ikke virker, så prøv at trykke dem ned i forskellig rækkefølge.
Prøv først alle kombinationer bestående af 4 ud af de 5 taster. Det er kun 5 kombinationer, du skal afprøve. Jeg forudsiger at der vil være nogle af de kombinationer af 4 taster, der ikke virker.
Vælg en kombination af 4 der ikke virker sammen og prøv kombinationer bestående af 3 af de 4. Igen forudsiger jeg at der vil være mindst en kombination af 3, som heller ikke virker.
På det første tastatur hvor jeg afprøvede dette fandt jeg frem til at e r t var en kombination, der ikke virkede. Kombinationer af 2 bør til gengæld altid virke.
Hvis der er nogen som mener at kende et tastatur hvor alle kombinationer af 3 taster virker, så nævn en model og jeg skal personligt afprøve næste gang jeg kommer i nærheden af sådan et tastatur, der er tilsluttet en computer.
Thoroughbreed (24) skrev:- og .. øh .. forstår jeg det korrekt når jeg læser at et PS/2 tastatur kan være bedre end USB? Altså med det dersens full rollover halløj?...
Fra Steelseries 7G's salgstale:
We absolutely recommend using the PS/2 connector when possible. First,it will give you total freedom with no limit to the amount of simultaneous key presses. And, equally as important, using the PS/2 may just improve your overall gaming experience.
When you use a USB keyboard your computer is actually using CPU time polling your keyboard. The higher the polling rate the more CPU time is used to perform the polling. And because of the built-in debounce rate found on any quality keyboard, any polling rate above 200Hz is simply a waste of CPU time and really just a result of pointless marketing hype.
Unlike USB keyboards a PS/2 keyboard isn’t polled at all. The keyboard simply sends a signal to the computer as key presses are made, which causes a hardware interrupt, forcing the CPU to register the signal. The 7G is built with a PS/2 connector as standard, but we also included a PS/2 to USB adapter in the box. The choice is yours.
Noget andet vedr. PS2/USB diskussionen, så har jeg været ude for at USB nogle gange fejler på startup, hvis man skal vælge imellem fejlsikret, normal start, etc. Jeg tror det er undtagelsen mere end reglen, men har aldrig haft det problem med PS2.
Men det er en petitesse.
Men det er en petitesse.
Meget af den software der kører under opstart understøtter kun PS/2. Det samme gælder også nogle ældre operativsystemer som f.eks. DOS.Smiley (30) skrev:Noget andet vedr. PS2/USB diskussionen, så har jeg været ude for at USB nogle gange fejler på startup, hvis man skal vælge imellem fejlsikret, normal start, etc.
For at kunne bruge denne software på en computer der kun har USB tastatur indeholder BIOS en PS/2 emulator. Det er software der kører i SMM mode, hvilket betyder at det stadig kan være aktivt når OS tror det har overtaget den komplette kontrol med computeren.
Denne PS/2 emulering er muligvis ikke altid helt præcis, så på det punkt er PS/2 at foretrække.
Jeg har selv en computer med USB tastatur, hvor GRUB har et problem med ekstremt lag på tastaturinput. Sjovt nok forsvinder det lag hvis blot man trykker tre gange på Num Lock.
Den eneste fordel ved USB er vist at det kan håndtere så meget forskelligt hardware, og at man kan bruge en hub, hvis man har brug for mere hardware end man har porte til.
Men til hver eneste type hardware man kan forbinde til USB findes der så vidt jeg ved et interface der er bedre egnet til den type hardware. Man finder bare sjældent en computer der har alle de typer interfaces.
Skal vi i gang med petitesserne, så hedder det altså PS/2. PS2 står for playstation 2, og det har jo ikke noget med sagen at gøre.Smiley (30) skrev:Men det er en petitesse.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.