mboost-dp1

Fullrate med eget modem/router

Gå til bund
Gravatar #1 - ataxx
7. apr. 2009 16:21
Hey

Jeg går og overvejer at skifte til fullrate, men jeg kan af princip ikke lide at have noget hardware som jeg ikke selv er 100% herre over.
Derfor er jeg lidt skeptisk overfor fullrates modem/router de sender med, en zyxel et eller andet. Jeg ved bla. at de overskriver konfigurationen, hvis man f.eks. ikke vil bruge deres DNS servere, og skifter dem i routeropsætningen, så bliver de ændret tilbage på et tidspunkt. Jeg vil derfor høre om det er muligt at bruge sit eget udstyr, f.eks. en zyxel magen til den fullrate sender med.

Jeg har ikke den store erfaring med opsætning af adsl modems, men jeg har googlet det lidt, det burde ikke være så svært.
Men så er der jo også telefoni-delen, det vil jeg jo heller ikke gå glip af, der ved jeg så ikke hvordan man sætter det op.

Men mit spørgsmål går i første omgang bare ud på, om det kan lade sig gøre? nogen der ved noget? :)

/Rune
Gravatar #2 - Dreadnought
7. apr. 2009 17:33
ataxx (1) skrev:
nogen der ved noget?

Ja, Fullrate. De bør da vide noget om deres produkt.
Gravatar #3 - Mozez
7. apr. 2009 19:00

Kender du nogen der har Fullrate? Så kunne du evt. få dem til at poste dine spørgsmål på Fullrates forum.
Gravatar #4 - fidomuh
7. apr. 2009 19:10

Jeg har mit eget modem og min egen router, og jeg har Fullrate.
Det fungerer helt fint.

Du skal dog bestille "offentlig IP" for at kunne laase IP'en til dit eget udstyr, ellers faar du en slags dynamisk IP.

Telefoni-delen ved jeg intet om, bruger jeg ikke selv, men hvis det er ip-telefoni, saa virker det muligvis blot som en switch, hvis ikke, saa skal du nok bruge deres modem.
Gravatar #5 - Nextnx
7. apr. 2009 20:07
Hvis du ikke har behov for Telefoni så kan du smide din egen på direkte og fjerne fullrates Zyxel helt.
Offentlig IP er heller ikke nødvendig så længe du ikke har behov for 100% garanti på samme IP. Jeg har ikke Offentlig IP og har haft den samme IP siden dag et og iflg. fullrate siger de selv at de er "faste" med mindre der er teknisk grund til ændring.

Hvis du har behov for Telefoni. Så skal du have Zyxel routeren fra fullrate på, da Fullrate ikke udgiver deres sip oplysninger som andre isp'er gør.
Vedr. Fullrate nulstiller. så nulstiller de kun passwords og remoteadgang muligheden, så de altid har mulighed for at overtage den så frem der skulle være det behov, så vidt vides.
Men her kan du "sætte" din egen router bagved og NAT'te alt igennem fra Zyxel til den.
Lidt fint kan man kalde det for "Dobbelt NAT", trods hvad nogle kunne sige så virker det helt fint. Hvis man sætter det rigtigt op. Hvilket er nemt.

Lidt mere teknisk kan du brigde igennem, det kræver dog Offentlig IP
Gravatar #6 - ataxx
8. apr. 2009 05:07
jeg skal have offentlig IP, da jeg har min egen webserver.
Så det I siger er at jeg skal have fullrates udstyr på, for at få telefoni, men den kan sættes til bridge, eller man kan nat'e alt videre til min egen router. så deres router ikke rigtig har nogen funktion? (ja ud over at den styrer telefonidelen)
Gravatar #7 - Nextnx
8. apr. 2009 07:55
Ja i princippet.

Bridge er dog en mere "direkte" videreførsel hvor din WAN ip vil være på egen router.

Med NAT skal den lige "løfte pakkerne" og nat'te dem videre. Din WAN ip vil være på zyxel routeren.
Teknisk set vil der være en smule mere overhead. Men min 20/2 løber fint 2180kBs, hvilket er helt godt med dobbelt nat.

Resultatet i den sidste ende er det samme.
Men mindre du laver noget uber specielt?. Alle normale programmer, spil, webserver, ftp, mail, torrents, voip, osv. virker fint.

Men hvis du skal have Offentlig IP så kan du lige så godt vælge Bridge mode.

Jeg ville blot påpege at det kunne lade sig gøre på flere måder, hvis du nu ikke havde behov for Offentlig IP.
Gravatar #8 - fidomuh
8. apr. 2009 08:27

Offentlig IP er heller ikke nødvendig så længe du ikke har behov for 100% garanti på samme IP. Jeg har ikke Offentlig IP og har haft den samme IP siden dag et og iflg. fullrate siger de selv at de er "faste" med mindre der er teknisk grund til ændring.

"faste" == lies.
Der er bare en meget lang DHCP timeout.

Hvis du piller dit udstyr fra, eller slukker det, saa risikerer du at faa en ny IP.
Inden jeg fik offentlig IP, fik jeg ny IP to gange.
1 gang selvom udstyret sad til og anden gang fordi stroemmen gik.

Men man kan ligesaa godt faa "Offentlig IP", man skal bare huske at spoerge Fullrate om de saa automatisk saetter udstyret i bridge-mode!
Jeg fik afvide at det skete automatisk med "Offentlig IP" nemlig, via TFTP-update :)

Off-topic: HVad har du af latency til din uplink?
Har du proevet at faa slaaet Fast Interleaving til ? :)
Gravatar #9 - Nextnx
8. apr. 2009 08:55
Bemærk de to " ".
Men jeg har nu haft masser af strømafbrydelser og jeg kan jo kun vurdere det udfra hvordan jeg har set det og jeg insistere nu på jeg aldrig har haft et skrift, det samme kan sige om 2 andre mates henholdsvis i ods, kbh og er selv i ods.

Men igen, det kommer måske nok an på hvor man bor, hvor mange der er om øllet, samt hermed tekniske grunde hertil. Jo flere jo større chance for skift.

Terra fra Fullrate skrev:
Din IP-adresse er låst til dit Fullrate udstyr
Ja IP "låst" til router MAC adr(læs:reserveret). og ja det kan ændre sig, men det er ikke så sandsynligt som hvis du sad almindeligt på en dhcp. Der skal være en direkte årsag ellers gør den ikke.

Oste fra Fullrate skrev:
Som Terra skriver; vi allokerer Zyxellrouterens MAC adresse til IP adressen (Bemærk at der kan gå op til 48 timer efter du har tilsluttet udstyret (og det er kommet online), før denne allokering sker).
Denne allokering vil holde indtil du enten flytter eller opsiger forbindelsen... IP adressen kan dog skifte, hvis vi omlægger strukturen i nettet. Så vil du dog blive varslet om dette.

Hvad du end sætter bagved, foran, ovenpå eller ved siden af vores router, yder vi ikke support på, og kan derfor ikke garantere dig en fast IP adresse ved brug af disse produkter...

Hvis du ene og alene har zyxell routeren på, og stadig oplever en skiftende IP adresse, synes jeg lige du skulle skrive en mail til os (eller gribe knoglen), så kigger vi på det...
For lige at tage den med.
Gravatar #10 - fidomuh
8. apr. 2009 08:59

Ja, som jeg sagde, det er DHCP lease / timeout der afgoerer hvornaar du faar en ny IP :)

Da IP'en er laast til Zyxel udstyret, saa mister du altsaa ene-retten til IP'en efter ( mener jeg ) 10 dage.
Det goer at du kan risikere at en anden faar DHCP-uddelt "din" IP, hvis der er stroemafbrydelse "10 dage" efter du har pillet Zyxel boksen af dit netvaerk.

og kan derfor ikke garantere dig en fast IP adresse ved brug af disse produkter...

Jeg er garanteret en fast ip ved brug af eget udstyr.
Det faar man naar man koeber sig til "Offentlig IP".
Gravatar #11 - Nextnx
8. apr. 2009 09:04
Oste fra Fullrate skrev:
Denne allokering vil holde indtil du enten flytter eller opsiger forbindelsen... IP adressen kan dog skifte, hvis vi omlægger strukturen i nettet. Så vil du dog blive varslet om dette.
fidomuh, er det mig eller har du en anden opfattelse af denne quote?
Btw den er skrevet d. 07-03-09.

Men hvis Terra får et øjebliks tid kan det være han kan/vil give et besyv med.
Gravatar #12 - Nextnx
8. apr. 2009 09:17
Uanset om det er reserveret MAC eller meget lang lease.
Så giver begge meget lille chance for den skulle skifte pludseligt.
Jeg holder da endda også ferie en gang imellem, yet nothing happened.
Gravatar #13 - fidomuh
8. apr. 2009 09:29

fidomuh, er det mig eller har du en anden opfattelse af denne quote?

Nej, jeg har samme opfattelse.
IP'en er laast til Zyxel udstyret, ikke din router.

Hvis du dermed piller Zyxel boksen af, saa vil DHCP-leasen udloebe efter "x" tid.
Naar denne udloeber, saa deles IP'en ud til "y" ( ikke dig ), hvis der bliver lavet et DHCP request samtidig med at IP'en er ledig.
( Fx lige efter reboot grundet stroem afbrydelse :) )

Jeg bor nok bare i et "meget udsat" sted, men hver gang jeg har haft stroemafbrydelse, har jeg skiftet IP - indtil jeg fik "Offentlig IP".
( Jeg bruger ikke Fullrates udstyr )
Gravatar #14 - Nextnx
8. apr. 2009 09:39
fidomuh (13) skrev:
laast til Zyxel udstyret, ikke din router
Ja, fair nok den tager jeg på mig, men det var også deres Zyxel router jeg mente (kunne du så ikke vide) med routeren. Da det er deres Zyxel router jeg har på.

Hermed menes der [deres Zyxel router].

fidomuh (13) skrev:
Jeg bor nok bare i et "meget udsat" sted, men hver gang jeg har haft stroemafbrydelse, har jeg skiftet IP - indtil jeg fik "Offentlig IP".
( Jeg bruger ikke Fullrates udstyr )
Ja det er sku beklageligt.
Gravatar #15 - fidomuh
8. apr. 2009 09:39

Ahhh.. Jeg troede du brugte eget udstyr ogsaa ;)
Gravatar #16 - Nextnx
8. apr. 2009 09:41
hehe, nej nej. Deres Zyxel -> min dd-wrt.
Pga. deres shitty wifi i deres Zyxel.

Ingen "Offentlig IP" hence dobbelt nat. :D
Gravatar #17 - fidomuh
8. apr. 2009 09:44
Ah hehe.
Det var mit gamle setup faktisk.

Havde deres Zyxel i fake-bridge-mode da bridge-mode fejlede grusomt :D
Gravatar #18 - Nextnx
8. apr. 2009 09:50
Hah sjovt.
Jeg havde også bridge-mode iflg. Zyxel routeren da jeg fik den. Det ændrede sig dog en dag, kan ikke lige huske om det var pga. fw update eller noget de provokerede.
Men faktum var at det var fake-bridge-mode og det kunne jeg så ikke få den til at acceptere igen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login