mboost-dp1
Findes sådan én?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Det bliver nok nemmere at finde hvis du dropper kravet om at det skal være en enkelt enhed og og kigger efter muligheder med to separate stykker hardware.
I så fald kan du bruge praktisk taget en vilkårlig router. Så mangler du blot et stykke VOIP hardware.
Der findes masser af VOIP hardware der kan fungerer som VOIP klient og har et analog stik, som man kan slutte en telefon til. Det er sandsynligvis sådan et stykke hardware, der sidder i din fiberboks.
Det du efterspørger er det modsatte, hvor enheden skal fungere som VOIP server og skal forbindes til et telefonstik. Jeg kender ikke noget hardware som kan løse den opgave, men jeg gætter på at der nok findes nogle PBX enheder, som kan løse opgaven.
Hvis du finder en PBX enhed der kan løse opgaven, så skal den forbindes til hhv fiberboks og en LAN port på routeren.
Du vil i så fald komme til at kommunikere digitalt mellem telefon og PBX, analogt fra PBX til fiberboks og derefter digitalt videre gennem systemet.
Brugen af en analog forbindelse mellem PBX og fiberboks er usmart, men det vil kræve lidt samarbejdsvilje fra udbyderens side at undgå det. Hvis de ville give dig de nødvendige oplysninger til at du selv fra dine egne enheder kan logge direkte på VOIP systemet, så kan du køre VOIP mellem din telefon og deres server. I så fald vil fiberboksen ikke engang opdage at det er VOIP, det vil bare være IP trafik som alt andet.
Sådan en løsning vil være at foretrække, og det kræver ikke ekstra hardware. Så jeg synes det er værd at spørge din udbyder.
En anden mulighed ville være at fiberboksen kunne agere både VOIP klient og server på samme tid (hvilket mere eller mindre ville gøre fiberboksen til en VOIP PBX). Hvis fiberboksen kan det, så kunne det i princippet sættes op således at det for udbyderens systemer ikke gør nogen forskel om du bruger telefonstikket på fiberboksen eller en VOIP forbindelse fra LAN til fiberboks.
Den løsning kræver mindre samarbejdsvilje fra udbyderen, til gengæld kræver det mere funktionalitet i fiberboksen.
Hvis du ender med at købe nyt hardware til opgaven, så vil jeg anbefale at du kigger efter noget med IPv6 support. Du får måske ikke glæde af IPv6 supporten med det samme, men om et par år når internetudbyderne har fået deres netværk opdateret, så kan du også bruge din Android App når du ikke er hjemme. Hvis blot du har internetadgang på telefonen, så kan du køre VOIP til din PBX derhjemme og ringe op via fiberboksen. Den slags er langt nemmere at få til at virke når der ikke er NAT imellem enhederne.
Applikationen til Android kunne f.eks. være sipdroid. Men nyere Android versioner har også en SIP klient indbygget, så hvis blot du har den rigtige Android version behøver du ikke installere en separat applikation. Jeg ved ikke hvordan de to muligheder har det med IPv6, da den SIP udbyder jeg bruger mig bekendt ikke har IPv6 support endnu. Men der vil i så fald blot være brug for en software opdatering for at få IPv6 support.
I så fald kan du bruge praktisk taget en vilkårlig router. Så mangler du blot et stykke VOIP hardware.
Der findes masser af VOIP hardware der kan fungerer som VOIP klient og har et analog stik, som man kan slutte en telefon til. Det er sandsynligvis sådan et stykke hardware, der sidder i din fiberboks.
Det du efterspørger er det modsatte, hvor enheden skal fungere som VOIP server og skal forbindes til et telefonstik. Jeg kender ikke noget hardware som kan løse den opgave, men jeg gætter på at der nok findes nogle PBX enheder, som kan løse opgaven.
Hvis du finder en PBX enhed der kan løse opgaven, så skal den forbindes til hhv fiberboks og en LAN port på routeren.
Du vil i så fald komme til at kommunikere digitalt mellem telefon og PBX, analogt fra PBX til fiberboks og derefter digitalt videre gennem systemet.
Brugen af en analog forbindelse mellem PBX og fiberboks er usmart, men det vil kræve lidt samarbejdsvilje fra udbyderens side at undgå det. Hvis de ville give dig de nødvendige oplysninger til at du selv fra dine egne enheder kan logge direkte på VOIP systemet, så kan du køre VOIP mellem din telefon og deres server. I så fald vil fiberboksen ikke engang opdage at det er VOIP, det vil bare være IP trafik som alt andet.
Sådan en løsning vil være at foretrække, og det kræver ikke ekstra hardware. Så jeg synes det er værd at spørge din udbyder.
En anden mulighed ville være at fiberboksen kunne agere både VOIP klient og server på samme tid (hvilket mere eller mindre ville gøre fiberboksen til en VOIP PBX). Hvis fiberboksen kan det, så kunne det i princippet sættes op således at det for udbyderens systemer ikke gør nogen forskel om du bruger telefonstikket på fiberboksen eller en VOIP forbindelse fra LAN til fiberboks.
Den løsning kræver mindre samarbejdsvilje fra udbyderen, til gengæld kræver det mere funktionalitet i fiberboksen.
Hvis du ender med at købe nyt hardware til opgaven, så vil jeg anbefale at du kigger efter noget med IPv6 support. Du får måske ikke glæde af IPv6 supporten med det samme, men om et par år når internetudbyderne har fået deres netværk opdateret, så kan du også bruge din Android App når du ikke er hjemme. Hvis blot du har internetadgang på telefonen, så kan du køre VOIP til din PBX derhjemme og ringe op via fiberboksen. Den slags er langt nemmere at få til at virke når der ikke er NAT imellem enhederne.
Applikationen til Android kunne f.eks. være sipdroid. Men nyere Android versioner har også en SIP klient indbygget, så hvis blot du har den rigtige Android version behøver du ikke installere en separat applikation. Jeg ved ikke hvordan de to muligheder har det med IPv6, da den SIP udbyder jeg bruger mig bekendt ikke har IPv6 support endnu. Men der vil i så fald blot være brug for en software opdatering for at få IPv6 support.
Fuck, du er klog, kasperd :) Måske lige en anelse for klog til at jeg fangede hele dit budskab.
Langt den letteste løsning ville, som jeg hører dig, være at få SydEnergis VOIP logins og køre med eksisterende hardware og så bruge standard voip software på min computer og telefon. Er det korrekt forstået?
Teknisk set er RJ-11 stikket vel blot en PSTN-forbindelse, så du har ret i den digitale/analoge/digitale konvertering - og det ville da være langt det letteste at undgå.
Kræver det virkeligt ipv6 at connecte til min "Software-PBX" udefra? Jeg tænker at man vel kan lave nogle sindrige nats og evt. en software gateway (de må findes i opensource udgaver derude...)
Tak for din udførlige kommentar!
Langt den letteste løsning ville, som jeg hører dig, være at få SydEnergis VOIP logins og køre med eksisterende hardware og så bruge standard voip software på min computer og telefon. Er det korrekt forstået?
Teknisk set er RJ-11 stikket vel blot en PSTN-forbindelse, så du har ret i den digitale/analoge/digitale konvertering - og det ville da være langt det letteste at undgå.
Kræver det virkeligt ipv6 at connecte til min "Software-PBX" udefra? Jeg tænker at man vel kan lave nogle sindrige nats og evt. en software gateway (de må findes i opensource udgaver derude...)
Tak for din udførlige kommentar!
Korrekt, men det kræver at de vil udlevere de nødvendige oplysninger. Hvis ikke de umiddelbart lader sig overtale til at give dig de nødvendige oplysninger, så er det ikke længere den letteste løsning.rackbox (3) skrev:Langt den letteste løsning ville, som jeg hører dig, være at få SydEnergis VOIP logins og køre med eksisterende hardware og så bruge standard voip software på min computer og telefon. Er det korrekt forstået?
Ja. Men det er kun PSTN mellem fiberboksen og den enhed du sætter derpå. Fiberboksen laver det om til noget digitalt før det sendes videre over fiberen. Jeg gætter på de bruger SIP, men det kan ikke udelukkes at de har valgt en anden protokol.rackbox (3) skrev:Teknisk set er RJ-11 stikket vel blot en PSTN-forbindelse
Hvilken protokol de bruger er relevant hvis du vil bruge den protokol direkte uden at gå gennem fiberboksens PSTN til digital oversættelse. Hvis du ender med at bruge PSTN forbindelsen, så er det fuldstændigt ligegyldigt hvilken protokol fiberboksen snakker med centralen.
Nu var der ikke tale om en software PBX, men en hardware PBX. Du har jo brug for et stykke hardware der kan forbindes til PSTN forbindelsen. Men det kan sagtens tænkes at en computer med det rigtige kort til at forbinde til PSTN og så Asterisk kan løse opgaven. Mange computere har et RJ11 stik, men de er beregnet til at blive brugt som modem. Jeg ved ikke om hardwaren kan bruges til almindelige voice opkald. Men givet at mange af dem er beregnet til DSP i software er der en god chance for at det kan lade sig gøre.rackbox (3) skrev:Kræver det virkeligt ipv6 at connecte til min "Software-PBX" udefra?
Det kan lade sig gøre. Det kræver måske at man gør brug af routerens såkaldte DMZ funktion til at dirigere alt ukendt trafik til PBXen. På det punkt ville alting blive meget nemmere hvis PBX og router var samme stykke hardware, da PBXen jo så per automatik har en offentlig IP adresse.rackbox (3) skrev:Jeg tænker at man vel kan lave nogle sindrige nats og evt. en software gateway (de må findes i opensource udgaver derude...)
På længere sigt er der dog ingen vej udenom IPv6. Det er allerede besværligt at få SIP til at køre når klienten ikke har nogen offentlig IP adresse. Hvis serveren heller ikke har bliver det kun mere besværligt. Og du kan ikke forvente at din telefon får en offentlig IPv4 adresse alle de steder du måtte medbringe den.
Du skal bare være opmærksom på at hvis du finder en router med indbygget VoIP, så er der ingen garanti for at den kan hvad du efterspørger. Den er sandsynligvis lavet til at forbinde til en SIP server og tillade at man kobler en telefon til routeren, altså det samme som du allerede har i din fiberboks.rackbox (5) skrev:Måske kunne en router med dedikeret VoIP klare den del med offentlig IP?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.