mboost-dp1

el-biler


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
3. aug. 2020 18:23
Som bekendt er el-biler noget dyre.

I USA ligger el-biler typisk i 50000-100000 dollars prislejet. Og det bliver til 1-2 millioner kroner med danske afgifter.

Det gør el-biler i Danmark usælgelige uden afgiftsnedsættelse.

Det gør el-biler i USA til et luksus gode for højere middelklasse.

Og af en eller anden årsag så er der ingen interesse i at lave billige el-biler.

Men nu er der noget på vej:
https://www.engadget.com/kandi-13000-electric-car-...

Modeller til 20500 og 30000 dollars satser på et helt andet markede.

Rækkeviden er ringe. Kvaliteten er ukendt. Og de er slet ikke til salg endnu (forventes sidst på året).

Men der er nu nogen som forsøger at lave el-biler til almindelige mennesker.

Det kunne blive en mile-pæl for el-biler.

Gravatar #2 - mrtb
3. aug. 2020 19:25
Den er dælme grim - Men det er en interessant tilgang til det.
Den kunne fint fungere som nr. 2 bil, der kun skal bruges, til at køre på arbejde, eller ned og handle.

Nu kommer VWs ID.3 også snart, til en pris i DK på 3-400.000kr. Jeg er ikke umiddelbart super imponeret af den, men der er trods alt en del VW fans, der nok godt kunne finde på at købe sådan en, i stedet for en Polo eller Golf.
Gravatar #3 - Claus Jørgensen
3. aug. 2020 20:52
Jeg forstår ikke rigtig fokuset på el-biler til private.

Lastbiler giver meget mere mening (A-B, og ventetid ved load/unload + når chaufføren skal sove)

Personbiler kan komme senere når teknologien er bedre udviklet.

Ja, en el-bil til dem som skal commute 30-60 minutter hver vej hver dag ville være fint. Men deres biler er så ubrugelige til længere ture (f.eks. kør-selv ferie i Norge/Sverige, eller en camping-vogn tur til Frankrig)
Gravatar #4 - arne_v
4. aug. 2020 02:20
#3

Jeg vil mene at plugin-hybrid er den rigtige løsning.

El til og fra arbejde, benzin til Frankrig.
Gravatar #5 - Claus Jørgensen
4. aug. 2020 08:00
#4

Helt enig. Og mange biler har jo også bygget på den slags design i flere år.

F.eks. i Europa er det påkrævet at du slukker motoren helt når du holder stille, så for at kunne starte den hurtigere er der en større el-komponent.

Det samme når man holder i kø, og kun skal køre 10-20 meter per stop.
Gravatar #6 - arne_v
11. aug. 2020 14:06
Og her er så nogen som ikke har fattet det.

https://www.cnn.com/2020/08/11/success/lucid-air-e...

https://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_Air

400 eller 1000 HK, 0-100 på 2.5 sekunder, 800 km rækkevidde, 21 tommer hjul etc.etc..

Men en pris på over 100 K$.

Hvilket med danske afgifter må blive over 2 millioner.
Gravatar #7 - larsp
12. aug. 2020 11:56
#6 Undrer mig over at der er plads til flere tesla-agtige biler i el-bil markedet.

Men der er ikke nødvendigvis noget galt med 800 km rækkevidde og masser af hestekræfter som betyder at bilen også kan bremse hårdere med regen.

Måske er de ude på at lave samme finte som Tesla, først sportsvogne, derefter billige forbruger el-biler, efter de har opbygget ekspertise og brand recognition. Ikke noget galt med det.
Gravatar #8 - arne_v
12. aug. 2020 12:04
#7

Der er det galt med det, at Tesla ikke har leveret billige el-biler.

Tesla 3 skulle have været billig, men det viste sig jo at de kom til at ligge i BMW 5 serie prislejet.

Det sætter en begrænsning på hvem der har råd til dem i USA.

Og gør dem usælgelige i Danmark medmindre de får markante afgiftsnedsættelser sammenlignet med benzin-biler.
Gravatar #9 - larsp
12. aug. 2020 12:10
Ja, det er luksusklasse biler, som du også er inde på.

Jeg tror det er fordi det er meget nemmere at lave en piv dyr luksus bil i lavt styktal end det er at lave en billig, højt styktal, all-rounder.
Gravatar #10 - CBM
14. aug. 2020 15:31
4,5,8,9 : enig
Gravatar #11 - MarsontheRocks
21. aug. 2020 09:56
Altså I lyder som om I ikke aner at der findes billigere biler end det OP skriver. Og hvorfor skrive om hvad det koster i $ i USA? Hvad koster disse biler i DK?
Der kommer et utal af prisvenlige elbiler på markedet i år; Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Renault Zoe ZE50, Tesla Model 3 (koster det samme som BMW 3-serien, eller det burde den, og er faktisk billigere end BMW 3-serien her på Færøerne, men vi har også andre afgifter end I har i DK, men vi har så heller ikke Tesla officielt her oppe endnu), Polestar 2, VW ID.3 (Golf erstatning), VW e-Up, Seat Mii, Peugeot -2008, MG ZS...ja jeg kan fortsætte længe endnu.
Tesla ville gerne være billigere med Model 3, men det kunne de ikke opnå endnu. De arbejder dog på at komme med en billigere elbil til folket.
Ellers er jeg enig; der burde være fokus på at skifte tunge maskiner ud. Busser, lastbiler, gravemaskiner m.v.
Gravatar #12 - dugfrisk
29. aug. 2020 22:38
Gravatar #13 - dugfrisk
29. aug. 2020 22:54
Man kunne jo lave om på leasing regler for private virksomheder, så det blev et krav, at hvis man skal have rabatter, så stilles der krav om hvilke køretøjer, man kan lease, hvis man vil opnå en rabat. Det kunne være som minimum at det skal være en hybrid.
Igen det samme med udlicitering af buskørsel.
Det kan være landbruget eller shipping virksomheder, der kan få landbrugsstøtte til disse køretøjer, som faktisk er på markedet.

Gravatar #15 - dugfrisk
13. okt. 2020 15:49

Gravatar #17 - dugfrisk
13. okt. 2020 20:04
Gravatar #18 - dugfrisk
14. okt. 2020 21:00
Gravatar #19 - dugfrisk
14. okt. 2020 21:08
Gravatar #23 - dugfrisk
10. jan. 2021 12:45
Gravatar #32 - dugfrisk
8. apr. 2021 16:42
Gravatar #39 - dugfrisk
7. jun. 2021 01:19
Gravatar #42 - dugfrisk
25. jun. 2021 21:31
Gravatar #49 - dugfrisk
19. sep. 2021 19:38
Gravatar #50 - dugfrisk
24. sep. 2021 22:14
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login