mboost-dp1
Førstehjælp til ekstern harddisk(Mac problem)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Når jeg sætter min eksterne harddisk til min mac, så skriver den
'computeren kan ikke læse den disk, du har sat i drevet'
Jeg tror problemet kom, da jeg hev harddisken ud af usb uden, at jeg havde trykket 'skub ud'.
I diskværktøj er harddisken listet, men jeg kan ikke give den nogen former for førstehjælp.
Nogen der kan hjælpe?
'computeren kan ikke læse den disk, du har sat i drevet'
Jeg tror problemet kom, da jeg hev harddisken ud af usb uden, at jeg havde trykket 'skub ud'.
I diskværktøj er harddisken listet, men jeg kan ikke give den nogen former for førstehjælp.
Nogen der kan hjælpe?
Har du kun haft den i OS X? Eller har du også haft den i windows? Hvis du har sat den til windows og fjernet den uden at bruge "skub ud" funktionen, ville den ikke kunne forbindes til OS X. Hvis du sætter den igen til windows og bruger "skub ud" og sætter den ind til OS X vil den dukke up.
Jeg havde lige et lignende problem i dag min ene eksterne disk kunne pludselig ikke læses af nogen af mine macs.
Jeg købte bare et recovery værktøj, og hentede alle filerne ud. Senere formatterer jeg den igen, når jeg er sikker på jeg har det hele. Det ser umiddelbart ud til at have fungeret ret godt.
Jeg købte bare et recovery værktøj, og hentede alle filerne ud. Senere formatterer jeg den igen, når jeg er sikker på jeg har det hele. Det ser umiddelbart ud til at have fungeret ret godt.
Det ser ud til at du har mistet partition table. Har du backuppet alle dine filer?
Hvis ikke, brug det #8 foreslog eller find alternativer til at hente de tabte filer.
Husk at sætte de filer i andet harddisk end ekstern harddisken.
Formater lortet og sæt dine filer igen til eksternen.
I fremtiden vil jeg nok foreslå at du skubbe disken ud hver gang du skal fjerne eksternen.
Hvis ikke, brug det #8 foreslog eller find alternativer til at hente de tabte filer.
Husk at sætte de filer i andet harddisk end ekstern harddisken.
Formater lortet og sæt dine filer igen til eksternen.
I fremtiden vil jeg nok foreslå at du skubbe disken ud hver gang du skal fjerne eksternen.
Det lyder umiddelbart som om, at da du har sat den til Windows så har windows sagt "Hov denne disk er formateret i et format, som jeg ikke kan læse, vil du i stedet formatere den til NTFS? Evt. vores nye seje NTFS som Mac OS X overhovedet ikke kan læse"
Og da du har set endnu en popup hvor der står noget med "Ok" i så har du hevet musen frem, og klikket så mange gange du nu kunne komme til det på denne "OK" knap, uden at læse hvad der stod på skærmen om at du ville miste al data på harddisken.
Løsning? Formatér den til noget Mac OS X kan læse, evt. noget som Windows også kan læse og skrive til.
Og da du har set endnu en popup hvor der står noget med "Ok" i så har du hevet musen frem, og klikket så mange gange du nu kunne komme til det på denne "OK" knap, uden at læse hvad der stod på skærmen om at du ville miste al data på harddisken.
Løsning? Formatér den til noget Mac OS X kan læse, evt. noget som Windows også kan læse og skrive til.
FAT32 er optimalt for begge systemer. Der er nogle begrænsninger (maks 4 GB per fil), men den (når man har slået caching fra) kan sagtens hives ud uden at bruge "sikker fjernelse".
Ved ikke lige, hvor du vil hen med det du skriver!?
Jeg er ved at gå fra PC til Mac. Derfor var jeg ved at ville overføre div. filer.
Men jeg indrømmer blankt, at jeg er ret urutineret i Mac og PC's hovedpiner. Så jeg vidste ikke, at man ikke bare kunne rykke en usb harddisk ud. Og jeg er heller inde i NTFS osv.
Med din løsning, så er det vel helt sikkert, at alt min data vil gå tabt!?
Som #8 foreslog mig, så er jeg ved at kigge på et recovery værktøj. I skrivende stund er jeg ved at foretage en scanning med DiskInternals. http://www.diskinternals.com/ntfs-recovery/
Nogen der har et bedre bud? Eller som kan jeg hjælpe?
Ved ikke lige, hvor du vil hen med det du skriver!?
Jeg er ved at gå fra PC til Mac. Derfor var jeg ved at ville overføre div. filer.
Men jeg indrømmer blankt, at jeg er ret urutineret i Mac og PC's hovedpiner. Så jeg vidste ikke, at man ikke bare kunne rykke en usb harddisk ud. Og jeg er heller inde i NTFS osv.
Med din løsning, så er det vel helt sikkert, at alt min data vil gå tabt!?
Som #8 foreslog mig, så er jeg ved at kigge på et recovery værktøj. I skrivende stund er jeg ved at foretage en scanning med DiskInternals. http://www.diskinternals.com/ntfs-recovery/
Nogen der har et bedre bud? Eller som kan jeg hjælpe?
Du kan ikke ødelægge disken ved at glemme at unmounte den.
Hvis du ikke har unmountet den er det værste der kan ske, at nogle af de filer du var igang med at overføre til disken, går tabt eller bliver ufuldstændige.
Hvis du ikke har unmountet den er det værste der kan ske, at nogle af de filer du var igang med at overføre til disken, går tabt eller bliver ufuldstændige.
trylleklovn (16) skrev:Du kan ikke ødelægge disken ved at glemme at unmounte den.
Jeg har erfaret at min partition table blev tabt. Det var ikke sjovt.
trylleklovn (13) skrev:Løsning? Formatér den til noget Mac OS X kan læse, evt. noget som Windows også kan læse og skrive til.
Troede ikke mac's havde problemer med at læse NTFS?
Men ellers kan du bare formatere disken til din mac, og så anvende MacDrive i windows. Det fungerer fremragende, og koster ikke alverden.
Nej, men at skrive til den har været bøvlet. Jeg ved faktisk ikke, om det er helt løst endnu. Men FAT32 ved man virker begge steder.
Nej, men at skrive til den har været bøvlet. Jeg ved faktisk ikke, om det er helt løst endnu. Men FAT32 ved man virker begge steder.
Jeg har nu haft den kørende i 3 timer 9 minutter og 8 sekunder. Den har fundet: Folders: 0 Files: 423
Baren - som jeg går ud fra bliver grøn, jo længere scanningen når igennem disken - har ikke fået det mindste grønne look.
Mit spørgsmål lyder på, kan det virkelig passe, at det skal tage så lang tid?
Hvis den nogensinde kommer igennem, så tager det måske uger eller måneder.
Skal jeg afbryde det? Og hvad skal jeg bruge i stedet? Hvis jeg afbryder, kommer det så til at gå udover disken?
Min PC(som jeg foretager scanningen på), har over 2gb ram, så det er vel ikke derfor den kører så langsomt.
Under Windows Jobliste står status som 'Svarer ikke'. En gang i mellem, når den sker en ændring, står status som 'Kører'.
Baren - som jeg går ud fra bliver grøn, jo længere scanningen når igennem disken - har ikke fået det mindste grønne look.
Mit spørgsmål lyder på, kan det virkelig passe, at det skal tage så lang tid?
Hvis den nogensinde kommer igennem, så tager det måske uger eller måneder.
Skal jeg afbryde det? Og hvad skal jeg bruge i stedet? Hvis jeg afbryder, kommer det så til at gå udover disken?
Min PC(som jeg foretager scanningen på), har over 2gb ram, så det er vel ikke derfor den kører så langsomt.
Under Windows Jobliste står status som 'Svarer ikke'. En gang i mellem, når den sker en ændring, står status som 'Kører'.
Hvilket recovery program anvender du?
Scanner du en stor mængde data kan det nemt tage en dag eller to. Jeg har testet en del data recovery programmer efterhånden, og vender altid tilbage til Recuva.
Det er meget simpelt at anvende, lader dig browse i resultaterne hvor du f.eks. kan previewe før du gendanner. Programmet har ofte kunnet finde filer hvor andre betalingsprogammer intet har fundet.
Desuden er det gratis, så det gør det kun bedre.
Vær opmærksom på at når du gendanner data er det en god idé at gøre det til en anden disk, end den du gendanner data fra :-)
Scanner du en stor mængde data kan det nemt tage en dag eller to. Jeg har testet en del data recovery programmer efterhånden, og vender altid tilbage til Recuva.
Det er meget simpelt at anvende, lader dig browse i resultaterne hvor du f.eks. kan previewe før du gendanner. Programmet har ofte kunnet finde filer hvor andre betalingsprogammer intet har fundet.
Desuden er det gratis, så det gør det kun bedre.
Vær opmærksom på at når du gendanner data er det en god idé at gøre det til en anden disk, end den du gendanner data fra :-)
Jeg har givet den chancen i nat for at se, om den skulle komme op i omdrejninger. Nu har den kørt i over 20 timer. Og det ligner at den mangler omkring 20-25 gange så lang tid for at blive færdig. Så der er ikke noget der tyder på, at den kommer til at køre hurtigere.
Så jeg er nået til, at nu vil jeg prøve et andet program. Er der nogen fare i afbryde den i en scanning?
Så jeg er nået til, at nu vil jeg prøve et andet program. Er der nogen fare i afbryde den i en scanning?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.