mboost-dp1

Føniks erfaringer

Gå til bund
Gravatar #1 - smiley
11. mar. 2012 12:47
Hey,

Spanden er brændt af, så jeg kigger på noget færdigsamlet fra Føniks computer. Det er efterhånden 10 år siden jeg har hørt noget om dem, og det var en mate der fik noget dårlig service, men hvis nogen af jer har nogen erfarginer ville det være rart at høre.

Nedenunder er den jeg har kigget på, hvis nogen har et bedre forslag, så er jeg åben for forslag.

Føniks har en som budgettet tillader med følgende specs;

CPU: i7 2600/ 3.4GHz / 8MB LGA1155
RAM: 16GB DDR3 1333MHz Kingston (4x4)
GFX: Gainward GTX580 Phantom 1.5GB
HD: Seagate Barracuda SATA-600 1TB

med SATA DVD, inkl. win7 home etc etc.

Link (Har muligvis andre specifikationer på linket, men med ovenvalgte er pris ca 11k):
http://www.fcomputer.dk/computer/konfigurerbar-pc/...
Gravatar #3 - Wraith
11. mar. 2012 12:58
Nu ved jeg godt den er brændt af den gamle, men hvorfor ikke vente på Ivy Bridge, hvis det kan blive muligt??

2nd:
Hvad skal den bruges til?? så kan vi foreslå noget der er mest passende, hvor du får must for pengene...
Gravatar #4 - smiley
11. mar. 2012 13:11
Der er ellers en del negative anmeldelser, men det meste ligger i leveringen og jeg regner med at hente den selv. Må lige granske listen lidt mere.

Tak for linket.

Den skal bruges til standard gaming, gerne med anstændig ydelse.
Jeg har ikke fulgt med på HW fronten, så jeg er ikke så meget inde i CPU bridges. Slog den op og så at den understøtter PCIe3, men det betyder at jeg samtidig skal have et andet bundkort og jeg går ud fra, et GFX der understøtter det også, for at få mest ud af det, ud over at spare lidt strøm.

Jeg går ud fra at ovennævnte specs holder i hvert fald i en 3 års tid?
Gravatar #5 - izym
11. mar. 2012 13:18
Jeg har handlet hos dem flere gange. Leveringen er lidt sløv, men deres kundeservicen har været - ud fra mine erfaringer - ganske udmærket.

Smiley (4) skrev:
Jeg har ikke fulgt med på HW fronten, så jeg er ikke så meget inde i CPU bridges

Sandy Bridge og Ivy Bridge er bare kodenavne.

Smiley (4) skrev:
Slog den op og så at den understøtter PCIe3, men det betyder at jeg samtidig skal have et andet bundkort og jeg går ud fra, et GFX der understøtter det også, for at få mest ud af det, ud over at spare lidt strøm.

For at benytte PCIe 3.0 kræves det, at bundkort, grafikkort og CPU understøtter PCIe 3.0. Du kan dog godt benytte noget, der kun understøtter PCIe 2.0. Du vil så bare ikke få noget ud af, at de andre dele understøtter PCIe 3.0.

I øvrigt vil jeg anbefale at finde et andet kabinet. Det er ganske enkelt spild af plads, at have en midi-tower til et mATX bundkort.
Gravatar #6 - ignuz
11. mar. 2012 13:30
Jeg har købt 2 forskellige stationære ved dem. Den første fungerede perfekt og kom til tiden (ca. 10 år siden). Nummer 2 køb (3 år siden) var der et problem med grafikkortet og jeg var langt fra tilfreds med sagsbehandlingen.

Selvom sagen viste sig at være relativ simpelt og jeg endda i min fejlbeskrivelse netop havde skudt på at det kunne være problemet tog det dem 3 indsendelse for at rette det (de første 2 gange mente de ikke at der var nogen fejl selvom jeg aldrig selv formåede at få mit system til at køre uden pludselige nedbrud i mere end 2 timer). Fejlen var at grafikkortet ikke virkede til at kunne sidde helt optimalt. Hele forløbet med blot at skifte et grafikkort tog omkring 3 måneder hvilket jeg syntes er alllt for længe. Mails tog ca. 1 uge om at blive besvaret og den gennemsnitlige ventetid i telefonerne var for mig omkring 45 minutter.

Gravatar #7 - smiley
11. mar. 2012 13:39
Yeah, det var hvad jeg tænkte.

I øvrigt vil jeg anbefale at finde et andet kabinet. Det er ganske enkelt spild af plads, at have en midi-tower til et mATX bundkort.

Godt airflow + startknap i toppen af kabinettet + plads til flere harddiske på trods af grafikkortet = win

Jeg ville være fuldt ud enig normalt, men min lejlighed bliver ret hurtigt støvet og jeg bliver nød til at rengøre indmaden ofte. Derfor passer det mig helt fint at have et stort kabinet, ud over de andre fordele.

Det lyder rimelig bittert.

Det kunne være man skulle lede efter et andet sted, i så fald.
Gravatar #8 - Wraith
11. mar. 2012 14:02
Hvad med at gå efter et i5-setup i stedet for i7??
Og evt. søge efter en SSD i setup'et.. det giver et performanceboost mht. loadtider;)

Men jeg købte følgende her i efteråret(har dog opdateret med en SSD efterfølgende):
http://newz.dk/forum/tagwall/saml-selv-pc-115347#n...

Så hvis du kan finde et lign. setup, burde du være godt kørende samtidig med at du får noget for pengene! De sidste penge, kan du lige så godt spare for at opdatere setup'et senere...

Så vidt jeg har fundet ud af, er det billigst (og bedst ifølge mig!), at købe en god mid-end (i den højere ende af mid) computer for at opdatere den løbende..
Gravatar #9 - ignuz
11. mar. 2012 16:54
Jeg er enig med #8 om at en ssd også spare i7 væk vil give en bedre oplevelse- En anden ting som kan spares væk er 8 gb ram
(besparelsen ved det er dog minimal). En ting jeg klart ville til vælge er en bedre strømforsyning, den du har nu passer mere til en der er på et yderst stramt budget. Corsair tx 750 kan anbefales.

http://www.proshop.dk/CustomPCBuilder/Configuratio... vil være mit bud. Prisen endte dog desværre en 1000 kroner over dit originale hvilket primært skyldes tilføjelsen af ssd, bedre grafikkort og bedre strømforsyning. Rent ydelsesmæssigt kunne det godt være en ide at tage 6950 i crossfire idet du alligevel ønsker et stort kabinet ( yder i de fleste test 25% mere end gtx 580)
Gravatar #10 - Wraith
11. mar. 2012 18:47
Jeg ville dog vælge en anden strømforsyning, da jeg selv har den, og jeg synes alligevel den larmer meget (den del der larmer mest på computeren!), og så ville jeg evt. købe en strømforsyning der er modulær, men det er af ren luksuriøse grunde :D

mht. den du linker til, så synes jeg, at den virker meget dyr??..
Er det nye grafikkort virkelig SÅ pebret??
ps. der er ikke brug for anden køling til cpu medmindre du clocker..
Gravatar #11 - ignuz
11. mar. 2012 21:09

Valg af køler: Det er så nemt at overclocke også især med det pågældende bundkort at det ville være spild ikke at gøre det ( hvis du ser har jeg også valgt K modellen af processoren). Du har dog en point i forhold til at man godt kan overclocke en hvis portion med stock kølere nu om dage.

Angående grafikkortet ville jeg også helst have endt i en 7950 da den ydelsesmæssigt matcher (i nogle få spil overgå men ellers meget ens) gtx 580 dog til et par hundrede kroner mindre, lavere strømforbrug og lidt mindre støj. Du har helt ret i at grafikkortet er dyrt men det bør også være den største post i en gamer pc.

Strømforsyning: Er det corsair tx750 du mener der støjer eller silverstonen? I forhold til corsair tx 750 skal du være opmærksom på at der er kommet en v2 som ikke støjer som den gamle version.
I forhold til silverstone kiggede jeg lige hurtigt på 2 anmeldelser i forhold til støj og de roste den begge i forhold til det "Finally, in the noise category, the SilverStone Strider Plus ST75F-P 750 ran very quietly," "you get top drawer ripple and noise suppression".

Gravatar #12 - Wraith
11. mar. 2012 21:18
Det er mht. corsair tx 750...
Jeg købte min i efteråret, så ved ikke om min er v2...
mht. grafikkortet er jeg enig i, at det skal være den største post.. spørgsmålet er mere, om man ikke får mere af at opgradere denne på et senere tidspunkt i stedet for at bruge alle pengene nu??
Gravatar #13 - ignuz
11. mar. 2012 21:33
Den jeg linkede til er fra AMDs seneste generation som først lige er kommet. Man kunne dog overveje at vente på nvideas generation da der så kommer lidt mere priskrig på top området igen. Prøvede lige at google hvor tæt på at en udgivelse af Kepler var og i følge http://semiaccurate.com/2012/03/05/nvidia-will-lau... (som jeg dog ikke kender) kunne det allerede være i morgen vi så en annoncering. Mon ikke terracide kan fortælle om de seneste nvidea rygter.

Angående strømforsyningen googlede jeg også lidt flere reviews og ud af de 5 jeg hurtigt roste 4 af dem at den var meget støjsvag mens en sagde at der var noget støj ved max ydelse.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login