mboost-dp1

Erfaringer med RAID 0

Gå til bund
Gravatar #1 - Dr.pikkuk
9. nov. 2009 09:22
Hejsan.

Jeg vil spørge om der er nogen der har erfaringer (gode/dårlige) med RAID 0 opsætning af to harddiske.

Jeg overvejer at opsætte to samsung spinpoint F1 320gb hdd's i RAID 0 for at få lidt mere performance, da der ikke bliver råd til SSD lige foreløbigt.

Jeg kan faktisk aldrig huske at jeg har haft en HDD fejl der har kostet mig data, men er ikke klar over om risikoen er større når data bliver oplsittet til to diske. Jeg er klar over at jeg ved harddisk fejl mister ALT data, men som sagt har jeg aldrig haft en harddisk fejl!

Erfaringer/anbefalinger modtages med kyshånd!

Mvh. Pikkuk
Gravatar #2 - zin
9. nov. 2009 09:40
RAID 0 virker ganske fint. God performance - hvis maskinen der skal køre det ikke laver meget andet kan du også køre det i software - det virker også nogenlunde.

Personligt foretrækker jeg at køre RAID 1+0 eller RAID 5 (evt. RAID5+1), for den øgede sikkerhed.
Gravatar #3 - Dr.pikkuk
9. nov. 2009 09:44
hvis jeg skal køre raid 1+0 skal jeg have 4 hdd's, ikke sandt? hvad med raid 5, den kender jeg ikke lige og wiki foklarer det ikke lige så godt.

Edit: raid 5 er stripped OG mirrored på to disks, så funktionelt har man kun plads svarende til én af diskene, korrekt?
Gravatar #4 - zin
9. nov. 2009 13:26
RAID 5: Mindst 3 diske.
RAID 1+0: 3 diske og op.
RAID 5 tager 1 / n - 1, hvor n er antallet af diske plads. (så hvis du har 3, 1/2, hvis du har 4 1/3 osv.)
RAID 1+0 er bredt, så det kan tage 1/2 eller mindre/mere afhængigt af hvad ens kontroller mener RAID 1+0 er. Nogle mener RAID 5 er RAID 1+0.
Gravatar #5 - Dr.pikkuk
9. nov. 2009 14:53
Det jeg skal bruge min computer til er primært kontor arbejde, og occasional gaming, men jeg er lidt af en performance whore...

Hvis jeg nu har forstået det ret, så vil RAID 0 give mig den reelle kapacitet af to eller flere drev, med højere performance.
RAID 5 giver god performance med med ofring af plads, mindre ofring jo flere diske (jf. formel 1/(n-1))

what to choose, what to choose hmmmmm.....
Gravatar #6 - Dr.pikkuk
9. nov. 2009 22:03
Hvordan er det med fragmentering af diskene, går det hurtigere end normalt, o kan man i givet fald defragmentere diskene?
Gravatar #7 - zin
9. nov. 2009 22:05
Man kan altid defragmentere harddiske. Så vidt jeg mindes er defragmenteringsratioen højere des større din størrelse på harddisken.
Gravatar #8 - Plimmer
10. nov. 2009 00:19
Raid 0 er fint til performance, men mister man en disk mister man al data, værd at tænke over når den nu skal bruges til kontor arbejde.

Husk de backups. :)
Gravatar #9 - arne_v
10. nov. 2009 02:55

Jeg har brugt RAID 0 til hjemmebrug uden problemer. Sandsynligheden for problemer med n diske i RAID-0 er ca. n gange større end sandsynligheden for problemer med 1 disk. Med kvaliteten af diske idag er det ikke russiske roulette - snarere at cykle i København.
Gravatar #10 - arne_v
10. nov. 2009 02:58
ZiN (4) skrev:
RAID 1+0: 3 diske og op.

Ikke med gængs definition af RAID 1+0. Så kræver den 2*n diske hvor n>=2.

ZiN (4) skrev:
RAID 5 tager 1 / n - 1, hvor n er antallet af diske plads. (så hvis du har 3, 1/2, hvis du har 4 1/3 osv.)

Den tager 1/3 og 1/4 af de fysiske fysiske og kræver overhead på 1/2 og 1/3 af den brugbare plads man vil have.

ZiN (4) skrev:
Nogle mener RAID 5 er RAID 1+0.

Slå de "nogle".
Gravatar #11 - Mort
10. nov. 2009 07:20
Jeg har oplevet at en af diskene i mit raid 0 system stod af, hvilket betød at jeg mistede 500GB data. Når den ene af diskene dør så er det ikke muligt at genskabe data på raid settet igen.

I dag kører jeg raid 1 på de diske som indeholder mit operativsystem og raid 0 på de diske som kun indeholder data som kan gendannes eller som jeg har råd til at miste.
Gravatar #12 - zin
10. nov. 2009 07:48
#10: HP? Ellers tak. Jeg tror de er nogle værre bøller. :-)
Flere steder på flere af deres DL3xx modeller vælger man RAID1+0, men får i virkeligheden RAID5. :-)

arne_v skrev:
Den tager 1/3 og 1/4 af de fysiske fysiske og kræver overhead på 1/2 og 1/3 af den brugbare plads man vil have.

De fysiske fysiske nu? Øh. :-)
Gravatar #13 - Bundy
10. nov. 2009 07:55
Det er min erfaring at standard crap onboard raid controllere ikke giver nok performance kontra risiko, men det kan være at jeg bare har haft fat i lortechipsets.
Gravatar #14 - arne_v
10. nov. 2009 14:03
ZiN (12) skrev:
fysiske fysiske

Ups.

fysiske diske
Gravatar #15 - arne_v
10. nov. 2009 14:05

Du oplever RAID controllerne og ikke diskene som det mest sårbare ved en RAID 0 løsning?
Gravatar #16 - Mort
10. nov. 2009 15:24
Raid controlleren er også en risiko. Hvis det er en raid controller der sidder på dit motherboard (Som mange nok er i dag) så kan du risikere ikke længere at kunne læse dine diske, når du skifter motherboardet ud.

Det skete for mig, da mit bundkort brændte af og bundkortet havde en Promise raid controller. Det nye bundkort havde en Intel raid controller og den kunne ikke læse promises format.

Ved at undersøge sagen fandt jeg ud af at de fleste raid controllers bruger deres eget format og dermed ikke er kompatible med andre mærket og muligvis heller ikke er kompatible med andre modeller af samme fabrikant.

I dag bruger jeg udelukkende Intels raid controllers, da de fleste motherboards (I den klasse jeg plejer at købe) indeholder en Intel raid controller.
Gravatar #17 - Dr.pikkuk
10. nov. 2009 16:07
Ved nogen om vista 64 bits raid drivere er kompatilbe med win7 64 bit drivere?
Det er også en intel raid controler der sidder på mit mobo.
Gravatar #18 - Morteh
10. nov. 2009 20:57
Mine erfaringer med raid 0 er ikke så store igen.

havde først 2 ata133 200gb maxtor dimonmax diske, der fik jeg intet ud af det i ydelse(var med en eller anden elendig onbord controller), til gengæld mistede jeg lidt min data da den ene stod af.

Jeg fik så blod på tanden for at prøve igen med 2stk samsung 7200 F1 640gb sata diske, og de køre som en drøm i raid 0
(det er med en 150kr controller)(gætter på den er ligeså ringe som de fleste onbord).
Gravatar #19 - Ronson ⅍
10. nov. 2009 21:25
Min erfaring "med en 150kr controller" + RAID er at jeg har mistet 1TB data

Ikke noget vigtigt data, og heldigvis viste scanninger af diskene senere at det var controlleren der fejlede, men jeg ville aldrig bruge RAID0 på noget som helst vigtigt. Og slet ikke med en billig controller.
Gravatar #20 - Clauzii
10. nov. 2009 21:36
Bare for at forklare RAID simpelt..
Gravatar #21 - Dr.pikkuk
10. nov. 2009 22:09
Jeg kan se at min south bridge er en Intel ICH10
har nogen erfaringer med om denne er en fornuftig kontroler?
Gravatar #22 - arne_v
11. nov. 2009 00:05

De fleste er mig bekendt ganske godt tilfredse med ICH.
Gravatar #23 - Dr.pikkuk
11. nov. 2009 09:38
skal jeg bruge en speciel driver under windows 7 installation. medfølgende mit mobo var drivere til vista 64 bit, kan den bruges?
Gravatar #24 - Dr.pikkuk
11. nov. 2009 10:22
edot: never mind
Gravatar #25 - XorpiZ
11. nov. 2009 10:25

Du skal bare en tak længere ind. Find den ting du gerne vil hente - jeg har ingen anelse om, hvad du leder efter - tryk på den, og så kommer dine download-knapper frem :D
Gravatar #26 - Dr.pikkuk
11. nov. 2009 10:46
hmmm... det gik lige op for mig at min southbridge alligevel ikke understøtter raid...

Kan nogen foreslå mig en fornuftig raid controller, eller et mærke?
Gravatar #27 - Dr.pikkuk
11. nov. 2009 10:46
XorpiZ (25) skrev:

Du skal bare en tak længere ind. Find den ting du gerne vil hente - jeg har ingen anelse om, hvad du leder efter - tryk på den, og så kommer dine download-knapper frem :D

Jeg fandt det, men tak alligevel :)
Gravatar #28 - Bundy
11. nov. 2009 10:56
arne_v (15) skrev:

Du oplever RAID controllerne og ikke diskene som det mest sårbare ved en RAID 0 løsning?

Nej, jeg oplever at det performance boost man får med standard raidcontrollere ikke opvejer den risiko man tager ved bruge raid0 ..
Men som andre skriver, så er det også et issue hvis controlleren dør eller lignede. Jeg mindes også at min nabo havde et problem hvor hans SIL raid controller bare smed den ene disk, også var alt gone.. :)
Gravatar #29 - Dr.pikkuk
12. nov. 2009 10:06
Pikkuk (26) skrev:
hmmm... det gik lige op for mig at min southbridge alligevel ikke understøtter raid...

Kan nogen foreslå mig en fornuftig raid controller, eller et mærke?

Bump? anyone?
Gravatar #30 - Ronson ⅍
12. nov. 2009 11:53
promise og adaptec og intel er vist nogle af de mest kendte og, må man formode, mest stabile
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login