mboost-dp1
God nok til at afspille blueray i full hd?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej
Jeg har en gammel zepto 6214w hvor bundkortet er kaput, så jeg har taget alle de stumper som kunne bruges til noget det drejer sig om:
Intel Core duo 2.13 ghz (det er ikke en core 2 duo)
2x1GB ddr2 so-dimm ram
100 GB 7200 2.5" hdd
De ting havde jeg overvejet at smide i sådan et barebone system her: Aopen Epc da den passer perfekt til de ting jeg har.
udover det havde jeg tænkt på at købe et blueray drev.
Jeg har så gået og tænkt over en ting i et stykke tid... kan maskinen overhovedet trække blueray afspilning i fuld hd opløsning..
så jeg håbede på der var nogen af jer som kunne hjælpe mig med svaret, da jeg ikke har kunnet google mig til det.
på forhånd tak.
Jeg har en gammel zepto 6214w hvor bundkortet er kaput, så jeg har taget alle de stumper som kunne bruges til noget det drejer sig om:
Intel Core duo 2.13 ghz (det er ikke en core 2 duo)
2x1GB ddr2 so-dimm ram
100 GB 7200 2.5" hdd
De ting havde jeg overvejet at smide i sådan et barebone system her: Aopen Epc da den passer perfekt til de ting jeg har.
udover det havde jeg tænkt på at købe et blueray drev.
Jeg har så gået og tænkt over en ting i et stykke tid... kan maskinen overhovedet trække blueray afspilning i fuld hd opløsning..
så jeg håbede på der var nogen af jer som kunne hjælpe mig med svaret, da jeg ikke har kunnet google mig til det.
på forhånd tak.
Ja, den burde være rigeligt hurtig til det. Men hvis du vil bruge den computer til HTPC vil jeg nok anbefale at du køber et ordentligt grafikkort til den, da den kun har VGA-out. Hvis du køber et af de små ATI Radeon-kort får du HDMI, som er det stik de fleste nyere fladskærme bruger, og hvor der også er lyd med. Samtidig kan kortet hjælpe processoren med at dekode filmen.
I øvrigt hedder det Blu-ray - ikke blueray.
I øvrigt hedder det Blu-ray - ikke blueray.
#2 tak for det hurtige svar
jeg har faktisk selv siddet og kigget på de grafikkort der, fordi jeg selvfølgelig gerne ville have en HDMI tilslutning og de koster ikke ret meget kun ca. 250 kr.
Jeg skrev det var en zepto computer jeg har taget stumperne fra :) der kan man jo selv vælge sin konfiguration når man køber dem. det eneste som det kræver en en god portion tålmodighed for der er bare mange skruer, hvilket jeg ikke har så jeg rev computeren fra hinanden med hænderne :P
jeg har faktisk selv siddet og kigget på de grafikkort der, fordi jeg selvfølgelig gerne ville have en HDMI tilslutning og de koster ikke ret meget kun ca. 250 kr.
Jeg skrev det var en zepto computer jeg har taget stumperne fra :) der kan man jo selv vælge sin konfiguration når man køber dem. det eneste som det kræver en en god portion tålmodighed for der er bare mange skruer, hvilket jeg ikke har så jeg rev computeren fra hinanden med hænderne :P
#10 Det burde være mit mindste problem. Jeg har ingen problemer med ydeevnen, selvom det er en gammel, sur T5550-processor, men jeg ville gerne have fingrene i eksempelvis en processor fra enten U-, L- eller ULV-serien.
Men hey, det kommer nok ikke til at ske i den nærmeste fremtid!
#1 for lige at opsumere.
Nej, ikke uden hardware acceleration fra et grafikkort.
Din cpu alene er ikke i stand til at dekode en Blu-ray film.
Der anbefales en 2,4Ghz Core 2 duo, og jeg har en 2,53Ghz som stadig må bruge grafikkortet for at overleve.
Min Q6600, kan dog sagtens selv, selv.
#6 enkelte cpu'er er "loddet" fast.
Intel Atom f.eks. og en hel den P4-M
Nej, ikke uden hardware acceleration fra et grafikkort.
Din cpu alene er ikke i stand til at dekode en Blu-ray film.
Der anbefales en 2,4Ghz Core 2 duo, og jeg har en 2,53Ghz som stadig må bruge grafikkortet for at overleve.
Min Q6600, kan dog sagtens selv, selv.
#6 enkelte cpu'er er "loddet" fast.
Intel Atom f.eks. og en hel den P4-M
#12 Jeg kører med CoreAVC samt Haali Media Splitter - dvs. p.t. uden GPU acceleration af nogen form. Det er nok de bedste $15 jeg har spenderet på software :P
Opskalering af 1080p til 2048x1152p er heller intet problem med en 2 GHz core duo (i en bærbar). Samlet CPU-forbrug er 70-84% ved dekodning af stream mellem 26 og 30 Mbps.
Det er ikke gennem læsning af blu-ray-disken, men jeg lånte et blu-ray drev og tog en kopi af min købte film til mig selv, bitrate og kodning er præcist det samme. :)
Men i og med det er en software-dekoder, kan de næsten umuligt være værre med en hardware-dekoder og blu-ray drev, eller? Hmm
Går nemlig lidt med tanken om at købe et blu-ray PC drev snart, men som #1 vil det ikke være så sjovt hvis det ikke fungerede ordentligt.
Opskalering af 1080p til 2048x1152p er heller intet problem med en 2 GHz core duo (i en bærbar). Samlet CPU-forbrug er 70-84% ved dekodning af stream mellem 26 og 30 Mbps.
Det er ikke gennem læsning af blu-ray-disken, men jeg lånte et blu-ray drev og tog en kopi af min købte film til mig selv, bitrate og kodning er præcist det samme. :)
Men i og med det er en software-dekoder, kan de næsten umuligt være værre med en hardware-dekoder og blu-ray drev, eller? Hmm
Går nemlig lidt med tanken om at købe et blu-ray PC drev snart, men som #1 vil det ikke være så sjovt hvis det ikke fungerede ordentligt.
#10 - Der er godt nok bærbare hvor CPU'en er loddet fast på motherboardet, men det er mere undtagelsen end reglen...
vandfarve (11) skrev:#10 Det burde være mit mindste problem. Jeg har ingen problemer med ydeevnen, selvom det er en gammel, sur T5550-processor, men jeg ville gerne have fingrene i eksempelvis en processor fra enten U-, L- eller ULV-serien.
Bad luck - netop L- og U-processorerne (Low voltage og ultralow voltage) er mig bekendt altid loddet fast, hvorimod T-modellerne (standard voltage) som regel sidder i en socket.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.